Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(15.50 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

Pak si ANO vymyslí speciální statistiku loni. No, od investic musíte odpočíst investice do obrany, ty se nepočítají. V období 2014 až 2017 byly průměrné výdaje na obranu asi 1,32. Mělo to zvyšující se trend, pokud se nepletu, v roce 2021 to bylo 1,41 procenta HDP výdajů.

Loni jsme udělali ten obrovský skok, kdy vlastně z 1,39 jsme šli ještě na 2,08, o 0,7 procentního bodu HDP během jednoho jediného roku a u toho jsme snížili deficit státního rozpočtu. Nebylo to na úkor vyššího deficitu, bylo to plus 61 miliard meziročně v absolutních cenách a u toho jsme snížili deficit. Sedm zemí Evropské unie, mimochodem, všechny tři ostatní státy z Vé čtyřky čelí řízení pro nadměrné schodky. Česká republika tomu nečelí díky koaličním poslancům. Ještě jednou vám všem děkuji, protože my jsme v tom roce, který posuzovali, nesplnili ta kritéria, ale Evropská komise si všimla schválení konsolidačního balíčku. A v tom odůvodnění, protože on taky odůvodňuje, proč někde zahajuje, proč někde nezahajuje, napsali: my předpokládáme, že Česká republika v roce 2024 díky přijatým opatřením a zákonných změnách splní maastrichtská kritéria a není třeba zahajovat řízení, abychom ten stát donutili, aby je plnil.

(Minus) 2,2 v roce 2024, minus 2,2 HDP vůči veřejným financím, 177 miliard v absolutní částce v roce 2021 i po revizi Českého statického úřadu, ten to mírně vylepšil minus 5 procent HDP veřejné finance. Kdyby to bylo stejné v roce 2025 jako v roce 2021, tak by deficit veřejných financí byl 400 miliard a deficit státního rozpočtu 500, 500 miliard by byl deficit státního rozpočtu, kdybychom chtěli mít stejný deficit veřejných financí jako v roce 2021. Připomíná vám to číslo něco pět set? No, mně ano. Proto hlasovalo dvakrát ANO, socani a bolševici, to byl jejich cíl už tehdy 500 miliard deficit.

Ten rozdíl 2,8procentního bodu je vlastně rozdíl asi 78 miliard ročně za ty tři roky, 221 miliard za tři roky při zvyšujících se výdajích na obranu tímto razantním způsobem. Slyším občas kritiku zprava, že jsme měli ty schodky snižovat rychlejším tempem, nejúsměvnější, když nám to říká naše milá opozice, která zastává... A já to říkám, to je legitimní politický názor. Říká: Nezvyšovat daně, zvyšovat výdaje a u toho snižovat deficit.

No, to se nedá, že. Na to nepotřebujete vystudovat jadernou fyziku, to si myslím, že na druhém stupni základní školy vám každý řekne, že když mám stejné příjmy a vyšší výdaje, tak ten rozdíl prostě nemůže být nižší. Přesto to po nás často chtějí a ještě nám říkají zvyšte výdaje, nevím, kolik desítek či stovek pozměňovacích návrhů bychom našli, které zvýšily mandatorní výdaje, a u toho říkají málo jste snižovali deficit. Kdepak.

To je jeden z důvodů, proč jim nemůžeme přidat, tu vládu. Fakt nemůžeme 500 a víc my dát si prostě nemůžeme z dlouhodobého hlediska dovolit. My jsme počítali a na té poradě a na tom jednání, kam ANO a SPD nepřišli, jsme vlastně navrhovali, abychom v příštích pěti letech zvyšovali výdaje na obranu zhruba o 0,2procentního bodu ročně, abychom docílili části 3 procenta výdaje na obranou vůči HDP v roce 2030. Pak jsme vlastně v rámci jednání s nejmenší opoziční stranou, s Piráty tam dali nejméně 0,2 ročně a nejméně 3 procenta v roce 2030. A neděláme to primárně proto, že v NATO může vzniknout jiná dohoda a nikdo neví, jestli bude tři, nebo 3,5 procenta. Děláme to pro nás, pro české občany, pro Českou republiku, protože jsme přesvědčeni, že to dělat prostě musíme.

Teď je legitimní otázka, když budete zvyšovat ty výdaje nad tu zákonnou hranici 2 procenta, i to bylo trochu trapné, že jsme to museli uzákonit, ne? Nejdřív jsme se k tomu zavázali, abychom pak sami sebe k tomu donutili, abychom splnili náš závazek, tak jsme si to radši uzákonili, protože bez toho zákona, co kdybychom to nesplnili. Ale povedlo se. A když jsme to sečetli, tak je to zhruba 300 miliard do roku 2030 navíc, než kdybychom rozpočtovali 2 procenta HDP. A jak těch 300 miliard pokrýt? V zásadě se nabízejí tři nástroje, jejich kombinace. A já vám pak nabídnu čtvrtý, který je podle mě nejlepší, možná v kombinaci s některými z těch tří.

První, a to vlastně zbožňuje levice. Mám nový výdaj, zvednu daně. To znamená o 300 miliard vyberu víc, vydám víc, musím o 300 miliard vybrat víc. To je cesta, kterou jsme nezvolili, protože je chybná. (Poslankyně Schillerová reaguje z lavice.)

Paní poslankyně na mě pokřikuje, dělám, že to neslyším, ale kdyby si zase řekla fakta.

Za čtyři roky vlády Andreje Babiše a ministryně financí Aleny Schillerové byla složena daňová kvóta v průměru vyšší než za čtyři roky vlády Petra Fialy. A můžete si s tím dělat, co chcete, ty prostě vzorečky existují a platí, a kdo tomu nevěří, tak buď neumí počítat, nebo neumí číst, tak to prostě je, a nepočítala to vláda, počítali to nezávislí experti, můžeme se tomu usmívat, a proč ne?

Nechte si toho, paní poslankyně, nechte si těch poznámek, máte přednostní právo. Může si to peklo přijít vykřikovat, až bude váš čas.

Jestliže správný výpočet je peklo, tomu rozumím. Já jsem viděl vystoupení, paní poslankyně Schillerové, myslím, že s panem poslancem Novým, vy jste říkala 2,2 procenta je lepší než pět. A co řekla paní poslankyně Schillerová? Není. Není. 2,2 není lepší než pět. To pak, to není peklo, to je konec debaty. Jestli 2,2 je stejné jako pět, tak ho musíme... Proč se vůbec bavíme o deficitu? Pak je to úplně jedno, ne? Přesto bychom to utajili, vždyť je to peklo, když se dozvíme ten výsledek, a nedejbože, aby byl lepší, to je dvojnásobné peklo.

Zeptejte se expertů, kteří to počítají, zeptejte se ekonomů, ne ekonomů na Ministerstvu financí, ani vládních ekonomů, ti vám spočtou průměrnou složenou daňovou kvótu za roky 2017, 2021 až 25. Zjistíte, že v našem období je o něco nižší. Vy jste řešili jednu jedinou krizi, a to je covid. A teď se vrací. Vy vracíte do politické hry člověka, který zavřel školy na nejdelší dobu v Evropě, člověka, který prosazoval povinné očkování, který se odcházel a vracel se na ministerstvo. Přitom bylo zajímavé, že rádi sloužili naší vládě, to jim nevadilo, když jsme jim nabídli ty posty, to vzali, schovali se trochu a teď jdou zpátky. Tak já nevím, budeme zavírat školy, budeme se vracet k povinnému očkování? No, uvidíme, já doufám, já doufám, že ne. Takže o tom, jaká je složená daňová kvóta, se nevede debata. To jako pět minus tři je dva.

O tom chcete vést debatu? To prostě platí. Minus 2,2 je o 2,8procentního bodu lepší než minus 5 procent. Máte výsledky z Českého statického úřadu, jaké bylo HDP v roce 2024, tak si spočtěte, co by bylo 5 %procent, přes 400 miliard, a bylo 177. Peklo, říká paní poslankyně Schillerová. To je jako málo nebo hodně 177? No, proti vašim čtyřem stům je to hodně málo. My jsme těch krizí měli víc a naše společnost je zvládla. Bez chaosu, bez zbytečného zadlužování s investicemi. Rekordní investice v roce 2025. Nezvolili jsme jednoduchou cestu snižování deficitu, že škrtnete deficit, že škrtnete investice, nebo odložíte, odložíte investice. Nic takového jsme nezvolili. A jsou to data Českého statistického úřadu minus 2,2 procenta. Na konci dubna to bude reportovat Eurostat. Já sám se těším na to, až uvidím ten renting, to pořadí evropských zemí. Nebudeme na tom špatně, nebudeme premianti. Neskončila ta práce, nemáme hotovo, musíme konsolidovat dál, ale určitě jsme zastavili ty roky, kdy jsme byli nejrychleji zadlužující se stát v Evropské unii, a to je problém na trzích.

Není pravda, že absolutní výše dluhu prodražuje státní bondy. Podívejte se, za kolik se prodávají japonské bondy, americké, německé, a všechny mají mnohem vyšší zadlužení vůči HDP než česká ekonomika. A důležité jsou trendy. A těm velkým ekonomikám prostě ti investoři věří více než těm menším, otevřeným nebo středně velkým, jako je Česká republika. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP