Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(17.10 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

Současně jsem zdůraznil, že se musíme zaměřit na přehodnocení politik a opatření k dosažení klimatických cílů Evropské unie, zejména těch, které jsou obsaženy právě v Green Dealu, a rovněž jsem trval na pragmatickém přístupu a důkladné diskusi k přehodnocení cíle snižování emisí do roku 2040. Současně jsem říkal, že důležitým společným úkolem nás všech v rámci Evropské unie je, abychom opravdu přinesli konkrétní opatření na zlevnění energií pro domácnosti a podniky a zlepšení konkurence evropského průmyslu.

Jinými slovy, kdyby obdobné dohody a obdobné cíle, obdobná opatření a legislativa platily napříč světem, tak je ta debata úplně jiná, protože pak by to nebylo v neprospěch konkurenceschopnosti evropské ekonomiky a evropského průmyslu. Jak všichni dobře víme, my jsme země s velkou průmyslovou tradicí a taky s velkou průmyslovou současností, a pevně doufám, i s velkou evropskou budoucností.

Teď si řekněme, co to vlastně znamená. Ono to tak tiše prošlo v tom roce 2019. A teď, když to budeme chtít buď zrušit - celou zelenou dohodu, anebo změnit nebo zrušit jednotlivé legislativy, tak musíme splnit tři kroky. První krok je, abychom přesvědčili Komisi, že má ten návrh legislativně předložit. Druhý krok, a na tom pracuji já a mí kolegové, abychom získali většinu, respektive jednomyslnost v Radě EU. To je druhá podmínka. A třetí podmínka, to je podle mě nejtěžší splnitelná, musíte získat souhlas Evropského parlamentu. Ale tak daleko ještě nejsme.

Takže my se soustředíme na to, abychom získali podporu v rámci členských zemí. My jako členové vlády jsme domluveni, že každý z nás na každé Radě ministrů, na kterou jezdíme, toto stanovisko České republiky bude obhajovat a prezentovat. Je třeba říct, že v této chvíli nemáme většinu, a tím pádem ani jednomyslnost. A současně je třeba říct, že počet zemí, které mají podobný či stejný názor jako Česká republika, se zvyšuje.

U ETS 2 jsou dvě skupiny zemí, respektive tři. Jedni, kteří nechtějí měnit nic. Jedni, kteří vidí problém v tom vytápění bydlení. A pak jsou země, které vidí problém v placení emisních povolenek z pohonných hmot. My vidíme problém ve druhém i ve třetím. Některé státy pouze u toho benzínu a nafty a některé jenom u toho bydlení. Snažíme se postupovat pragmaticky, abychom získali tu podporu, získali čas na to odložení. Ono už je to dneska v té směrnici, že se to může odložit o rok, pokud by byly vysoké ceny energií. Já si myslím, že to je málo o jeden rok, že musíme získat více času. A v tom nelítostném světovém konkurenčním boji prostě nemůžeme podvazovat konkurenceschopnost evropských, a tím pádem i českých firem.

Takže to jsou mé konkrétní kroky, které činím v těchto týdnech a které budu činit i na všech příštích jednáních ECOFINu a při každé příležitosti, kdy jednám se svými kolegy ministry financí v rámci EU.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za dodržení času. Pan poslanec má zájem položit doplňující otázku. Prosím.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji. Tak samozřejmě to, že by to byla dobrá cesta, tak to samozřejmě kvituji. Hlavně vzhledem k tomu, že jste neměl už více času, tak ještě bych zopakoval ten dotaz na odkup akcií ČEZu, protože je tam zhruba 30 procent minoritních akcionářů, tak zda tedy i díky tomu, že jsou zatím ještě stále poměrně vysoké ceny elektrických energií, a ČEZ de facto, nebo ta část, kterou vlastní stát, těch 70 procent, tak jsou to poměrně zajímavé peníze, které by se daly využít i k odkupu těch zbývajících 30 procent. A neříkám, že by to bylo během jednoho roku, ale v podstatě během několika málo let bychom to mohli mít tedy odkoupeno. A samozřejmě nevím, jakým způsobem se tedy propsaly ty volby ve Spojených státech a ty dekrety Donalda Trumpa, tak zda tedy to na vás mělo také nějaký vliv? Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan ministr bude reagovat. Prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Tak já myslím, že vždy je důležité sledovat nástup nové americké administrativy. Takže bezesporu to vliv má na evropskou politiku jako celek. To si myslím, že není nic překvapivého. Samozřejmě to vliv má.

Jen tak mimochodem, velký problém byla takzvaná IRA nebo ajrekt, jak to kdo četl, Inflation Reduction Act, který Donald Trump zrušil. A to je velmi dobrý krok pro evropský průmysl. To je třeba říct. Současně tlak Donalda Trumpa nebo plán na zvyšování těžby může být pozitivní zase pro Evropu, protože to může vést k zlevnění těchto surovin na světových trzích. Takže minimálně tyto dva kroky z prvního týdne nebo z prvních deseti dnů mohou mít velmi pozitivní dopad na evropskou ekonomiku.

K těm minoritním akcionářům, to je kurzotvorná informace. Já se k tomu vyjadřovat nebudu. Pokud by se vláda k tomu rozhodla, tak to má oznámit. Nemám rád, když ministři v tak citlivé věci, které mohou ovlivnit cenu akcií na burze, spekulují a přemýšlejí na mikrofon. Takže já se do toho zástupu nezařadím a dělat to nebudu.

Myslím, že tam žádný další dotaz nebyl, jenom jaký byl vliv americké administrativy a ti minoritáři. (Interpelující poslanec souhlasí.) Takže děkuju za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. A přistoupíme k další interpelaci, kterou měl mít pan poslanec Hubert Lang, ale je omluven a nepřítomen.

Tudíž už se chystá promluvit k panu ministru Jurečkovi pan poslanec Igor Hendrych. Prosím.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, já bych se chtěl pana ministra zeptat, byť je mi jasné, že tohleto není úplně vhodný formát vzhledem k časovým limitům, které tady máme, ale chtěl bych nastínit to, co nás bude určitě zajímat a co bych byl strašně rád, kdybychom probrali na výboru pro sociální politiku. Týká se to doplňkového penzijního spoření pro zaměstnance ve třetí kategorii, vlastně ten nový záměr vlády, jakým způsobem je z pracovního trhu, řekněme, legitimně dostat dříve.

Pan ministr asi ví, že v ČMKOS vlastně de facto provedli nějaké výpočty a tam to příliš nevychází. Protože vlastně pokud by člověk odcházel do důchodu o pět let dříve, při současné průměrné mzdě cca 45 000 by musel naspořit 810 000. Při výši mzdy 60 000 a splnění podmínky odpracování více než 11 směn v kalendářním měsíci by navrhovaný příspěvek činil měsíčně 2 400 korun, ročně 28 800. Říkám, podotýkám, nejsou to mé výpočty, ale výpočty, které jsem převzal. A k uvedenému naspoření podle ČMKOS těch cca 810 000 by došlo za cca 28 let.

Já nevím, možná že má pan ministr, respektive ministerstvo nějaké jiné, lepší výpočty. Bude nás to určitě strašně moc zajímat. Jako ten záměr není principiálně úplně špatný, ale ty částky prostě neodpovídají tomu, aby si ti lidé skutečně naspořili tu částku, která je potřeba navíc. Navíc jsou to částky často jakoby minimální a ten předdůchod by byl třeba v nějaké výši, ten minimální dneska je nějakých 13 nebo 14 tisíc korun, což tedy rozhodně není nějaká definice důstojného stáří. Už nemám čas. Když tak potom ještě v případě doplňujícího dotazu. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Pan ministr se tedy ujme slova, aby vám odpověděl na vaši interpelaci. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, kolegové, jenom na úvod předešlu, že agenda třetího pilíře není agenda Ministerstva práce a sociálních věcí, je to především agenda Ministerstva financí. Nicméně samozřejmě u těch diskusí jsem byl opakovaně účasten i se sociálními partnery.

Dovolím si na úvod jenom říci, že pro ty lidi, kteří dělají v té třetí kategorii těch čtyř náročných rizik a jejichž pracovní pozice se tato rizika týkají, tak je potřeba vidět jeden zásadní rozdíl v tom, že oproti té čtvrté kategorii oni ten první benefit získávají už v okamžiku, kdy odpracují tři směny. Pokud odpracují tři směny v měsíci, už je tam ten minimální povinný odvod 3 procenta. Pokud odpracují 11 a více směn, tak je tam ten odvod 4 procenta, který zaměstnavatel musí připsat na jejich účet v tom třetím pilíři. A to je ten obrovský rozdíl, že zatímco ve čtvrté kategorii v současném modelu, který je součástí průběžného pilíře, tak opravdu musíte odpracovat 2 200 směn, abyste měl nárok vůbec na ten první benefit toho dřívějšího odchodu do důchodu o jeden rok. Když z nějakých důvodů odpracujete 2 000 směn a strávíte tam osm let, žádný benefit vůbec nikdy mít nebudete, ani vaši nejbližší.

To znamená, tady je potřeba se na to dívat nejenom tou optikou benefit v podobě dřívějšího odchodu do důchodu o rok, případně vícero let, podle délky odpracovaných směn, ale i na to, že tady v tomto modelu té třetí kategorie je ten benefit fakticky okamžitý za první odpracovaný měsíc. A je to něco, s čím ten člověk může kdykoliv v budoucnu pracovat podle vlastního uvážení. Jestli to využije na předdůchod, nebo se rozhodne změnit svoji práci a bude dělat něco daleko méně náročného a bude to mít opravdu jako benefit čistě potom pro důchod, je na jeho volbě strategie. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP