Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(11.40 hodin)
(pokračuje Martin Dlouhý)
To znamená, že možnost vyhodit pracovníka je podle OECD nejsložitější v České republice, opakuji, nejhorší je vyhodit někoho v České republice. Takže když tady odbory mluví o nějaké vyrovnanosti mezi pracovníky a zaměstnanci, tak tady OECD říká, že jsme na tom z hlediska jejich cílů vlastně velmi dobře, čili já si myslím, že ta rovnováha je naopak, naopak velmi posunutá a zůstala někde v polovičním komunismu. Prosím, najděte si to, je to oficiální statistika OECD. Jméno ukazatele jsem vám sdělil. Není to nějaká nezkušenost, nebo kolik zaměstnanců já zaměstnávám, je to oficiální statistika OECD. (V sále je hluk.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ještě jednou vás přeruším a poprosím, kolegyně a kolegové, o ztišení.
Poslanec Martin Dlouhý: A k návrhu, k té výpovědi, možná to neprojde, bude to škoda, co se dá dělat. Já si myslím, že vytýká ministrovi práce a sociálních věcí, že ten zákon mohl být ještě víc flexibilnější a že měl podpořit tu výpověď s dvojnásobným odstupným, že by to bylo lepší, než tomu tak je.
Pak tam chybí ještě jedna věc, ta byla zmíněna v zákoně. Mohl být krásný přílepek, celý to nazvat, já myslím, že by to přílepek nebyl. A to sice zaměstnanecké akcie, které se zaměstnanců týkají, týkají se vlastně inovací. Máme tady obvykle plná ústa, jak budeme inovovat zaměstnanecké akcie, tady zarazí Ministerstvo financí. Já si myslím, že abych taky tnul do vlastních řad, že je to chyba, že prostě ano, možná nějaké miliardy v rozpočtu ztratíme, to se stane. Pevně doufám, že v budoucnu se nám to desetkrát vyplatí. Druhá šance, kam by se to mohlo dát? Budeme mít zákon o vědě a výzkumu. Tam jsou ty spin-offy a tak dále, takže si myslím, že by to mohl být další nosič, mohl by tam přijít pozměňovací návrh zaměstnanecké akcie, rád pro něj budu hlasovat. Doufám, že vy také, podle mě to potřebujeme.
A co se týče strachu, že zaměstnanci budou vyhazováni, tak jenom poslední taky objektivní statistika. V České republice je dlouhodobě, už dekády od konce komunismu, jedna z nejnižších zaměstnaností na světě. Takže o jakých jako propuštěných, kteří jsou bez práce, mluvíme? Ano, jsou nějaké lidské osudy, je to problematické na úrovni jedince, ale ty velké statistiky makroekonomické jasně říkají, že pravděpodobnost, že někdo bude nezaměstnaný, je v České republice jedna z nejnižších na světě. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec Hendrych chce s faktickou poznámkou reagovat. Poprosím jej, aby se tedy ujal slova, vás ostatní poprosím o ztišení. Prosím.
Poslanec Igor Hendrych: Tak děkuji. Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně, já jenom krátce. Děkuji za to, co jste tady řekl, pane poslanče Dlouhý, vaším předsednictvím, ale nepřesvědčil jste mě moc. Jako v podstatě ta vaše argumentace nebyla příliš silná, ty rozdíly mezi těmi dvěma kategoriemi zaměstnanců podle toho vašeho návrhu skutečně by nastaly a nejsem si jistý, jestli by to bylo právně skutečně jakoby obhajitelné, což si myslím, že ne.
A když jste hovořil o těch případech, jak to může fungovat na veřejných vysokých školách, já mám taky jakési zkušenosti tady z téhleté oblasti, co říkáte, je možné. Ale na druhou stranu zrušit pracovní místa nebo celá oddělení a tak dál lze i dnes a lze to i podle zákona i ve veřejné správě, i v privátním sektoru a tak dále, na to v podstatě nepotřebujeme ten nový institut výpověď bez udání důvodu, jo, napříč vlastně těmi všemi sektory. To je všechno, děkuju.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Paní poslankyně Pivoňka Vaňková už se chystá ke svému projevu. Prosím tedy.
Poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková: Tak děkuji za slovo. Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové. Já bych za klub Starostů ráda řekla naše stanovisko k tomuto tisku. My velmi podporujeme flexinovelu zákoníku práce, je tam spousta opatření, které opravdu pomůžou rozhýbat pracovní trh. Za nás za Starosty s tím rozhodně nekončíme, chceme i dál a ve svém programu budeme prosazovat další nástroje, které k té flexikuritě, jak ji známe ze západních zemí, ještě přispějí.
Co se týká již několikrát zmiňované výpovědi bez udání důvodů. Tak naše stanovisko je jasné, nemění se od začátku projednávání avizujeme za klub Starostů a nezávislých, že toto opatření, tento pozměňovací návrh našich koaličních kolegů nepodpoříme, nepodpoříme ho z několika důvodů. Opravdu nemáme tu politiku zaměstnanosti nastavenou tak, abychom měli ten záchytný polštář pro takto propuštěné zaměstnance, nemáme nastavené fungování úřadů práce ještě na takové úrovni, jako je například v Dánsku, abychom výpověď bez udání důvodu mohli do našeho pracovního práva zavést.
Proto bude naše stanovisko a je naše stanovisko negativní. Velmi mě mrzí, že projednání tohoto tisku se takto natáhlo, protože je více než jasné už několik měsíců zpátky, že ty hlasy pro to nebudou. Bavíme se tady o tom pořád dokola a přijde mi to, jako že těmi vašimi názory si tady akorát děláte propagaci pro ochozy a pro galerii. Takže výpověď bez udání důvodu dnes neprojde. Hlasy na to nejsou. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní ještě vystoupí pan ministr Výborný.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju za slovo, paní předsedkyně. Dovolím (si) na závěr i za pana ministra Jurečku připomenout, že tato novela je skutečně důležitá, řadu let po ní volají zaměstnavatelé, firmy, společnosti. Vznikala ve velkém konsenzu, což nakonec bylo vidět i zde z rozpravy kromě jednoho explozivního pozměňovacího návrhu, tak v zásadě to zaznívalo od všech průřezově politickým spektrem zde ve Sněmovně.
Zvyšujeme flexibilitu právních pracovněprávních vztahů, uvolňujeme poměrně rigidní nastavení zákoníku práce v České republice, reagujeme na potřeby a praxi moderního trhu práce. Čili to jenom ve třech bodech bych rád připomněl smysl, význam této flexinovely zákoníku práce.
Dovolte mi ovšem věc, která je důležitá, předložit návrh legislativně technických oprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny týkající se jak vládního návrhu samotného, tak tří pozměňovacích návrhů, z nichž jeden související s doložkami mlčenlivosti A2.2, byl předložen prostřednictvím výboru pro sociální politiku a zbylé dva týkající se programu podpory zdraví - E2 a redesignu podpory nezaměstnanosti - E3 byly předloženy panem ministrem Jurečkou ve druhém čtení.
Za prvé. Ve vládním návrhu zákona v části první změna zákoníku práce, čl. I se v bodě 38 slova "poznámek pod čarou číslo 125 až 127" nahrazují slovy "poznámek pod čarou číslo 123 až 125". A poznámky pod čarou v nově vkládaném § 244a se tímto způsobem přečíslují. K odůvodnění uvádím, že v době přípravy flexibilní novely zákoníku práce byla při číslování poznámek pod čarou zohledněna pracovní verze zákona č. 230/24 Sb., v níž byla poslední poznámka pod čarou číslo 124. Nicméně ve finální podobě se poslední poznámkou pod čarou v tomto zákoně stala poznámka číslo 122, což vyvolává potřebu upravit číslování i ve sněmovním tisku 775 tak, aby plynule navazovalo.
Za druhé. Ve vládním návrhu zákona v části první změna zákoníku práce, čl. 1 se v bodě 40 slova "práce" nahrazují slovy "práce nebo". (V sále je hluk.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já se omlouvám, pane ministře, ale hluk v sále dosáhl už příliš vysoké hladiny. Prosím, abyste se ztišili.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: K této úpravě uvádím, že jde o použití spojky nebo, které lépe vyjadřuje alternativní vztah mezi dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr.
Za třetí. V případě schválení pozměňovacího návrhu obsaženého v usnesení výboru pro sociální politiku, to je ve sněmovním tisku číslo 775/1 a označeného ve sněmovním tisku číslo 775/2 jako A2.2 se v jeho bodě jedna slova "platu a odměny" nahrazují slovy "platu nebo odměny". Tato úprava je opět formálního charakteru a jde o nahrazení spojky a spojkou nebo. ***