Neautorizováno!


(16.00 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

Považuji za symbolické, že se vláda Petra Fialy k tomuto usnesení uchýlila 25. února 2022, tedy v den výročí Vítězného února. V daný okamžik to bylo malé vítězství Fialovy vlády, bohužel dostala na frak zákonnost a svoboda a Petr Fiala se svými ministry nám ukázal, jaké hodnoty vyznává, jak dává přednost cenzuře před svobodou. Čeká nás rok rozhodnutí - na Západ, nebo na Východ? Toť otázka. Další cenzura internetu s Petrem Fialou? Ať si každý přebere a srovná si slova s činy.

Za druhé tady máme sledování zaměstnanců veřejného sektoru. To taktéž žádná vláda před Petrem Fialou neudělala. Na Ministerstvu vnitra totiž vznikl Krizový informační tým, který se jmenuje KRIT, který vydal varování před radikalizací části pracovníků veřejného sektoru. Píše se v něm: "Tito lidé se neradikalizují na základě záměrně zkreslených informací a příchylnosti k Ruské federaci, ale z frustrace s fungováním státu během současné krize a z dopadů, které to má na výkon jejich práce a na místní veřejnost." A k tomu připojil tři doporučení. Za prvé - anonymizovaný monitoring nálad ve státní a veřejné správě, včasná identifikace osob, které mohou šířit antisystémové nálady, a jejich zapojení do dialogu. Za druhé - vytvořit a zlepšit interní komunikační kanály, které umožní obousměrnou komunikaci po vertikální ose. A za třetí - aktivně a empaticky sbírat kritické podněty a důsledně se vyhýbat bagatelizujícím reakcím.

Monitorovat anonymizovaně, ale osoby včas identifikovat. Také na vás dýchl duch normalizačních dob? Proto říkám na Západ, ale raději bez Fialy a jeho kumpánů. Osobně nevím, do jaké míry je to dáno zřejmě nakažlivým socialistickým duchem budovy Ministerstva vnitra, takzvané kachlíkárny, nakolik je to iniciativa ministra vnitra Víta Rakušana vytvořit si vlastní malou zpravodajskou službičku na úřednictvo a kam až sahají prsty samotného premiéra Petra Fialy, který nám sliboval pokles počtu úředníků o 13 procent. Možná je to prostředek, jak sbírat informace s nepohodlnými nebo svéhlavými úředníky, kteří se současnou vládní koalicí nesouzní, prostě s nimi rychle a efektivně zatočit. Ostatně pár takových příkladů ve veřejné správě bychom našli.

Za třetí tady mám strategickou komunikaci vlády, zkráceně jsem to nazval propaganda vlády. Je to celé k smíchu, ale současně i k pláči, když se podíváme na množství peněz, které vláda Petra Fialy posílá na různé kampaně, a jaké to má výsledky. O některých kampaních nemá přehled ani prezident, ani odborníci na marketing, protože jsou tak neviditelné, že si střízlivě uvažující člověk musí položit otázku, zda hlavním cílem není vysávat veřejné rozpočty nebo za státní peníze dělat volební kampaň a vzbudit dojem, co všechno vláda dělá.

Před jedenácti dny jsem tady chtěl otevřít bod Kampaně vlády Petra Fialy, neboť na co sáhla, to se jí nepovedlo. Proto musí platit stovky, stovky milionů korun, které ministerstva a Úřad vlády utrácí za různé kampaně. Například pamatujete na Deštník proti drahotě? Ta stála přes 24 milionů korun. Poté spustila kampaň Česko komunikuje. Tady máme za sebou tři vlny této kampaně - za 21 milionů korun, za 22 milionů korun a za 13 milionů korun. Tolika pokračování se nedočkala ani oblíbená pohádka Anděl Páně.

Když komunikuje vláda, tak komunikuje i Ministerstvo vnitra. Vnitro spustilo obří reklamní kampaň za 42 milionů, aby předvedlo kroky vlády. Pokud si aspoň trošičku vybavujete, plakáty byly vylepeny na různé plochy ve městech a bylo to na nádražích, bylo to dokonce ve vlacích. A čím nás tato kampaň obohatila za těch 42 milionů korun? Například sloganem "Falešné slevy vás už nemusí klamat".

Nebo si představte, že jsme propagovali za 42 milionů korun slogan "eRecept vám ušetří cestu k lékaři". To jsem zíral, neboť eRecept byl povinně zaveden v letech 2018 až 2019, tedy za vlády Andreje Babiše, a propagovat takhle zavedenou věc by mě teda skutečně nenapadlo. No, čemu se divím, když vládní kampaň zaměřená na utrácení peněz, nikoliv na šíření informací nezapomněla samozřejmě taktéž na rodiče s dětmi, které upozornila na to, co tady funguje desítky let, a to byl slogan "Získávejte každý měsíc pravidelný přídavek na dítě". Vláda jede souběžně kampaně, přátelé, a komunikuje zavedené věci. Kdyby se aspoň ministři dokázali domluvit, ale to by museli chtít, a především mít co sdělit. Ovšem v mezích zákona tady bych připomněl nepovedenou kampaň Ministerstva vnitra, kdy vnitro nezvládlo kampaň k datovým schránkám. Stála 40 milionů korun, ale v dopise byla závažná chyba, protože prozradila adresy a jména těch, kterým to šlo.

Nyní v tuto chvíli se Fialova vláda opět připravuje něco komunikovat, chystá kampaň za 34 milionů korun a dělá to, jak jinak, kmotrovským způsobem. Kampaň za 34 milionů korun, jak se píše na Novinkách, dostala firma syna exposlance za ODS. Skandální! Petr Fiala nám ukazuje své hodnoty - ryzí a bratrské. I kdybych byl superobjektivní, nepodezíral tuto vládu, že si opravdu neutrácí peníze před poslaneckými volbami, neutrácí peníze daňových poplatníků, kterých skutečně jsou, tak bych řekl, že nerozumím tomu, že se s tím někteří koaliční poslanci opravdu dokážou takhle jednoduše smířit. 34 milionů korun, které v tuto chvíli tato vláda utrácí, budou totiž poté samozřejmě logicky navazovat na ty stranické finance, kdy nám koalice SPOLU oblepí Českou republiku billboardy a bude to navazovat samozřejmě na tu předvolební kampaň.

Ale zpátky k nejnovější kampani. Smlouvu uzavřel Úřad vlády se společností Knoworigin, kterou vlastní akciovka Knowlimits a v ní je předsedou představenstva Jan Vidím mladší, který je synem exposlance ODS Jana Vidíma. Mně by to samozřejmě nevadilo, pokud by to byly peníze právě koalice SPOLU - ona si samozřejmě na předvolební kampaň střádá a sbírá peníze ze tří různých subjektů - KDU, samozřejmě topky a ODS. Jsou to samozřejmě její peníze, ty kampaně ať si dělá za své peníze, jak chce. Ale vadí mi to, že tady Úřad vlády utrácí, řekl bych, dost netransparentním způsobem peníze právě pro své kamarády. Říkám to na rovinu bez servítek. Chápu, že když nám Petr Fiala sděluje, že přichází rok rozhodnutí, že i on se musel rozhodnout, zda bude přesvědčovat voliče výsledky své práce, nebo billboardy za státní peníze, které vytáhl z kapes občanů.

Mimochodem, úplně stejná agentura dostala stejným způsobem, to znamená v takzvaném dynamickém nákupním systému, který samozřejmě umožňuje zákon o zadávání veřejných zakázek, taktéž kampaň Deštník proti drahotě. V ODS a v koalici SPOLU vědí, že si musí pomáhat, snad právě proto firma expolitika ODS.

Pojďme se podrobněji podívat na kampaň Deštník proti drahotě. Kampaň probíhala šest týdnů, stála 24,5 milionu korun. Já jen upozorním, že ty webové stránky stály 30 000 korun - prostě to byla udělaná stránka, kde byl přehled jednotlivých sociálních pomocí, a do toho vláda nainvestovala 25 milionů korun. Všichni říkají - samozřejmě odborníci na marketing, a tím se budeme také zabývat - že tato kampaň byla příliš obecná a složitá, že pomoc samotná přišla prostě pozdě. Tak by se dala shrnout kritika, která právě míří na úsporný energetický tarif, který byl schválen vládou svého času a který ona tak propagovala jako pomoc právě u Deštníku proti drahotě.

Když se podíváme na vyhodnocování jednotlivých kampaní, tak jsme vlastně nedostali nikdy žádné informace. A tady bych se samozřejmě velmi rád zeptal této vlády, jak ona hodnotí ty kampaně a utracené desítky, stovky milionů korun? Když se podívám na čísla z 31. ledna 2025, tak kampaň Česko informuje, která stála všechny nás 56 milionů korun, má na síti X celých 199 sledujících, na Facebooku 179 sledujících a na Instagramu 202 sledujících. To odpovídá rozpočtu 5, možná 50 000, ale ne výdajům 56 milionů korun za kampaň, probůh! ***




Přihlásit/registrovat se do ISP