Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(13.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Otevírám tedy rozpravu. Jako první vystoupí pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Petr Letocha: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsme ve třetím čtení vládního návrhu novely zákona, kterým se mění některé zákony související s přijetím zákona o zbraních a střelivu. Tento sněmovní tisk prošel na plénu Sněmovny prvním čtením dne 9. července 2024 na 108. schůzi, poté byl projednán na jednání výboru pro bezpečnost jakožto garančním výboru dne 6. a 27. září 2024, kdy garanční výbor přijal dva pozměňovací návrhy.

Druhým čtením prošel tento sněmovní tisk zde na plénu 29. října 2024 na 115. schůzi Poslanecké sněmovny. V jeho rámci bylo předneseno šest pozměňovacích návrhů. Poté byl tento sněmovní tisk znovu projednán na výboru pro bezpečnost, a to 27. září (?) 2024. Výbor toho dne vydal usnesení číslo 188 jako sněmovní tisk číslo 695/4, ve kterém výbor doporučil Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona v následujícím pořadí, se kterým vás seznámím, a následně potom představím také hlasovací proceduru ve chvíli, kdy se bude schylovat k hlasování.

Prvním a druhým jsou pozměňovací návrhy výboru pro bezpečnost přijaté na 47. schůzi, které jsou součástí sněmovního tisku, označeny jako A1 a A2, k nimž vydalo Ministerstvo vnitra souhlasné stanovisko a jejichž schválení garanční výbor doporučuje. Pozměňovací návrh A1 se ve zkratce věnuje rozšíření podmínek evidence střeliva a pozměňovací návrh A2 upřesňuje povinnosti lékařů ve vztahu k posuzování zdravotní způsobilosti.

Třetí pozměňovací návrh podal pan poslanec Lang spolu s panem poslancem Maškem, Langem, Růžičkou, Rybou a Sadovským jako sněmovní dokument číslo 5407, označený jako B. Pozměňovací návrh se týká rozšíření podmínek zajištění zbraně policejním orgánem, změny podmínek vedení evidence lékařů posuzujících zdravotní způsobilost nebo změny účinnosti některých navržených změn.

Čtvrtý pozměňovací návrh podaný jako sněmovní dokument číslo 5251, označený jako C, podal pan poslanec Koten. K tomu Ministerstvo vnitra vyjádřilo nesouhlasné stanovisko a jeho schválení garanční výbor nedoporučuje. Týká se vypuštění pyrotechnických výrobků z navržené úpravy.

Pátý pozměňovací návrh podaný jako sněmovní dokument číslo 5429, označený jako D, podal pan poslanec Nacher, Metnar, Lang, Mašek a Novák. K tomu Ministerstvo vnitra vyjádřilo nesouhlasné stanovisko a jeho schválení garanční výbor nedoporučuje. Navrhuje změny zákona o bankách, zákona o spořitelních a úvěrních družstvech a zákona o platebním styku.

Šestý pozměňovací návrh podaný jako sněmovní dokument číslo 5414, označený jako E, jsem podal já, Petr Letocha. K tomu Ministerstvo vnitra vyjádřilo souhlasné stanovisko a jeho schválení garanční výbor doporučuje. Návrh se týká pouze rozšíření oprávnění vydávání potvrzení lékařů v oboru praktického lékařství pro děti a dorost.

Sedmý pozměňovací návrh podaný jako sněmovní dokument číslo 5426, označený jako F, podal pan poslanec Rakušan, Letocha, Exner, Zuna, Bartošek a paní poslankyně Kocmanová. K tomuto pozměňovacímu návrhu nebylo vydáno stanovisko. Návrh se týká nakládání s tlumiči a přechodného ustanovení s tím spojeného.

Já vás potom při hlasování seznámím také s kompletní zprávou výboru pro bezpečnost a jako zpravodaj se také v průběhu klasické rozpravy vyjádřím k pozměňovacímu návrhu, který je asi pro nás nejdiskutovanější, a to zákaz tlumičů na krátké zbraně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Budeme pokračovat v obecné rozpravě. Eviduji pět přihlášek. Jako první vystoupí pan poslanec Radek Koten, poté pan poslanec Hubert Lang, Michal Zuna a další. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Já tady jenom velmi krátce okomentuju svůj pozměňovací návrh, protože tam se v podstatě ještě s předchozím tiskem 878 dostaly poněkud, řekl bych, drakonické tresty pro držitele některé pyrotechniky, protože není důvod pro kriminalizaci nakládání s pyrotechnikou, prostředky trestního práva. Tam je tedy ta subsidiarita trestní represe. Pyrotechnika jako taková, to nejsou zbraně. Nedovolené nakládání s výbušninami kriminalizováno již je.

Já si myslím, že prvotním zájmem státu musí být, aby se na jeho území nepohybovaly osoby mající v úmyslu páchat teroristické a násilné trestné činy, jak je tomu nyní v Německu nebo ve Velké Británii. Vidíme to tedy zejména při novoročních oslavách, tak aby to nevedlo k omezování přístupu a možnosti nakládání s nejrůznějšími předměty, ať to jsou nože, pyrotechnika. Ty to v podstatě nepoškodí. A u nás. Respektive to vyvolá odstrašující efekt, kdy jen u těch, kteří nemají v úmyslu trestnou činnost páchat. Ovšem ti zločinci a teroristé si cestu bohužel vždycky najdou, takže jejich poptávku vždycky někdo uspokojí a případný trestný čin za nedovolené nakládání s těmito prostředky je s ohledem na závažnost důsledků jejich zločinů zcela marginální.

A právě v kontextu s textem tisku 768, který zavádí povinnost odborné způsobilosti pro kategorii F3, dochází ke zcela absurdní situaci, kdy legálně nakoupená pyrotechnika třídy F3, běžně se prodává v maloobchodní síti, se úderem 31. 12. 2025 stane ve smyslu návrhů těchto obou tisků důvodem pro uvěznění jejího legálního vlastníka až na pět let, což samozřejmě odporuje elementárním principům trestního práva tak, jak jej chápeme, ale zároveň tedy si dovolím tvrdit, že i selskému zdravému rozumu.

Bohužel tam nejsou jakákoliv přechodná ustanovení navržená, navíc připomínám ustanovení čl. 17 Listiny základních práv a svobod, se kterými návrhy jsou v rozporu rovněž. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Hubert Lang, připraví se pan poslanec Michal Zuna. Prosím.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuju. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, po velice dlouhé době jsme se dostali vlastně k finalizaci tohoto zákona, který jak tady bylo řečeno od pana ministra, ve své podstatě je to změnový zákon, který vlastně upravuje některé věci, aby vůbec ten zákon o zbraních a střelivu mohl nabýt účinnosti 1. 1. 2026.

A já v té souvislosti bych chtěl tady říci pouze jedno, že úplně přesně vím, ať dneska to hlasování dopadne, jak dopadne, jaké budou potom výstupy na tiskové konferenci pana ministra, případně pana Letochy, oba dva z hnutí STAN. Oni vám tady budou říkat, občané, že tento tisk, který já považuju za až nadbytečný v té souvislosti, že nabývá účinnosti 1. 1. 2026, zákon o zbraních a střelivu je ten, který spasí Českou republiku, ten, který - už nebude nikdy se opakovat Filozofická fakulta, a takto vlastně i ten tisk byl pojat.

Jediná toxická věc, která se tam objevila, jsou ty tlumiče na krátké zbraně, které vyvolávají velké vášně. Já opravdu nemůžu, pane ministře, souhlasit s tím, že jestliže v demokratické společnosti někdo, kdo splní všechny náležitosti, a můžeme se bavit o tom, ať je tam pěti, šestistupňová kontrola, než ten člověk získá to zbrojní oprávnění, si pořídí krátkou zbraň a rozhodne se, demokraticky měl by mít právo na tu krátkou zbraň si pořídit tlumič. Jako někdo sbírá auta, někdo sbírá holky, někdo sbírá starožitnosti, někdo je prostě zaměřený na military. A prostě tato věc je toxická.

Vy s tím spojujete to, že prostě tlumič je něco, co zvýší bezpečnost našich občanů po té tragické střelbě na Filozofické fakultě. Vy jste si tím rozmělnil vlastně všechny ty věci, které se týkaly toho, že jste vystupovali, po té střelbě, jak jste vystupovali. Nikdo nepřijal žádnou obecnou odpovědnost ze strany vedení policie. Nikdo nepřijal obecnou odpovědnost ani na Ministerstvu vnitra. A vy prostě najednou říkáte občanům, že toto spasí a zachrání vlastně před dalším útokem, jako byla ta tragédie na Filozofické fakultě. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP