Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(17.20 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)

Česká republika musí zareagovat na sdělení komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému, hospodářskému a sociálnímu výboru a výboru regionů na takzvanou Dohodu o čistém průmyslu, Clean Industrial Deal. Co nyní potřebuje průmysl? Okamžité zastavení legislativních prací na úrovni Bruselu (spojené?) s vydáváním dalších a dalších nových evropských povinností, které přináší další byrokracii, další náklady firmám, další zdražení pro občany. Každý den chodí k připomínkování nové předpisy, které prohlubují stávající problém, nikoliv jej řeší. Tomu se (To?) musí co nejdříve skončit. Dosavadní přístup Evropské unie k legislativě prokazatelně vyčerpal energii evropských firem a snížil výrazně jejich konkurenceschopnost. Každý týden jezdí úředníci českých ministerstev do Bruselu a podílí se na schvalování dalších předpisů, dalších delegovaných kontaktů, dalších povinností. K tomuto by odpovídajícím krokem české vlády mělo být okamžité přijetí nařízení vlády, které by přikázalo všem českým úředníkům všech rezortů a všem ministrům, aby již na evropské úrovni nezvedli ruku pro žádné další opatření, žádnou další legislativu, žádné nové povinnosti.

Platnost tohoto opatření by byla do doby, dokud se na evropské úrovni nezačne efektivním způsobem škrtat konkrétní evropská legislativa s cílem zásadního odlehčení evropskému průmyslu a občanům. Opatření by bylo motivačním faktorem pro Evropskou komisi, aby skutečně ihned začala redukovat platné povinnosti. Je zde zcela reálný předpoklad, že pokud by takto začali na evropské úrovni vykonávat mandát zástupci České republiky, že by se k nim záhy připojily další státy, jako například Polsko, Slovensko, Maďarsko, ale možná i Německo, Itálie a podobně.

Dále by Česká republika měla zdůraznit, že v evropském prostoru je třeba co nejdříve zcela opustit využívání takzvaných delegovaných aktů Evropské komise. Mezi zásadní problémy delegovaných aktů patří také to, že legislativa, která na ně odkazuje, je prakticky nevyužitelná pro investory, protože nikdo nemůže předpokládat, co budou delegované akty obsahovat, přitom jejich síla ovlivňování finálního nastavení je zcela zásadní. Klíčové je uvolnění legislativy na úseku energetiky a její co největší přiblížení podmínkám tržního prostředí. Energetika v Evropské unii již vůbec nefunguje v rámci tržní soutěže a konkurence, ale je zcela regulována, závislá na dotacích a na politických rozhodováních, čímž ve finále prokazatelně trpí jak evropský průmysl, tak evropští občané. Tento bod chci zařadit jako první této schůze, protože opravdu, jestli něco Česká republika neudělá a nepřijme nařízení, kterým jasně řekne úředníkům nezvedejte ruce, ministrům nezvedejte ruce pro nic, co podporuje Fit for 55, tak náš průmysl jde do kopru. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, paní poslankyně, mám to poznamenáno.

A než přijde k pultíku pan poslanec Nacher, tak načtu omluvy, a sice se omlouvá pan poslanec Stanislav Berkovec, a to dnes od 17 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů. A dále se omlouvá pan poslanec Martin Kolovratník od 16.30 hodin z pracovních důvodů, Lubomír Metnar od 17.30 hodin z pracovních důvodů. A z ministrů: Petr Kulhánek od 18 hodin z pracovních důvodů a Martin Kupka do 15 hodin z pracovních důvodů. To by byly omluvy.

A nyní tedy pan poslanec Nacher, mám tam (Poslanec Nacher mimo mikrofon: Dvě.) dvě přihlášky, je to tak. Prosím?

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Mám dva body, dvě přihlášky, to je dvakrát pět minut, ale já to nevyužiji určitě. Já si myslím, že se vejdu pod 10 minut. Já bych chtěl tady dopředu říct, že mám návrh na dva body, které jsem ale původně navrhovat nechtěl, chtěl jsem interpelovat. Chtěl jsem interpelovat pana ministra vnitra, a protože jste nám opakovaně interpelace zrušili, tak mi nezbývá nic jiného než načíst body. Tak proto možná budete mít třeba pocit, že se to jako do bodů vysloveně nehodí, že se to hodí jako přímo, aby mi odpověděl pan ministr, minimálně v tom jednom případě, ale mně nic jiného nezbývá.

Takže první bod se týká něčeho, co jsem už pana ministra vnitra Víta Rakušana interpeloval v květnu loňského roku, a týká se to zásahu policie na stadionech fotbalových. Loni to bylo při zásahu policie na stadionu v Mladé Boleslavi a v Plzni a teď se vlastně situace opakovala po derby na Letné. Jestli si přečtete výpovědi fanoušků, v tomhletom případě Slavie, tak zásah policie byl namířen i vůči vlastně rodinám a rodičům a dětem, dokonce jsem viděl nějaké fotky modřin u dětí. A mně tady pan ministr minulý rok řekl, že se připravuje nějaká koordinační schůzka, kde bude policie, Ministerstvo vnitra, někdo z fotbalového svazu, zástupci klubů, možná bezpečnostní agenturu (?), já nevím, ale za mě za ten rok se toho moc nezměnilo a já bych chtěl tady tenhleten bod, to znamená, řekněme Bezpečnost na stadionech a role policie, zařadit první bod, první bod ve středu - ne dneska - ve středu, alternativně v pátek. Kdyby byla interpelace, tak se na to pana ministra zeptám, a když tady nebude, tak budu chtít písemnou odpověď, protože já mám tu zkušenost, já na stadiony jezdím i po Evropě a musím říct, že tolik policistů, kolik je v České republice u stadionů, to já jsem nikde neviděl, a přesto se tam necítím méně bezpečno (bezpečně?). Vzpomínám si, třeba v Mnichově, tam je 60 000 fanoušků a policistů jsem tam viděl méně než teďka na Letné. (Poslanec Havránek pokyvuje hlavou.) Já jsem rád, že kolega kýve, že je to tak. Nevím, jak ten zásah vznikl, teďka budou nějaká videa na sociálních sítích, ale myslím si, aby po tom zásahu skončilo pět lidí v nemocnici - a bylo to po zápase - tak za mě není úplně v pořádku. Takže já bych chtěl prostě vědět, co se v té věci za poslední rok od mojí poslední interpelace změnilo, jestli Ministerstvo vnitra nějakým způsobem koordinuje činnost s FAČRem a s fotbalovými kluby, aby opravdu se ti lidé tam cítili bezpečně na stadionech. To je první bod.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: A, pane poslanče - Bezpečnost na stadionech a role policie - tak si přejete název? (Poslanec Nacher: A role Policie České republiky - ano.) Děkuji.

 

Poslanec Patrik Nacher: A jak říkám, první bod ve středu - nebo v pátek alternativně.

Teď mám druhý bod - (Otáčí se k předsedající.) chybí mi minuta a půl, ale já už budu mít ten druhý bod, tak abyste mě pak nepřerušila, (Předsedající: Rozumím, rozumím.) paní místopředsedkyně. Teď mám hned druhý bod a také je to na pana ministra vnitra Rakušana, zase by to byla interpelace, ale nemám jinou možnost, tak se musím zeptat tímto způsobem, a zařadit to jako bod. A jde mi o to - a je to celkem citlivá věc, dámy a pánové - já vím, že tady je poloprázdno, ale my řešíme v Praze a řeší to Ministerstvo vnitra odvolání ředitele úřadu Martina Kubelky, protože to musí prostě řešit Ministerstvo vnitra a podepsat ministr. Já mám nějaké indicie, že důvody k odvolání nejsou - nevím úplně přesně, v jaké je to fázi, ale ty indicie mám z několika zdrojů - a tudíž se chci zeptat, jak se to vyvíjí, a to z toho, protože ředitelkou kabinetu ministra vnitra je paní Arnotová, která je zároveň předsedkyní klubu STAN v pražském zastupitelstvu. A tudíž mě by fakt jako zajímalo, aby to rozhodnutí bylo nestranné, protože tady najednou vidíme nějakého člověka - úředníka a politika vlastně ve dvojroli. Pražský zastupitel, zastupitelka, dokonce předsedkyně klubu, ale zároveň ředitelka kabinetu ministra vnitra. Tak já bych jenom - a byla by to krásná interpelace, ale tu možnost nemám, jak už jsem řekl - tak já bych chtěl jenom od pana ministra slyšet skutečně, že v tomhletom paní Arnotová do toho nezasahuje, jaká je její role, a jestli o tom případu tedy on jako ministr ví a ví přesně ty procesy, které tam jsou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP