Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(17.30 hodin)
(pokračuje Kamila Bláhová)

Ale mám takový pocit, že je ty naše problémy, každodenní problémy, s kterými se potkáváme, moc nezajímají.

Takže budu citovat z obecných připomínek Svazu měst a obcí České republiky, které přišly již k tomu původnímu návrhu a na které není nijak reagováno.

Takže cílem zákona o podpoře v bydlení má být zavedení systémové podpory, získání a udržení bydlení pro osoby v bytové nouzi a osoby ohrožené bytovou nouzí a zvýšení dostupnosti nájemního bydlení. - To tady už zaznělo. Nicméně zákon samotný vede k dosažení tohoto cíle jen částečně. Já osobně k tomu přidávám - nebo vůbec.

Z pohledu obcí, z nichž většina již nyní realizuje aktivní bytovou politiku, je nutnou podmínkou k dalšímu rozvoji podpory bydlení především rozvoj obecních bytových fondů. Za těžiště bytové politiky jsou považovány především obecní bytové fondy a města a obce apelují opakovaně na ministerstvo a jím zřizované organizace k dalšímu rozvoji dotačních a jiných finančních nástrojů podporujících výstavbu obecních bytových domů.

Samozřejmě nemohu než souhlasit s tímto názorem, který zastřešuje názory ostatních kolegyň a kolegů starostek.

Zákon klade na samosprávu vysoké finanční nároky, přičemž vznik kontaktních míst pro bydlení je navzdory dobrovolnosti deklarované v programovém prohlášení vlády pro některá města povinným institutem. Výkon činnosti kontaktních míst pro bydlení je dle návrhu přeneseným výkonem státní správy. Se zavedením tohoto institutu proto z pohledu obcí lze souhlasit pouze v případě jeho plného finančního krytí ze státního rozpočtu. - Už to tady zaznělo také. Když se podívám, kolik města a obce dostávají na výkon státní správy nyní, je jasné, že to budeme zase muset financovat z vlastních rozpočtů.

A ještě k tomu financování. Svaz měst a obcí dlouhodobě upozorňuje na nedostatečné financování sociální práce na obcích ze strany státu. Sociální práce je výkonem přenesené působnosti, která však není, podobně jako jiné agendy v přenesené působnosti, ze strany státu hrazena v plné výši. Dle průzkumu je na výkon sociální práce poskytováno méně než 50 procent skutečných nákladů. Financování činnosti kontaktních míst pro bydlení dle návrhu zákona nelze považovat za zvýšení finančních prostředků do sociální práce. Problém financování sociální práce na obcích pak není jen ve výši úhrad ze státního rozpočtu, ale také v roztříštěném způsobu financování jednotlivých činností. Zákon vytváří další oblast sociální práce s rozdílným způsobem financování. To může přinášet praktické problémy u kumulovaných úvazků, zejména sociálních pracovníků.

Dalším limitujícím faktorem je nedostatečné finanční ohodnocení sociálních pracovníků dle platových tabulek. V praxi dochází k nerovnostem mezi odměnou sociálních pracovníků na úřadech a v sociálních službách, které jsou finančně atraktivnější. V důsledku toho je pro obce stále náročnější nábor nových i udržení stávajících sociálních pracovníků. Činnost kontaktních míst pro bydlení může být v některých bodech duplicitní s dalším výkonem sociální práce, zejména v oblasti poradenství a sociálního šetření. Na souběh těchto činností bylo upozorňováno nebo je upozorňováno v konkrétních připomínkách, které Svaz měst a obcí zaslal. - Jinak řečeno, tímto zákonem se nepostaví jediný byt, stát tímto zákonem řeší pouze systém. Přenáší na obce další povinnosti, některé jsou ale duplikací současných sociálních služeb, vzniká tedy chaos. Prohlubuje se problém nedostatku sociálních pracovníků. Systém bude stát hodně peněz, ale výsledek, tak jak už tady zaznělo, je skutečně nejistý.

I já si dovoluji tvrdit, že se obchod s chudobou může dokonce zhoršit. Přenáší se další výdaje na města a obce bez jistoty krytí ze státního rozpočtu. Bohužel se obávám, že to nepomůže ani u nás v Litvínově. A proto jistě chápete, kolegyně, kolegové, že z tohoto důvodu nemohu návrh tohoto zákona podpořit.

Jak už jsem zmiňovala na začátku svého projevu, korunu tomu navíc nasadil pozměňovací návrh kolegyně Doušové, kterým se bude služba garantovat pouze těm nejpotřebnějším. Ovšem do skupiny potřebných - a už jsme tady taky o tom dneska diskutovali - dnes spadají i senioři, maminky samoživitelky, zdravotně handicapovaní mladí lidé a další zranitelné osoby, kteří tím pozměňovacím návrhem ze zákona vypadnou. Takže já vlastně dneska už ani nechápu, k čemu ten zákon je.

My v Litvínově už nějakou dobu - je to více než deset let - tuto problematiku řešíme systémem prostupného bydlení. Jedná se o tři stupně toho bydlení. Samozřejmě začínáme tím nejnižším, postupujeme až k bydlení v nájemních bytech, spolupracujeme se všemi možnými aktéry, kteří do tohoto systému mohou vstupovat jakkoliv, nejenom s těmi potřebnými tedy, ale i s odborem sociálních věcí a školství, s úřady práce, s neziskovými společnostmi, s majiteli bytového fondu a tak dále, s městskou policií samozřejmě také. Od toho zákona tak, jak je postaven, tak náš odbor sociálních věcí a školství si od něj sliboval velmi, ale dneska je k němu velmi skeptický a obává se, že nám v té situaci nepomůže.

Takže není to ideální situace. Bohužel od Starostů a nezávislých tady sedí velmi málo poslanců, kteří by si tyto argumenty mohli vyslechnout. Řeknu vám, kolegyně, kolegové, že to je dost frustrující, co s tím nadělám, ale je to jenom důkaz toho, jak jsou občané pro ně důležití. Bohužel. Děkuju vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí paní poslankyně Renata Oulehlová, připraví se paní poslankyně Eva Fialová a paní poslankyně Olga Richterová. Prosím.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Děkuji vám za slovo, pane předsedající. Já bych chtěla vlastně ještě podpořit moji předřečnici, která tady udávala čísla, jak to vypadá s financováním sociální práce na městech. Stát si od nás objedná de facto službu - od měst, ale nezaplatí nám za ni v plné výši a samozřejmě, že města se obávají, jak to bude dál, pokud by prošel tento zákon o podpoře bydlení.

Pan ministr tady udával, že je už 70 úspěšných projektů za námi. Třeba v našem Karlovarském kraji to úplně tak úspěšné nebylo, protože se nepodařilo naplnit všechna očekávání. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP