Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.30 hodin)
(pokračuje Vlastimil Válek)

Druhý pozměňovací návrh se vlastně týká legislativně technické úpravy, je to pozměňovací návrh pod číslem 6541. Tímto návrhem chci reagovat na fakt, že v průběhu projednávání tohoto tisku došlo na půdě parlamentu k předběhnutí tohoto tisku několika jinými a je třeba tak v souvislosti s tímto reflektovat některé legislativně technické otázky tak, aby tento tisk mohl být zdárně schválen v návaznosti na již projednaný tisk 704 nebo tisky 833 a 849, které jsou již nyní v projednávání dále než nyní projednávaná novela. Tímto návrhem krom jiného navrhují zjednodušit proces udělování statutů center vysoce specializované péče, kdy navrhují vyloučit odkladný účinek rozkladu proti rozhodnutí o udělení statutu centra vysoce specializované péče. V praxi se ukázalo, že většina rozkladů je podávána pro nesouhlas s vyhodnocením maximálního počtu výkonů, avšak po kontrole dat ze strany ÚZIS se ukazuje, že vykazované výkony žadatelů nejsou správně vykázány a rozklad je tak neodůvodněný, čímžto dochází k zbytečným prodlevám a prodloužení správního řízení v této oblasti, což má negativní vliv na systém poskytování zdravotních služeb v České republice, zejména s přihlédnutím k specifičnosti oblasti, která se věnuje onemocněním s nízkou frekvencí, pro která je dle dostupných dat klíčová centralizace za účelem zvýšení kvality poskytované zdravotní péče a přežívání pacientů u poskytovatelů s odpovídajícím počtem prováděných výkonů.

A konečně můj návrh doplňuje ve velmi dílčí oblasti zákon o léčivech, kde je v průběhu mnohačetných legislativních změn, které se v něm udály, nutno doplnit do § 107 odst. 1, písm. c) chybějící odkaz na § 106 odst. 4, aby bylo možné v oblasti veterinárních léčivých přípravků sankcionovat porušení povinností uložených veterinárním lékařům.

Tu prostřední část, kterou se domnívám, že nemusí být úplně všem srozumitelná a pochopitelná, tak velmi zjednodušeně se týká toho, že poté, co se rozhodne o přidělení statutu centra, tak ta centra, která ten statut dostanou, ho dostanou ihned a nebudou muset čekat na vypořádání těch odvolání. A ta odvolání se budou vypořádávat samozřejmě standardním způsobem a pokud budou oprávněná, tak se pochopitelně uznají, ale nezpomalí se celý ten proces. Takže ta centra, která splní, dostanou hned poté, co splní statut centra, tak, aby nemusely čekat než je všechno vypořádáno.

Třetí pozměňovací návrh se týká antibyrokratického balíčku a je to sněmovní dokument číslo 6471, návrh zákona, kterým se ochraně veřejného zdraví reflektuje požadavky vyplývající i mimo jiné z antibyrokratického balíčku, čímž se dospěje ke zjednodušení postupu a snížení zbytných povinností, které přinášely zejména administrativní zátěž. (?) V souladu s vládním antibyrokratickým balíčkem se zavádí povinnost provozovatele oznámit zahájení provozování činností epidemiologicky závažných. Jedná se o předstupeň k digitalizaci této oznamovací povinnosti ve smyslu vytěžování dat z registru živnostenského podnikání a tím pádem tu činnost budeme dělat aktivně my, respektive hygiena, nemusí ji dělat aktivně ten žadatel.

Z ustanovení dále vyplývá, že povinnost vypracování provozního řádu je nadále zachována, zrušuje se však povinnost předkládání vypracovaného provozního řádu u epidemiologicky významných činností orgánů ochrany veřejného zdraví a samotná kontrola provozního řádu, což je logické a smysluplné, proběhne až při kontrole toho pracoviště, kde kromě toho, zda ten řád je reálný a v pořádku, se bude také kontrolovat, zda odpovídá provozu toho pracoviště.

Dochází k rozšíření aplikační místnosti pro očkování proti vzteklině na základě současných poznatků z praxe, jelikož očkování proti vzteklině je v současné době již poměrně rutinním a nenáročným výkonem z hlediska zásahu do organismu očkované osoby. Proto je navrženo, aby tento výkon mohli provádět poskytovatelé zdravotních služeb, kteří mají specializaci v oboru infekční lékařství a hygiena a epidemiologie. Tato erudice plně umožňuje vyhodnotit indikaci daného očkování a jeho praktické provedení. Úprava zákona o ochraně veřejného zdraví dále reflektuje změnu v přístupu k pracovní lékařským prohlídkám, které jsou v některých případech nepovinné, avšak zaměstnavatel má povinnost, pokud zaměstnanec či osoba ucházející se o zaměstnání požádá, jí vystavit žádost o provedení pracovní lékařské prohlídky.

V rámci zákona pak dochází ke směně systému provádění posouzení zdravotní způsobilosti osob při provozování a výkonu sportovních činností. Současná úprava a její požadavky byly nepřiměřeně zatěžující stávající kapacity poskytovatelů zdravotních služeb, kteří tyto prohlídky provádí. V té nové navrhované právní úpravě bude stanoven okruh osob, u nichž je posouzení zdravotní způsobilosti nezbytné, tedy fakticky pro sportovní profesionály se budou týkat tyto prohlídky, kterými se v českém prostředí rozumí osoby, které své sportovní služby a činnosti poskytují právě prostřednictvím výkonu své podnikatelské činnosti, neboť ČR je v evropském porovnání jednou z posledních zemí, která tento způsob zajištění profesionální sportovní činnosti takto umožňuje, a je tak pro svou ekonomickou výhodnost a menší daňové zatížení v České republice využívána.

Dále je v jeho rámci řešena situace s nedostatným počtem lékařů, se specializovanou způsobilostí nebo se zvláštní specializovanou způsobilostí v oboru pracovní lékařství. Cílem je, aby posuzování a uznávání nemoci z povolání bylo umožněno vícero lékařům s kratšími úvazky s tím, že povinný minimální rozsah součtu úvazků bude dosahovat dvě celé a z toho jeden úvazek musí být složen z více dílčích, může být složen, nemusí, může být složen z více dílčích úvazků. Čímž posílíme tento obor, o který bohužel není dostatečný zájem, a rozšíříme jeho kapacity tak, aby ty prohlídky probíhaly rychleji.

Poslední, čtvrtý pozměňovací návrh je velmi úzce odborný. Je to pozměňovací návrh ke sněmovnímu, je to číslo sněmovního tisku (dokumentu) 6472 a v podstatě se týká evropské legislativy atomového zákona a jeho aplikace do českých podmínek. Týká se lékařského ozáření. My tady opravujeme některé postupy a procesy týkající se lékařského ozáření, zjednodušujeme ta pravidla pro obory, kde riziko z lékařského ozáření je minimální, jako je stomatologie nebo denzitometrie.

Upravujeme některé věci, které vyplynuly z klinických auditů a které se ukázaly v praxi jako potřebné a týkající se národních radiologických standardů, kdy prodlužujeme tu lhůtu pro novelizaci národních radiologických standardů z pěti let na deset let, protože se ukazuje, že ta pětiletá frekvence byla příliš krátká. Dáváme tam některé specifické povinnosti, které děláme v menší frekvenci, a rozšiřujeme množství těch, kteří je mohou provádět. Týkají se právě toho lékařského ozáření.

Konečně u interních a externích klinických auditů ta pravidla uvolňujeme tak, jak nám vyplynulo z proběhlých interních a externích klinických auditů. Pro správné a plnohodnotné provedení klinických auditů se navrhuje upravit nezbytná specializovaná způsobilost jednotlivých auditorů, tedy jasně definujeme, kdo ty audity může dělat. Dále se upravují náležitosti a součinnosti žádajících o udělení oprávnění k provázení externího klinického auditoru tak, aby to mělo opravdu ten dopad, jak požaduje SÚIP a obecně legislativa, konečně se záměrem vytvoření centrální databáze zpráv z externích klinických auditů, díky které bude mít ministerstvo přehled o stavu řešení a výskytu neshod u poskytovatelů zdravotních služeb, a lépe tak budeme reagovat na eventuální případné problémy, co se týče lékařského ozáření obecně v celém tom rozsahu.

Na terminologické a věcné změny hmotněprávní úpravy v hlavě pět navazuje také úprava skutkových podstat jednotlivých přestupků, kterých se může dopustit poskytovatel zdravotních služeb poskytující zdravotní služby, jejichž součástí je lékařské ozáření. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP