(Jednání pokračovalo v 12.10 hodin.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Je 12.10 hodin, tedy vypršel čas na přestávku klubu hnutí ANO.
Poprosím, paní předsedkyně Schillerová se hlásí s přednostním právem.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Klub hnutí ANO se poradil. Vzhledem k tomu, že ten nejvíc toxický pozměňovací návrh z dílny ODS a TOP 09, kterým je výpověď bez udání důvodu, neprošel - to bylo to, co bylo pro nás naprosto klíčové - a přestože tam zůstává prodloužení zkušební lhůty - což je návrh, který nám také vadí, ale přihlédli jsme po té debatě ještě teď krátké k tomu, že tato flexinovela zákoníku práce naopak přináší spoustu, spoustu dobrých věcí pro zaměstnance, které jsou zřetelehodné, aby byly podpořeny - takže jsme... Když jsme to dali na misku vah, rozhodli jsme se jako klub hnutí ANO, že zákon jako celek podpoříme.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan předseda Fiala se hlásí. Pan předseda Radim Fiala, aby bylo to zřejmé.
Poslanec Radim Fiala: Dovolte mi, abych vystoupil také já se stanoviskem klubu hnutí SPD. Samozřejmě i my jsme rádi, že nebyla prohlasována výpověď bez udání důvodu, nicméně jsou tam ještě dvě další věci, s kterými nesouhlasíme, a to je prodlužování zkušební doby a zkracování podpůrčí doby v nezaměstnanosti, takže jsme se rozhodli, že tento zákon nepodpoříme a jako hnutí se zdržíme. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí SPD.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní se ještě hlásí paní místopředsedkyně Richterová s přednostním právem, prosím.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tak jako jsme jako Piráti vystupovali v průběhu těch všech tří čtení na podporu většiny aspektů té novely, říkali jsme, co jsme vyjednávali, s čím jsme přicházeli my, podrobně jsem vysvětlila, jak jsme přišli s těmi 80 procenty průměrné mzdy předchozí mzdy na ty první dva měsíce, tak samozřejmě v okamžiku, kdy neprošla ta výpověď bez udání důvodu, kterou jsme celou dobu říkali, že nechceme - to jsme říkali, i když jsme ještě byli ve vládní koalici, i poté - tak samozřejmě dává smysl, že tento celek, kde byla tato jedna toxická věc, podpoříme. Jsem opravdu velice ráda za těch 80 procent mzdy, která budou možná. Bude to novinka a ta podpora v nezaměstnanosti naroste pro lidi tak citelně, že to změní náš trh práce k lepšímu. Na to se těším.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní už se nikdo nehlásí, a můžeme tedy přistoupit k hlasování. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí. Jelikož bylo o všech pozměňovacích návrzích hlasováno, přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.
Eviduji váš zájem o odhlášení, proto vás odhlašuji a prosím, abyste se přihlásili svými kartami.
Přednesu tedy návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 775, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 89, přihlášeno 170 přítomných, pro 153, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji paní zpravodajce za spolupráci i děkuji panu předkladateli. Končím projednávání tohoto bodu.
Předávám řízení schůze.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, přeji hezké již odpoledne. Převzala jsem řízení schůze.
Budeme pokračovat v projednávání dalšího bodu a tím je bod
184.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 829/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek a zpravodaj garančního výboru, výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu, poslanec Matěj Ondřej Havel.
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 829/3, který byl doručen dne 13. února 2025. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 829/4.
Nyní se táže navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Má zájem. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Kolegové a kolegyně... Kolegové a kolegyně, prosím o ztišení v sále.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych za Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připomněl obsah vládního návrhu novely školského zákona, sněmovní tisk 829, který je předkládán do třetího čtení. Jak jsem již uvedl v čteních předešlých, cílem vládního návrhu zákona je především napravit některá slabá místa v systému financování regionálního školství, zejména posílit jeho efektivitu a lépe jej provázat s naplňováním cílů vzdělávací politiky. Dovolte mi stručně okomentovat alespoň tři nejvýznamnější z celé řady navrhovaných změn.
Za prvé, současná právní úprava financování regionálního školství nezohledňuje aspekt rozdílné náročnosti práce škol. Příliš rovnostářské rozdělování prostředků nijak nezohledňuje skutečnost, že některé školy pracují v objektivně složitějších podmínkách, a neumožňuje zacílit podporu adresněji těm z nich, které ji potřebují nejvíc. Tato skutečnost nadále prohlubuje rozdíly mezi školami a má dopad na nerovný přístup ke vzdělávání. Paradoxně tak efekty stávajícího systému financování působí proti jednomu ze dvou strategických cílů Strategie 2030+, kterým je snižování vzdělávacích nerovností. Návrh proto zavádí možnost indexace škol, respektive zohlednění náročnosti poskytovaného vzdělávání v rámci financování.
Za druhé, stát v současné době nemá žádné nástroje pro moderování nárůstu počtu učitelů ve školách zřizovaných obcemi a kraji, a nejenže tedy nemá kontrolu nad náklady na financování práce učitelů, ale může také jen obtížně mírnit některé negativní vedlejší efekty prudkého nárůstu počtu učitelů v posledních letech. Mezi tato negativa patří zejména rostoucí podíl nekvalifikovaných učitelů, a tedy postupující deprofesionalizace školství. Návrh proto zavádí možnost regulace růstu počtu hodin výuky nebo přímé pedagogické činnosti financované ze státního rozpočtu prostřednictvím fixace maximálního počtu hodin školy.
Za třetí, legislativně dosud není nastaven způsob financování podpůrných pedagogických pozic školního psychologa a školního speciálního pedagoga. ***