Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(17.30 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

Zařadil bych to tedy logicky jako druhý bod zase ve středu, alternativně jako druhý bod v pátek, paní místopředsedkyně. Tolik tedy za mě, stihl jsem to.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Ten název, jestli byste zopakoval.

 

Poslanec Patrik Nacher: Jak jsem to tam napsal, potenciální - protože to nevím, ale nemám se jak zeptat tady pana ministra, to je ta absurdita, to je pro ty novináře, co to sledují, aby se pak nedivili, proč tady načítáme body - potenciální střet zájmů paní Arnotové na Ministerstvu vnitra. Potenciální, protože to nevíme. Nemáme se koho zeptat a je potřeba to projednat. Mně by stačila odpověď ministra, ale protože tu není, tak to navrhuji jako bod, kdybyste to zařadili. Opakuji to několikrát, bude to ve stenozáznamu, ve videu, aby bylo úplně patrné, proč my to tady vlastně navrhujeme. Mohli jsme si ušetřit spoustu času. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Dostáváme se k dalšímu návrhu na změnu pořadu. S tím je přihlášen pan poslanec Radek Vondráček, poté se může připravit paní poslankyně Marie Pošarová. Pan poslanec Vondráček není v sále, takže ztrácí pořadí. Paní poslankyně Pošarová, prosím. Poté pan poslanec Koten. Prosím.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Tak děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Navrhuji nový bod, a to Připravenost České republiky na rozpad Evropské unie. Rozpad Evropské unie je scénář, který v současnosti mnoho lidí považuje za nepravděpodobný, ale geopolitické a ekonomické trendy v posledních letech ukazují - a hlavně i v několika dnech - že i takové krajní možnosti musíme mít na paměti. Když se podíváme na současnou připravenost České republiky na tento scénář, musíme konstatovat, že jsme v mnoha ohledech zcela nepřipraveni, na rozdíl od jiných zemí. Třeba Německo má na to připravený krizový plán. Samozřejmě Česká republika v tomto směru selhává. Otázkou tedy je, jak by Česká republika měla v případě rozpadu Evropské unie postupovat a jaké kroky by měla bezodkladně přijmout, aby byla schopna čelit takové výzvě.

Základní otázka, kterou si musíme položit, je, proč Česká republika nemá žádný konkrétní krizový plán pro případ rozpadu Evropské unie? Ačkoliv je pravděpodobnost takového scénáře nízká, v případě, že k němu skutečně dojde, by Česká republika čelila obrovské výzvě. V tuto chvíli chybí jakýkoliv centrální dokument nebo strategie, která by se zaměřovala na správu národních krizí v takovém rozsahu. Naopak v mnoha zemích Evropské unie existují dlouhodobé plány na ochranu národní suverenity a nezávislosti v případě rozpadu Evropské unie. V České republice neexistuje jediný oficiální dokument, který by přistupoval k této problematice systematicky a komplexně. To svědčí o absenci dlouhodobé vize a připravenosti na možné změny, které by výrazně zasáhly národní ekonomiku, politiku, ale i bezpečnost.

V případě, že by Evropská unie zanikla, byla by Česká republika postavena před náročnou výzvu, jak zajistit stabilní ekonomické vztahy s okolními státy a světovými velmocemi. Momentálně jsme silně závislí na jednotném evropském trhu a bez Evropské unie by bylo tedy pro Českou republiku složité okamžitě najít nové obchodní partnery a vyjednat nové obchodní smlouvy. Tento proces by trval samozřejmě roky a mohl by mít devastující účinky na export, podniky i pracovní trhy. Česká republika by měla mít tedy připravený plán na vytvoření alternativních obchodních dohod, a to nejen s evropskými, ale i globálními partnery. Není možné čekat na to, že tyto dohody vzniknou až po rozpadu Evropské unie, protože to by znamenalo ekonomickou ztrátu a ztrátu konkurenceschopnosti. Nástroje, jako jsou obchodní diplomacie, strategická aliance s jinými regiony a obchodní vyjednávání, by měly být součástí našeho připraveného plánu již dnes. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, paní poslankyně. Mám to poznamenáno. Přistoupíme k interpelaci - ne interpelaci, ale působí to tak, úplně mě to zmátlo - k dalšímu návrhu na zařazení na pořad. Pan poslanec Koten přednese svůj návrh a potom se připraví pan poslanec Jan Síla. Prosím.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Já bych rád navrhl bod programu, který by se jmenoval Hledá se ministr. My jsme tady byli - pro ty, kteří tady tedy nebyli, to upřesním - ráno svědky, že jsme nemohli najít na začátku jednání jediného ministra, který by byl přítomen v sále, aby mohla řádným způsobem pokračovat schůze Poslanecké sněmovny. Takže jsme museli tedy čekat, než se našel jeden ministr. Byl to pan ministr Válek, za což jsme samozřejmě rádi, protože můžeme tedy projednávat naše návrhy. Já jsem známý tím, že tady cituji z nějakých filmů. No, tak jeden z těch filmů se jmenoval Hledá se Nemo, tak ten by se dal aplikovat tady na tu situaci, pouze s tím rozdílem, že my hledáme ministry, kteří by byli v sále. Takže dovolte mi, abych na dnešní jednání jako první bod zařadil bod s programem Hledá se ministr. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, mám to poznamenáno, návrh nového bodu. Další návrh přednese pan poslanec Jan Síla, poté pan poslanec Jiří Horák, poté pan předseda Aleš Dufek a jako poslední pan poslanec Vondráček. Pan poslanec Síla také není v sále, také ztrácí pořadí. Nyní tedy pan poslanec Horák. Pan poslanec Horák není přítomen v sále. To znamená, že je nyní prostor k vystoupení pro pana... (Poslanec Horák přichází do sálu.) Přece dorazil, prosím.

 

Poslanec Jiří Horák: Děkuji, vážená paní předsedkyně. Dovolte, abych navrhl předřazení bodu schváleného programu 131. schůze a zařazení tisku 701, což je bod číslo 24 - zákon o rozpočtovém určení daní, a to za tisk 818, zákona o obalech, což je bod číslo 37. Tento tisk 101 o rozpočtovém určení daní mnoho z nás považuje za významný, jelikož narovnává dlouhodobě nespravedlivé přerozdělení daní mezi jednotlivé kraje. Obracíme se na vás na základě výzvy zastupitelstva Jihomoravského kraje z 24. února tohoto roku, které upozorňuje na nerovnoměrné rozdělení finančních prostředků, kdy velká řada krajů je v současné době významně znevýhodněna. To má za následek deficit finančních prostředků v těchto krajích, například na dopravní infrastrukturu, investice do školství a sociálních služeb. Věříme, že tato nespravedlivá situace by měla být bezodkladně řešena. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně i za tu stručnost. Nyní pan předseda Dufek.

 

Poslanec Aleš Dufek: Dámy a pánové, dovolte mi, abych navrhl rovněž přeřazení jednoho bodu schváleného programu této 131. schůze, a to tím způsobem, že navrhuji zařazení tisku číslo 895. Je to bod 155 této schůze a je to návrh poslanců Marka Bendy, Aleše Dufka, Evy Decroix a Mariana Jurečky na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a související zákony. Zbývá ještě samozřejmě sdělit, kde to navrhuji zařadit. Navrhuji to zařadit na středeční odpoledne za tisk 818, zákon o obalech. V případě, že by bylo schváleno i zařazení tisku 701, který navrhl můj předřečník poslanec Horák, tak za tento potenciálně schválený tisk 701

Já se to pokusím velmi stručně odůvodnit. Ústavní soud svým rozhodnutím z dubna 2024 zrušil ustanovení zákona, která podmiňovala v podstatě změnu pohlaví nutností, aby uchazeč prošel sterilizací. Zároveň nás poslance vyzval, abychom do konce června tohoto roku přijali nějaká pravidla. My jsme se v podstatě nějakým způsobem s kolegy pokusili nějaká pravidla vytvořit, což obsahuje náš sněmovní tisk. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP