Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(12.00 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

No a teď k těm prověrkám. Zaznělo tady, že jste zavedli prověrky. Tak jak je možné, že jste zavedli prověrky a nesedí jim tam nemovitosti za desítky milionů korun, které ti lidé třeba neměli vůbec v majetkových přiznáních, tak ten institut buď musel být provedený úplně špatně, nebo ho museli dělat úplně nekompetentní lidi, tak jestli to tady prezentujete jako svůj úspěch, když všichni víme, že ty korupčníci potom mávali těmi vašimi prověrkami a říkali, my jsme čistí, my jsme čistí, my máme prověrku, no tak to je fakt úplně, úplně nedostatečný. My se musíme dostat do situace, kdy uděláme reálné změny s tou korupcí ve zdravotnictví, a to je ten důvod, proč já jsem tady vystupoval, a apeloval jsem na pana ministra Válka, aby skutečně rozhýbal ty změny, které můžou zmenšit to korupční prostředí. Oni to určitě, oni to celé určitě nevyloučí do budoucnosti, aby se opakovaly takovéto případy, ale určitě se dá snížit ten prostor a ta kauza Motol jednoznačně ukazuje, že protikorupční opatření, které se zavedly, jako je registr smluv, jako je povinný zveřejňování účetních závěrek, takže snižují prostor pro korupci a fungujou.

Dokonce pan Ludvík se tam nechal slyšet, že se bojí toho, že na něj podá někdo žádost podle zákona o svobodném přístupu k informacím, aby se zjistilo, proč pere prádlo třikrát dráž než v ostatních nemocnicích. Takže to je věc, které bychom se určitě měli věnovat, a já navrhuju zařazení bodu Objasnění vztahu bývalého premiéra Andreje Babiše k obviněným v kauze Motol z korupce a z legalizace praní špinavých peněz kandidátovi ANO do Senátu, panu Ludvíkovi a spřátelenému právníku Miroslavu Janstovi. A současně si myslím, že bychom měli probrat ta konkrétní opatření, to znamená, aby se zadal hloubkový audit státních nemocnic, aby se identifikovalo to, kde jsou tam ta největší rizika, tam se šlo do hloubky.

A měl by to dostat člověk, který má prokazatelné výsledky z rozkrývání podvodu či úplatku. To může být klidně člověk mimo Českou republiku, který nemá tady žádné vazby, aby se jasně ukázalo, co a proč je předražený. Vy jste ostatně zavedli tuhletu sektorovou analýzu, udělali jste sektorovou analýzu korupce ve zdravotnictví, kde jste navrhli několik opatření, ale z nich se realizovalo pouze málo, co by mělo vliv na tento případ, takže tam sice jsou nějaké sliby, tam jsou nějaké sliby ohledně výběrových řízení a těhletěch záležitostí.

A zakotvení závazného procesu výběru osob do řídících pozic státních nemocnic, jehož součástí bude transparentní posouzení kandidátů nezávislou komisí. No, a to se možná udělalo něco málo na exekutivní úrovni a tady píšete, že se to mělo udělat stejně jako v nominačním zákoně, kde to máme v zákoně.

A zavedlo se tam nějaké vyhodnocování auditu nebo kontroly, které by bylo předtím, než se jmenuje nový ředitel nemocnice. No, to se tam bohužel nezavedlo, to znamená, zavedla se tam obrovská komise, nevím, deseti, patnácti lidí, kde jsou zastoupeni úplně jakoby všichni, včetně lidí, kteří si myslím, že úplně nejsou kvalifikovaný, aby posuzovali kompetenci řídit nemocnici nebo důvěryhodnost schopnosti té osoby, která se tam uchází o to místo, a není tam ten audit, který by vyhodnotil, co tam ten ředitel předchozích pět let dělal. Takže ten postup samozřejmě je zcela nedostatečný, ale není to věc, která by byla problém jenom pana Válka, je to věc, která tady trvá spoustu a spoustu let, včetně doby, kdy jste vládli na zdravotnictví vy.

Pak samozřejmě jsou možnosti, jak můžeme komplikovat tuto trestnou činnost tím, že se spustí rozklikávací rozpočty státních nemocnic, čili bude jasné, kdo jaké faktury zaplatil, nebo se ty faktury začnou dávat do registru smluv, aby nad tím byla mnohem lepší kontrola, a samozřejmě je potřeba posílit kontrolní oddělení tak, aby mělo dostatečné kapacity, dostatečné kapacity kontrolovat státní nemocnice v nějakých rozumných intervalech, aby mohly jít do hloubky. A měly na to dostatečné kapacity a nestávaly se věci, jako že si nechají nakoukat, že tam byla fasáda a že ta fasáda byla srovnaná a že ty audity a kontroly by se dělaly jenom formálně a na papíře, protože to je samozřejmě k ničemu.

No a poslední věc, kterou si musíme dát jako domácí úkol, je zvýšit tresty za to rozkrádání, protože dneska může být takový mafián propuštěn už po šesti letech, po šesti letech se dostane na svobodu. Ten majetek si nechá přepsat na jiné osoby a zůstane s nakradeným majetkem a stát se nedomůže prakticky ničeho. Takže tady bychom skutečně měli zajistit, že se do toho majetku pojmou i všechny ty věci, které přepsal na jiné osoby nějaký čas předtím, než ho chytili. A znemožnit propouštění prostě v případě těch korupčních činů předčasně, tak, aby ty tresty skutečně byly odrazující. Takže to si myslím, že bychom měli probrat.

No a poslední věc, kterou jsem tady chtěl zmínit, a to je další bod. Záměr plošného sledování webových stránek, které občané navštěvují. Myslím si, že to je prostě asi další absurdní šmírovací novela, která ničemu nepomůže, akorát prostě je to plošný zásah do soukromí normálních lidí, ke kterým budou mít přístup, najednou se tady vytvoří prostě kasta osob, které budou mít v uvozovkách kompromitující informace na všechny občany v tomto státě, tak to je zcela nepřijatelné a domnívám se, že Poslanecká sněmovna by měla vyslovit svůj nesouhlas se záměrem plošného sledování toho, jaké webové stránky navštěvují občané České republiky. Ostatně bylo k tomu už několik anket mezi lidmi a ten názor lidí je zcela jednoznačný, že takovéhle nové šmírovací opatření nikdo nechce. Jestli chcete zlepšovat činnost policie, což já bych podepsal všemi deseti, tak se starejme o to, aby policie měla kapacity, aby měla dobré platové podmínky, zejména u těch policistů, kteří vyšetřují třeba, kde jsou ty největší rizika, u vyšetřovatelů závažné trestné činnosti, tam na to se zaměřujme, zaměřujme se, aby měli nástroje v trestním řádu, aby se trestní řízení nevlekly, aby bylo možné dělat efektivně domovní prohlídky u organizovaných zločineckých skupin nebo u těch, kteří zneužívají advokátní kanceláře.

Ostatně i tady v tomto případě to vypadá, že k té trestné činnosti docházelo právě i v prostorách advokátní kanceláře, kde pan Jansta byl ve speciální místnosti, která měla opatření proti tomu, aby byly ztíženy odposlechy nebo policejní sledování, takže to jsou věci, kde pokud chce vláda dělat užitečnou činnost a pomoci policii, tak může být aktivní, ale ne k tomu, aby rozšířila plošné šmírování našich občanů. Takže dovolil bych si vás požádat o podporu těchto dvou bodů na dnešní program jednání tak, aby byly zařazeny jako první bod na začátek. To znamená, nejprve to objasnění vztahu a tak dále a potom nesouhlas Poslanecké sněmovny se záměrem plošného sledování. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane předsedo. Nyní je s přednostním právem přihlášen pan předseda Andrej Babiš. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Andrej Babiš: Paní ministryně, vy jste neskutečná manipulátorka. (Ministryně Černochová se směje.) Já bych si vás přál jako advokátku, vy jste to zase všechno překroutila.

Jako kdybych já měl tady číst korupci ODS od revoluce a korupci v obraně, tak tady to čtu měsíc, měsíc. No, tak a pokud někdo ukradl mobily, tak je ho potřeba zavřít, tak to je jednoduché. Ne, my to tak máme, vy to vždycky necháte vyhnít. U vás, když se krade, tak se to nechá vyhnít, ne? Z odéesky nám nalezli ty různý, ne v Brně a v Pardubicích a měli jsme jeden případ z Ústecka, na to jsme vyrazili. No, takže jako nevím, ten příklad byl takovej zvláštní, ale pan Metnar by možná měl na to reagovat, nebo pan Růžička, ale to je jejich problém. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP