Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(15.20 hodin)
(pokračuje Lubomír Wenzl)
Já bych se ve své interpelaci chtěl zabývat CKTCH Brno, Centrem kardiovaskulární a transplantační chirurgie. Jde o příspěvkovou organizaci, která je přímo řízena Ministerstvem zdravotnictví. Jedná se, a to se shodneme určitě všichni - a nejenom odborníci, ale i pacienti, kteří prošli tímto zařízením, že se jedná o špičkové zařízení, které nemá víceméně v naší zemí obdoby. Každopádně v poslední době se kolem tohoto zařízení vyrojily některé věci, na které bych chtěl znát - říkám znovu, nejenom já - odpověď. První. Víme, že v červenci loňského roku byla zahájena výstavba nového objektu tohoto zařízení v prostoru Fakultní nemocnice Brno Bohunice. Nejenom zevnitř stávajícího centra se šíří informace, ale i ve veřejném sektoru, že snad by mělo následně dojít k tomu, že toto zařízení bude sloučeno s Fakultní nemocnicí Bohunice. Dále, co rezonuje už docela dosti ve veřejném prostoru, že údajně v blízké době mělo by dojít k nějakým personálním opatřením, kde máte vy svoji působnost jako ministr nebo pravomoc jako ministr, a to na nejužší vedení této nemocnice.
Já bych chtěl od vás znát tedy odpovědi na otázky, zda zůstane nadále zachována svrchovanost CKTCH ve stávající struktuře, a dále, zda jsou spekulace týkající se možného odvolání managementu této nemocnice. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A pan ministr, který je řádně omluven, odpoví v souladu s naším jednacím řádem do 30 dnů písemně.
A my přistoupíme k interpelaci následující, tu přednese pan poslanec Patrik Nacher na zde přítomného pana ministra dopravy. A poté se připraví se svou interpelací pan poslanec Jiří Strýček. Pan poslanec Nacher. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Pane ministře, dámy a pánové, vy víte, že já interpelace většinou věnuji tomu, aby, abychom se něco užitečného dozvěděli, případně něco napravili, upravili, udělali nějakou osvětu. Tak u exekucí pro vozidla v registru vozidel, tam to zatím je stále ještě ve vzduchu, tak tam ještě je potřeba to nějak posunout.
Teď se na mě obrátili ale občané s jiným problémem, týká se to problematiky airbagů Takata a jejich - já nevím, jak to říct jako - vystřelování nebo nehod zničehonic. Já jsem dostal tady podnět občana, který takhle komunikuje celkem detailně i s jednotlivými výrobci vozidel u nás. Ta problematika je relativně komplikovaná, údajně jde o nějaké poškození plynových generátorů vlivem stárnutí, které je ale spojeno výhradně s působením klimatických vlivů, kombinací tepla, vlhka, jinými slovy, týká se to údajně vozidel dovezených ze zemí, jako je třeba Francie, Itálie, Španělsko a podobně. Ale zároveň tady se argumentuje i tím, že zase se často do těch zemí jezdí a podobně. Jinými slovy, jde o celosvětovou záležitost. Mě by zajímalo, jestli Ministerstvo dopravy o tomto ví, o této situaci, jestli komunikuje s těmi automobilkami, jakého je rozsahu a jestli se připravuje případně nějaká osvěta k tomu minimálně, jakých vozidel se to týká, nebo nějaké informace pro řidiče a pro uživatele těch vozidel, osobních aut, abychom co nejméně strašili, ale zároveň co nejvíce dělali prevenci v této věci.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní má slovo pan ministr dopravy Martin Kupka.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážený pane kolego, my jsme už na případ airbagů výrobce Tataka byli upozorněni. Primárně jde o odpovědnost výrobce, který v případě, že narazí na nějaký takový problém, tak má povinnost jednak v případě toho orgánu, který v příslušné zemi schvaloval vozidlo do provozu, tak ho kontaktovat a konzultovat s ním i způsob provedení té svolávací akce. To se v případě airbagu Takata stalo v případě vozidel Škoda. Co se týče ostatních států a rozsáhlejších svolávacích akcí i v jiných zemích, tak tam postup je velmi obdobný, kdy my na požadavek výrobce na základě předání výrobních čísel poskytujeme výhradně pro potřeby té svolávací akce, adresně poskytujeme data o provozovateli vozidla na území České republiky. To je důležitý krok pro to, aby se podařilo v tomto směru oslovit adresně toho, kdo aktuálně vozidlo provozuje, aby se mohl dostavit na takovou svolávací akci.
Co se týče příslušných airbagů, tak tam vystřelování nespojené s žádnou nehodou souvisí s teplotou prostředí a s vyšší vlhkostí. U nás v podnebném pásmu dochází k těm chybám spíše výjimečně, přesto výrobci svolávají ta vozidla, k tomu jsem už pověděl, jakým způsobem to probíhá, a snažíme se být maximálně součinní, aby se výrobce či jeho zástupce dobral kontaktů a mohl pro účely svolávací akce oslovit všechny aktuální provozovatele. To je nejadresnější, nejvhodnější možný způsob provedení, který sdílíme i s ostatními evropskými státy.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A vnímám, že bude doplňující otázka. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Já bych chtěl poděkovat panu ministrovi. Jenom jsem chtěl - možná preventivně, protože zatím jsou to jednotky případů samovolné exploze, tak jestli nestojí za to, že by Ministerstvo dopravy a (nesrozumitelné) - tomu rozumím, že za to (nesrozumitelné) odpovědnost, taky k tomu nesměřovala ta interpelace, to je samozřejmě zodpovědnost výrobců, ale spíš jakoby nějakou koordinační roli nebo nějakou mediální roli nebo osvětovou, aby ti lidé jednak se třeba nebáli zbytečně, anebo naopak, aby o tom věděli. Protože v momentě, kdy se to stane někde na parkovišti, tak to je dobré, ale když se to stane za jízdy, tak to může mít jako zásadní, kruciální jakoby následky. To znamená, teď se o tom bavíme - v momentě, kdy já jsem byl osloven, hned jsem to dal jako interpelaci, že to je nějak v zárodku, ale pak už třeba může být pozdě. Tak mně jde spíš teďka o nějakou preventivně-koordinačně-osvětovo-mediální roli, takhle bych to viděl.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A pan ministr.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Uvažujeme o tom velmi podobně. Taky jsme se pídili, jestli bychom v tomhle případě mohli nějak aktivně působit. Potíž je v tom, že my nemáme informaci, která vozidla jsou specificky těmito typy airbagů vybavená. To je opravdu i v rámci jednoho výrobce - může využít pro různé modelové řady - a dokonce může využít i pro stejnou modelovou airbag či komponent jiného výrobce, jiného subdodavatele. A informaci o tom, jaký konkrétně výrobek je tam využit pro to konkrétní vozidlo, má jenom výrobce. My se k těm informacím nedostaneme. A když jsme se pídili po tom, jestli je třeba možné i pro aktuálního provozovatele snadno rozlišit, jaký airbag ve vozidle má, tak to na první pohled patrné není. Tohle je opravdu informace, kterou musí předat provozovateli na základě součinnosti s námi, v tom poskytujeme veškerou pomoc, právě výrobce, který zaznamená, která ta konkrétní komponenta by měla být vyměněna v rámci svolávací akce. Ale pídili jsme se po tom velmi podobným způsobem, abychom případně dokázali snížit riziko nehod.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně.
A my tedy přistoupíme k interpelaci následující, tu přednese pan poslanec Jiří Strýček, a poté se připraví pan poslanec Vladimír Zlínský. Prosím.
Poslanec Jiří Strýček: Já vám děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, vážení kolegové, já jsem se chtěl zeptat v rámci interpelace na jednu věc, která v současné době už se delší dobu objevuje i v mediálním prostoru, a podle názvu, jak (nesrozumitelné) si tam asi dovodil, se to týká dostavby budovy na pražské Palmovce, která má sloužit prestižní agentuře Evropské unie pro kosmický program a která se podle informací značně komplikuje. Místo dokončovacích prací, které měly aktuálně už teďka probíhat, není zatím dle posledních informací ani vybraná firma, která má toto sídlo dokončit. Znovu podotýkám, že se jedná o velmi prestižní evropskou agenturu, která provozuje evropský navigační systém Galileo a do budoucna má - nebo byl úmysl, aby konkuroval Starlinku a v podstatě v současné době to spíš vypadá jako torzo - nebo mělo vzniknout z torza nedostavěné radnice Prahy 8, ale to, co tam teďka zatím je, tak ještě vůbec nevypadá na to, že by se to mělo v nějaké krátké době (dostavět?). ***