Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(11.10 hodin)
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane ministře, k té vaší poslední větě, to máte pravdu, protože vznikla škoda na majetku třetí osoby, v tom případě je řidič povinen volat. Já jenom říkám, že v době, kdy jsem se touto problematikou zabývala, tak z 20 000 to vzrostlo na 100 000 v průběhu patnácti let. Jestli se vám to zdá málo, tak mně ne. Já se domnívám, že hranice těch 100 000 je právě v této chvíli tou optimální. Že byla příliš nadsazená už v minulosti, a to je ten důvod, proč jsem na to upozornila. Opravdu já vím, jak zní zákon, ale taky ze své praxe vím, že nemnoho lidí si uvědomuje, když jste ve stresu, když máte dopravní nehodu. Já se teď - to pojišťovny chápu, ale já se zabývám těmi poškozenými. Já jsem řešila případy, kdy se takzvaně lidé na místě dohodli, a pak jeden šel do hospody, tam se dozvěděl: Hele, Pepo, když ti řekne, že za to může ten druhý, tak ti to ta pojišťovna zaplatí, když nemáš havarijní pojistku. A potom to začne a zjistíte, že nemáte dostatek důkazů, viník se nezjistí a žádná pojišťovna nikomu nic nezaplatí. Prosím vás, to se stává.
Někdy se stane, že pouhé místo dopravní nehody je tím určujícím, kdo je viníkem. To je zvláště v křižovatkách, jestli je to v křižovatce nebo za křižovatku. I takové případy se stávají, a proto jsem zastáncem toho, aby ti policisté více jezdí k dopravním nehodám. Ale samozřejmě když se mi nepodaří zjistit viníka a stane se, někdy se ho nepodaří zjistit ani pomocí znaleckého posudku, takové případy se holt stanou, ale jsou minimální, tak vlastně pojišťovny nevědí, protože nejsou dostatečné důkazy. No, tak není komu. Pokud nemá havarijní pojistku, tak ten poškozený má smůlu, nedostane nic. Taková je standardní situace. To je ten důvod, proč jsem říkala, že ten limit se mi zdá příliš vysoký. Ano, já vím, jak se to řeší, pokud je to firemní vozidlo - škoda na majetku třetí osoby. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a nyní můžeme přejít k dalšímu řádně přihlášenému, a to je pan poslanec Nacher. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Pane ministře, dámy a pánové, já nepřekvapivě vystoupím ke společnému pozměňovacímu návrhu, který jsme předložili s Renatou Zajíčkovou, kolegou Zunou - tuším, je to tak? - a Jakubem Michálkem jakožto pražskými poslanci. Já se za to jako omlouvám dopředu všem mimopražským. Ale když mi, kolegové ze severní Moravy, třeba dáte jiný recept, jakým způsobem tohleto řešit, tak my to rádi uděláme.
Ta problematika se týká problematiky řekněme bezpečnosti v taxislužbě nebo taxislužby, bezpečnosti - samozřejmě klientů, bezpečnosti silničního provozu. Kdyby bylo úplně po našem, upřímně - tak bychom tam dali věci, které zvýší komfort toho spotřebitele a toho zákazníka, například nějaké základní znalosti českého jazyka, protože vy se musíte nějakým způsobem domlouvat, a nějaké znalosti místopisu.
Já vím, že mi někteří řeknou, že tady existují různé navigace - Waze a podobně. Kdo zná Prahu, já třeba jsem schopen udělat ještě pět minut na Waze úplně v pohodě, že ušetřím, když ty zkratky člověk zná. Prostě nemůžete se úplně stoprocentně spoléhat na navigaci. Když mi kolegové nevěří, tak já rád některé kolegy tady svezu a nic si za to nevezmu a ukážu jim různé finty tady, na které je i Waze krátký - tedy je potřeba říct ne, ale to jsou věci jakoby maximální. Ale respektujeme to, že by to u některých kolegů narazilo.
Proto ten pozměňovací návrh, který najdete tuším pod písmenem F, je to tak? Tak on vlastně je poslední, čtvrtá změna. Tam ty tři změny už totiž prošly v hospodářském výboru. Jenom abyste věděli, že to má nějaký celek. Proto já tady za to lobbuju politicky jako napříč koalice, opozice. Totiž ty předchozí změny se týkaly, zjednodušeně řečeno, aby se identifikovalo jméno řidiče s tím vozidlem, aby to vozidlo se identifikovalo s provozovatelem taxislužby, aby to bylo dohledatelné. To je zase z hlediska bezpečnosti.
Poslední změna se týkala, aby to oprávnění řidiče taxislužby se udělovalo pouze na tu dobu, po kterou on má oprávnění k pobytu na území České republiky, což se předtím také nedělo. To už byly ty tři změny, které prošly hospodářským výborem a jsou součástí toho tisku. Ta poslední změna neprošla, to je ta nová podmínka, že pro získání oprávnění řidiče taxislužby je potřeba mít řidičský průkaz, který je vydán v České republice nebo v jiné zemi Evropské unie. To je opravdu to minimum, dámy a pánové. Není to samospásné, to souhlasím se Zuzanou Ožanovou. Není, ale je to nějaký krok dopředu. Jestli se o tom bavíte s těmi taxikáři, jestli využíváte ty aplikace, tak tohleto musíte uznat, jestli máte nějaké zkušenosti, tak mi musíte dát za pravdu.
Já vás tady nebudu obluzovat statistikami, jakým způsobem rostl počet taxikářů v Praze, jakým způsobem roste počet nehod způsobených - právě to, že třeba ten řidič kouká do navigace, protože je na ní závislý, ale nesleduje až tak tu situaci kolem. To všechno asi znáte. Já jsem o tom mluvil v druhém čtení. Určitě znáte i ta videa, která běží na sítích.
Já vás, dámy a pánové, moc prosím - protože jinou cestou než změnou legislativy, my to tady nemůžeme udělat v Praze, že bychom si na magistrátu to rozhodli - o schválení této minimalistické verze určitého zpřísnění pro řidiče taxislužby pod písmenem F, pod kterým jsme podepsáni poslanci, pražští poslanci napříč politickým spektrem. Já doufám a věřím, že i třeba kolegové z koalice, aby to nevypadalo jenom, že to je ode mě, mně by to teoreticky mohlo být jedno, já jsem v opozici tady i v Praze, tady vidím pana primátora, který kýval, takže doufám, že se mnou souhlasí. Možná jestli vystoupí Renáta Zajíčková nebo kolega Zuna, aby i ostatní kolegové viděli, že to je skutečně napříč a že to je minimální verze, kterou jsme sem dali, aby to prošlo. Protože jinak bychom sem dali věc, která by byla opravdu víc efektivní, ale možná by narazila, protože mimo Prahu ten problém tak citlivě nevnímáte jako my tady. Já vám děkuju za pozornost a děkuju za podporu pozměňovacího návrhu F.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Máme zde tři faktické poznámky, jako první je Martin Kolovratník.
Poslanec Martin Kolovratník: Dobrý den, budu reagovat právě na Patrika Nachera, vypořádám se s ním do minuty - s tím - právě ve faktické poznámce v tom duchu. Omlouvám se, Patriku, s tím tématem.
Chci tedy pro ostatní poslance avizovat nebo garantovat, že jsme tu věc probírali v rámci poslaneckého klubu hnutí ANO. Vnímám opravdu, to slovo bylo velmi dobré jako minimalistický tenhle návrh. Vím, že - od kolegů z Prahy nebo dlouhodobě od hlavního města Prahy - že někdy ty požadavky vůči nebo proti taxikářům a provozovatelům taxislužeb jsou až řeknu přísnější nebo větší, a tenhle návrh je podle mého názoru velmi rozumný, teď říkám jako garant tedy dopravy pro náš klub. Ta věta jednoduchá: kdo chce u nás podnikat, ať podniká, vše OK, v pořádku, ale normálně ať má prostě český řidičák a víme tedy z pohledu bezpečnosti, garance toho silničního provozu, že prošel nějakým testem, zkouškou a ten český provoz, ty podmínky zná, pokud tady chce podnikat. Takže určitě náš klub, tak takové je i moje doporučení, za nás budeme pro. A věřím tedy nebo to už samozřejmě nechám na vás v koalici, jak se s tím vypořádáte u vás. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Zuna, prosím.
Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já navážu na slova předřečníků ohledně tohoto pozměňovacího návrhu. Já, byť jako poslanec Prahy, tak bych nesouhlasil s tím, že to je výlučně pražský problém. Já nejsem přesvědčen o tom, tedy jsem přesvědčen o tom, že díky tomu, že se jedná o řidiče taxislužby i sdílených služeb, které jsou určitě provozovány i v dalších velkých či krajských městech, že by se tento problém omezoval pouze na hlavní město Prahu. ***