Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(10.30 hodin)
(pokračuje Eva Fialová)
Víte, jakou to má provazbu? Má to třeba provazbu na dětské gangy, kterých už je u nás dostatek, které se neumí zabavit po škole, protože nemají dostatečné vyžití, a oni chodí prostě po těch obchodních centrech a terorizují ostatní lidi, takže se nám to rozšiřuje všude. A vy na něj nechcete dát peníze! To je další vaše provazba, kterou vůbec nechápete!
A další, co je úplný vrchol, je, že tady leží zákon k RUDu, kde chcete Ústeckému a Moravskoslezskému kraji sebrat ještě peníze? No, to už je fakt mazec! A někdo by konečně měl přemýšlet v souvislostech a vidět tyhle provazby, které vy absolutně ignorujete, ale dáte si lajk do svých sítí, a jak jste skvělí, že jste schválili zákon o podpoře bydlení!
Tak. A mám teď už jenom praktické dotazy, pane ministře, které se mezitím ke mně dostaly. Chci se zeptat, jak bude vypadat výběr toho daného garanta pro ty soukromé majitele, pro ty majitele bytů, a jak bude vypadat jeho práce. A teď se ptám, to bude chodit a zvonit po těch bytech? Nechcete nám byt pronajmout, nebo dát do souvislosti? Nebo už je dopředu domluven systém kamarádů, kteří už ví, že se toto připravuje, a už jsou na ně navázaní? (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Další otázka. Jak budou fungovat současná kontaktní centra pro bydlení, protože všechna ta města, která je už mají a která si je dobrovolně zřídila a nemusí být ani zapojena do těch supergrantů od Evropské unie, jako když mají svoji politiku bydlení, jaká tam bude na ně provazba? Jaký budou mít metodický pokyn, když už jsou to třeba i příspěvkové organizace? Budou to moct dělat? Nebudou to moct dělat?
Tím pádem to už jsou asi veškeré poznámky, které tady mám, a já bych mohla mluvit hodiny a hodiny, ale je tu pořád k ničemu, protože evidentně máme filozofický rozkol. A já poprosím ještě kolegy možná z těch pravicovějších stran, které se dřív tvářily jako pravicovější, ať se nad tímhle zákonem zamyslí. A možná vzkaz i mým kolegům z Ústeckého kraje, že si to budu fakt hlídat, a jestli jste si teď dávali, což nemám s tím problém, se superdávkou svoje lajky, jak zatočíte s obchodem chudobou, tak se velice podívám, jak budete hlasovat tady k tomu zákonu. (Potlesk poslanců ANO 2011.)
A jenom za nás, proč nemůžeme tento zákon podpořit. Je to drahý, složitý, administrativně náročný systém, který opravdu nepřináší žádný nový byt na trh, tedy celý je založený na dobrovolném - dobrovolném vkládání bytů do systému, ať už obecního, nebo městského - ať už tedy soukromého, tedy celá funkční část tohoto zákona je postavena na snech a přáních ministerstva. Vedení evidence osob, která může garantovat získání bytu, bude prohlubovat pouze jejich frustraci, protože doopravdy žádný byt nedostanou, vede k nesamostatnosti a snaze osob svou bytovou situaci řešit, vzniká totální závislost na neziskovém sektoru, který bude mít v mnoha případech duplicitní charakter, a systém dává vznik nových 160 úřednických pozic pro zákon, který by měl pomoci v případě přijetí toho pozměňovacího návrhu s úpravou životního minima pouze 160 000 obyvatel. To je za nás vše, a proto nemůžeme podpořit tento zákon a budeme hlasovat aktivně proti. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím dalšího řádně přihlášeného, a to je pan poslanec Novák. Máte slovo.
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovolím také krátce rozebrat a zhodnotit předložený návrh zákona o podpoře bydlení, protože jen na úvod musím říct, že ten zákon má s podporou bydlení společný snad pouze ten název. Tento zákon by měl dle vlády a vlastně i dle důvodové zprávy přinést řešení jedné z nejpalčivějších sociálních otázek naší doby, a to nedostupnosti kvalitního bydlení. Bohužel, místo aby tento zákon přinášel konkrétní a efektivní řešení, tak spíš hrozí, že se stane dalším příkladem neefektivní legislativy, která jediným cílem bude mít navýšení administrativní zátěže, aniž by přinesla skutečné výsledky.
Prvním a nejzávažnějším nedostatkem tohoto zákona je jednoznačně skutečnost, že v něm zcela chybí konkrétní podpora výstavby nových bytů. O této problematice nula. V situaci, kdy Česká republika čelí dlouhodobé bytové krizi, kdy mladé rodiny či dnes už také senioři marně hledají dostupné a důstojné bydlení, přišla vláda s opatřením, které neobsahuje jedinou iniciativu, jež by přímo vedla ke zvýšení počtu nových dostupných bytů. Místo výstavby nových bytů se zavádějí kontaktní místa pro bydlení, jejichž reálný dopad na řešení bytové nouze je v nejlepším případě diskutabilní. Namísto adresné a efektivní pomoci lidem vláda plánuje utratit více než jednu a půl miliardy korun ročně, a to zejména za administrativní činnost. Tyto prostředky mohly být přitom účelně využity například na podporu developerských projektů, na výstavbu obecních bytů nebo na daňové pobídky pro soukromé investory, kteří by se do bytové výstavby velmi rádi zapojili.
Další alarmující skutečností je právě zvýšená administrativní zátěž, která dopadne na obce a města, které budou povinny zřídit nová kontaktní místa bez ohledu na to, zda a jak kvalitně se dnes již této problematice věnují. Budou muset zajistit nová místa tak, aby to personálně obsadili. Budou nést zvýšené náklady nad tímto provozem. Města a obce již nyní často zápasí s nedostatečnými rozpočty a nedostatkem pracovníků a v takovéto situaci budou muset nově čelit dalším novým povinnostem, které je mohou zatížit natolik, že jejich schopnost řešit místní bytovou politiku celá tato věc spíše oslabí, než posílí, a vyvolá jen a pouze zmatek.
Zásadní problém vidím také v omezení okruhu příjemců podpory. Když už chcete podpořit, tak podpořte všechny, kteří tu podporu potřebují. Nezavádějte koeficienty. Zavedená kritéria, podle nichž mohou podporu získat pouze domácnosti s příjmem nepřesahujícím 1,43násobek životního minima, což jste tam doplnili, znamenají, že mnoho lidí v nouzi na tu vaši takzvanou pomoc vlastně ani nedosáhne. Pro vaši představu se jedná o příjem ve výši 6 950 korun pro jednotlivce. To je ta hranice. Kdo má větší příjem než 6 950 korun, tomu už nepomůžete, či 20 077 korun pro rodinu se dvěma dětmi. Pokud bude mít rodina se dvěma dětmi příjem dohromady 20 077 korun, těm nikdo v ničem podle tohoto návrhu nepomůže. Přijde vám to normální v této době? Mně rozhodně tedy ne! Zkuste z toho vyžít. A taková rodina jako vážně podle vás, kteří jste tam tento koeficient doplnili, na takovou podporu nedosáhne. To je ostuda!
Zákon paradoxně - a hrozí to - může přispět k vytvoření nových sociálních propastí místo toho, aby se ty propasti překonávaly. ***