Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(19.30 hodin)
(pokračuje Michal Zuna)
Jedná se tedy o možnost pro obce trpící overturismem zvýšit příjem z tohoto typu, teda nejen z tohoto typu ubytování, a tím způsobem kompenzovat své zvýšené náklady, které jsou s tímto spojené, ať už to jsou výdaje například spojené s nějakými přestupky ve veřejném prostoru, graffiti, znečišťování, vyšší náklady na odpad anebo třeba i na dopravu. Stejně tak to mohou být prostředky, které mohou být použity třeba na kulturu a sport.
S tím, že bych rád zdůraznil tedy, že se jedná o možnost, zachovává se tam ten interval od 0 do 100 korun, a zároveň to vnímám, že to je i možnost svým způsobem regulovat i nebo upravovat typologii těch turistů, kdy se zvýšením toho poplatku, tak se můžu zaměřit, řekněme, na nějaké kultivovanější turisty než na, lidově řečeno, pivní nájezdníky.
Takže kdybych to rychle shrnul, jedná se o jednoduchý pozměňovací návrh, který umožňuje obcím navýšit poplatek z pobytu až na 100 korun s tím, že zachovává autonomii obce a umožňuje vyšší diverzifikaci toho poplatku od 0 do 100 korun vybraným obcím tedy nebo ty obce, které si vyberou tu možnost, tak umožňuje přesměrovat typologii klientů a regulovat turismus na svém území a zároveň tedy je to příjem obce, který umožní kompenzovat náklady spojené s overturismem. Toť snad v jednoduchosti odůvodněný tento pozměňovací návrh, ke kterému se přihlásím ještě v podrobné rozpravě.
A jedná se o pozměňovací návrh pod sněmovním dokumentem 6507.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo jednu faktickou poznámku, a to paní poslankyně Doušové Silvie. Prosím.
Poslankyně Silvia Doušová: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych chtěla jenom podpořit to, co tady zmínil můj kolega pan Zuna, pan poslanec Zuna, protože ještě bych to možná jenom chtěla doplnit, že ty poplatky z místního pobytu v tuhle chvíli vybírá zhruba asi 30 procent obcí, což by mohlo být to zvýšení i motivační, protože oni potom jako když zvýší i třeba z koruny, které dneska vybírá jako několik obcí, a v průměru se to pohybuje, že nejvíc obcí, asi 27 procent, vybírá 20 korun, tak to můžou věnovat i do destinačního managementu. To jsou organizace, kdy vlastně, protože se i volá po tom, aby se ty poplatky, které se vyberou, aby se zpátky investovaly do cestovního ruchu, tak se to může například členskými poplatky, ať už je to spolek nebo ústav nebo Ópéeska, tak se můžou právě vkládat jako formou členského příspěvku do organizací destančního managementu, které pomáhají právě k té redistribuci těch turistů na tom daném území. Takže určitě by ty obce tohle přivítaly, nejenom aby mohly rozvíjet dál infrastrukturu, nebo například i doplnit si svoz nebo zintenzivnit svoz odpadů, ale aby mohly i dál ten cestovní ruch rozvíjet a mohly pracovat na principech udržitelného cestovního ruchu. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Tak děkuji za dodržení času. Vracíme se do obecné rozpravy, nyní vstoupí pan poslanec Nacher, než dorazí k řečnickému pultu, načtu dvě omluvy. Pan poslanec Lang Hubert od 19 hodin se omlouvá ze zdravotních důvodů, pan poslanec Špičák Julius se omlouvá od 19 hodin z pracovních důvodů. Tak, pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Tak děkuji za slovo, pane místopředsedo. Pane ministře, dámy a pánové, já nepřekvapivě navážu na to, co tady řekl můj kolega Zuna, já se na to budu dívat zejména tady z pohledu té problematiky krátkodobého ubytování. Jenom drobná poznámka k tomu poplatku. Já osobně, kdyby bylo teda úplně po mém, tak já bych tam žádný limit horní nedával, já bych to vždycky nechával na těch obcích, nevím proč, my tady máme vždycky jako mudrovat jakoby za obce, jaký mají mít ten poplatek v rámci cestovního ruchu. Dokonce i třeba na území hlavního města Prahy je to úplně rozdílné, jinak to bude na Praze 1 jako v centru a jinak ten poplatek bude někde na okraji, Praha 14, Praha 17. Tam jako, rozumíte, to prostě i na území hlavního města Prahy si myslím, že jsou to úplně nesouměřitelné situace. Takže tolik.
Takže já podpořím to zvýšení na těch 100 korun, ale říkám, jako za mě, já bych tam ten limit nedal žádný, ať si to rozhodnou v těch obcích. Takhle konzistentně vlastně jsem chtěl, abychom obecně přenesli tu možnost rozhodovat na obce i právě v té regulaci toho krátkodobého ubytování a definování těch podmínek, protože v těch obcích oni jsou tam nejblíž tomu a oni sami se můžou rozhodnout, jakým způsobem je to tam ohrožuje, jestli už to krátkodobé ubytování, ten overturismus, to se mi líbí ten výrok, jestli to už ohrožuje opravdu ty starousedlíky, kteří v těch domech bydlí, ale zároveň vlastně se tam pohybují, jako by byli téměř v hotelu.
Já rozumím tomu, že tady naráží na sebe vlastně dvě práva ústavní vlastnit a nakládat s tím majetkem, rozumím, ale taky vlastnit a ten majetek užívat, takže by v tomhletom doporučil některým kolegům mimopražským, zejména teda by se podívali, jak některé činžovní domy v centru města se v zásadě proměnily jako v hotely. Jo, takže to je jakoby, to je věc, která se týká vlastně nějaké ochrany zájmů těch lidí, kteří tam bydlí. Ochrana zájmu, bezpečnost, náklady s tím spojené a podobně. Ale mě tam napadá i ten prvek, vlastně ochrana i nějakého podnikatelského prostředí, že jo, protože ty hotely a penziony musí splnit celou řadu podmínek, které potom někdo, kdo se vlastně chová jako hotel, tak splnit nemusí.
My máme s Robertem Králíčkem, kterého omlouvám, on je tam napsaný, ale pravděpodobně nedorazí, takže já načtu oba dva ty pozměňovací návrhy, které máme společné, tak máme dva pozměňovací návrhy. Ten jeden se týká... tam jsme v pořadí napsaní, pozměňovací návrh Patrika Nachera, Roberta Králíčka pod číslem 6551, pak se k němu přihlásím v podrobné rozpravě. V této chvíli to odůvodním.
My tam rozšiřujeme v § 9n o body h a i . Rozšiřujeme vlastně ty instituce, které mají přístup do registru ubytovacích zařízení. Pane ministře, je to domluveno s některými komunálními politiky napříč. V Praze, například se starostkou Prahy 1. To písmeno h), tam jde o stavební úřady všech úrovní v rozsahu nezbytném pro výkon jejich pravomocí, zejména za účelem kontroly dodržování podmínek kolaudace staveb. Písmeno i) jsou krajské, obecní, městské úřady, magistráty, úřady městských částí pro výkon samosprávné činnosti.
Já stručně odůvodním ten, co nás k tomu vedlo a jak říkám, je to po dohodě s některými starosty v Praze. Tady jde o to, že jedním z faktorů, který přispívá k nedostatku volných bytových jednotek, je i ta skutečnost, že ta nemalá část se právě používá na to krátkodobé ubytování, ale pozor, v rozporu s tou platnou legislativou. To je to, co teďka my chceme tady narovnat, abychom tomu dali nějaký řád. To znamená zejména v rozporu se stavebním zákonem. Když tam ty stavební úřady přidáme, to je to písmeno h), tak se zlepší kontrola dodržování podmínek kolaudace staveb, provádění kontrolních prohlídek těch staveb k zajištění souladu s právními předpisy.
Já to beru ze stručnosti. Máte to v důvodové zprávě, prosím pěkně, prevence obcházení stavebních předpisů, zvýšení efektivity spolupráce mezi orgány veřejné správy. ***