Neautorizováno!


(9.40 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Nova vydělala - na výnosy 6 a půl miliardy, které si musí vydělat - 1 miliardu. Prima na výnosy 5 miliard vydělala 500 milionů. Přitom share na trhu v roce 2025, na skupinu 15 plus, byl u České televize 30,4 (procenta), u Novy 26,9 a u Primy 26,8. Share na trhu v roce 2025, cílová skupina 18 až 69, je dokonce u České televize jenom 28,7 procenta, takže nižší než u Novy, která má 29,6 procenta, a Prima má 25,3 procenta. Je úplně absurdní, že instituce jako Česká televize a Český rozhlas... Nikdo je nekontroluje a Česká televize musí utratit všechno. Úplně neuvěřitelné.

Ale ono to tak vždycky nebylo, protože - možná to nevíte, pane ministře - ale kdysi asi za historicky nejlepšího ředitele České televize, Jiřího Janečka, který byl ředitelem České televize od roku 2003 do 2011, tak v tom období byla spuštěna kampaň a administrativní proces na důsledný výběr poplatků od firem a lidí. Díky tomu došlo k razantnímu navýšení výnosů, které výrazně převýšily očekávaný výnos. V rámci nutnosti zachování vyrovnaného rozpočtu bylo tehdejším finančním ředitelem - to byl František Lambert - vymyšleno a schváleno jiné účtování při výběru poplatků od občanů a firem.

Novinkou bylo - a proces trvá doposud - že všechny vybrané peníze z poplatků, cirka dnešních 5,7 miliardy, se dají do fondu poplatků, nikoliv na klasický účet České televize. Z tohoto fondu se následně čerpají peníze do České televize tak, aby rozpočet byl vyrovnaný. Prostě se vyčerpá jen to, aby výnosy byly rovny nákladům. Pokud ve fondu peníze kdykoliv zbyly, zůstaly ve fondu jako nevyčerpané na další období. Velmi se řešilo v diskusi, a nakonec i v soudním jednání, zdanění tohoto fondu, ale nakonec zdaněn nebyl. V období Jiřího Janečka bylo ve fondu navíc 4 miliardy korun, které tam zůstávaly - tak vidíte, ušetřil - a převáděly se do dalších období. Potom nastoupil Dvořák, nejhorší ředitel televize. Byl tam dvanáct let, bohužel. No a kolik tam zůstalo z těch 4 miliard? Nějakých 300 (milionů). To byl největší rozmach za tohoto ředitele, nejhorší. No a ten nový ředitel dělá co? Ten stále něco povídá, ale že by začal konečně šetřit, to samozřejmě nedělá. Tak to jen, aby občané věděli, že v minulosti se dalo šetřit a že poplatky stačily.

Teďka - protože samozřejmě máme dobré informace - tak mám takový hezký projev tady, který mi napsali lidi z branže ohledně porušování zákazu reklamy na ČT1. Dobře poslouchejte, vážení spoluobčané.

Podle zákona o České televizi není na programech ČT1, ČT24, ČT Déčko a ČT art povolena reklama, s malými výjimkami, pokud je vysílání takové reklamy nezbytnou podmínkou získání vysílacích práv ke sportovním nebo kulturním akcím. Jak je tedy možné, že na programu ČT1 každý den buď těsně po 20. hodině, tedy takzvaném prime time, nebo o dvě hodiny později běží pořad, který je věnován losování sázkových her Sportka, Šťastných 10 a dalších, které provozuje soukromá společnost Sazka? Diváci tohoto programu tak sledujou už x let pravidelnou reklamní pětiminutovku nebo později kratší verzi, kdy se nejprve losujou čísla nějakých her, lidé se dozvědí, kolik a v jakém pořadí vyhrávají, a nakonec moderátor ještě řekne, jak velký je jackpot, neboli o kolik se hraje v další hře. Kdyby byla Sazka státní firmou, dalo (by) se nad tím možná přimhouřit oko, ale podobný pořad o aktivitách soukromé firmy přece nemá na veřejnoprávním kanálu, kde je zakázaná reklama, co dělat. Rozhodně nejde ani o pořad s takzvaným product placement, protože ta reklamní sdělení jsou nepřerušovaně vysílána několik minut v kuse. Podle stávající praxe by tedy mohl například jakýkoliv obchodní řetězec mít podobný pořad, v němž by nejprve nějaká celebrita losovala vítěze spotřebitelské soutěže o zájezd nebo jízdní kolo a pak bych se dozvěděl, jaké potraviny dá tento řetězec následujícího dne do slevové akce.

Jak je možné, že toto porušení zákona trvá už několik let a nikdo ho neřeší, pane ministře? O nic jiného než o reklamu na veřejnoprávním programu, kde je zakázána, přece nejde.

Zneužívání sponzoringu - dobře poslouchejte, vážení spoluobčané - reklamu na některých kanálech Česká televize ze zákona vysílat nesmí, zato může mít takzvaný sponzoring, tedy může před a po pořadech zařazovat sdělení o sponzorování těchto pořadů. Sponzoring se přitom nemůže podle zákona zaměňovat za reklamu, nesmí přímo nabádat k nákupu nebo pronájmu zboží nebo služeb, jinými slovy, nemůže mít reklamní charakter. Ovšem v praxi to vypadá tak, že jediný rozdíl je v tom, že ve sponzorských spotech se na jejich konci objeví většinou malými písmeny dvě slova: "sponzor pořadu". Jinak jde o jeden reklamní spot za druhým, od klasického reklamního jsou ty sponzorské k nerozeznání.

Tak není divu, že třeba na začátek pořadu StarDance si počkáte pomalu deset minut, protože předtím běží - zdůrazňuji na ČT1, kanálu, kde je zakázaná reklama - jedna reklama za druhou, schovaná za slova "sponzor pořadu". Opět stejné otázky: Toho si nikdo nevšiml? Proč se toto zneužívání nekontroluje? Zajímá se někdo o to, zda ty takzvané sponzoráky jsou mantinely, které zákon stanoví? StarDance je super pořad, tak ho dejte na jiný kanál a vyberte za něj podstatně více. Můžete vybrat stovky milionů. Proč ne? Tak proč to se takhle dělá? Není to zvláštní?

Fakta o sponzoringu sportovních a kulturních pořadů, Česká televize a Český rozhlas se ohánějí tím, že vysílací práva na mnoho sportovních a kulturních událostí jsou spojena s povinností vysílat v souvislosti s nimi sponzorské spoty. Prý jde o desítky akcí. Pokud byste udělali průzkum, zjistíte něco úplně jiného. Ze sportovních akcí při prodeji vysílacích práv trvají na povinnosti uvádět své obchodní partnery jen majitelé práv na mistrovství světa a Evropy ve fotbalu a na fotbalovou Ligu mistrů, a to navíc ne pravidelně. S kulturními akcemi není tato povinnost spojena ani jednou. Pokud se nemýlím... Česká televize a Český rozhlas - uvedu konkrétní příklady - v praxi to funguje tak, že Česká televize a Český rozhlas se buď stávají mediálními partnery sportovní nebo kulturní akce - tedy jde o takzvaný barter - nebo spoty kolem pořadu z těchto akcí vysílají za úplatu.

Obě veřejnoprávní média jsou například partnery českého olympijského týmu. Smlouvy jsou nastaveny na nějakou finanční sumu, ale jde o klasický barter. Televize a rozhlas vysílají pro olympijský tým sponzorské odkazy českých olympijských partnerů v dohodnutém finančním objemu. Za to mohou používat označení partner českého olympijského týmu, mnohem přínosnější však pro ně je, že olympijský výbor vezme zdarma několik členů managementu obou médií na olympijské hry. To je fajn akce.

Podobný systém funguje u všech dalších barterových smluv. Místo zájezdu však partner poskytuje VIP vstupenky a podobné výhody. Ano, tak se to dělá, vážení spoluobčané.

Nejasnosti kolem vysílání a nákupu práv sportovních akcí, nikdo nemůže České televizi upřít, kolik sportovních zápasů a akcí odvysílá. To je skvělé a všichni to máme rádi a podporujeme, jen je otázkou, kdo tyto přenosy platí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP