Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(12.10 hodin)
(pokračuje Jarmila Levko)
Předkládaná novela tedy reflektuje všechny ty věci, které se postupem času ukázaly, zkušenosti z praxe, a přináší výrazné zjednodušení postupů systému řízení a kontroly veřejných financí i významné snížení administrativní zátěže. Například nově mají povinnost zřízení útvaru interního auditu pouze správci kapitol státního, rozpočtu kraje, obce nad 15 000 obyvatel, státní fondy, Správa železnic, veřejné vysoké školy a zdravotní pojišťovny. Ostatní orgány veřejné správy útvar interního auditu nově povinně nezřizují.
Novela také zavádí princip jednotného auditu. Ten omezuje neodůvodněný souběh kontrol a dává možnost spolehnout se na výsledky předchozích kontrol a sdílet informace mezi kontrolními subjekty. Orgány veřejné správy budou mít nově povinnost koordinovat plány kontrol veřejné finanční podpory prostřednictvím informačního systému.
A na závěr bych chtěla zmínit, že Ministerstvo financí připravilo v letech 2006 až 2016 celkem sedm návrhů na komplexní novelizaci, ale žádný se nepodařilo přijmout, a tak věřím, že tentokrát se nám podaří novelizaci dotáhnout do konce. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji a v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, a poněvadž jsem zaznamenal zkrácení lhůt, tak poprosím ještě jednou pana ministra, aby v obecné rozpravě toto načetl. Děkuji.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Ano, děkuji. Jak jsem avizoval, navrhuji zkrátit lhůtu mezi prvním a druhým čtením o 30 dnů na 30 dnů. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Hlásí se někdo ještě do obecné rozpravy? Ne, v tuto chvíli nevidím, proto končím obecnou rozpravu. Případně požádám o závěrečná slova. Není zájem o závěrečná slova.
Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Já v tuto chvíli odhlásím všechny podle požadavku některých kolegů. Prosím, abyste se znovu přihlásili svými kartami.
A mezitím se zeptám, zdali někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu, který, ještě jednou zopakuji, by měl být rozpočtový výbor? Nevidím žádný protinávrh.
Proto jsem zahájil hlasování a táži se, kdo je pro? Proti?
Hlasování 224, přihlášeno 85 poslankyň a poslanců, pro 82, (proti 0). Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo prosím z pléna na přikázání dalšímu výboru k projednávání? Vidím, že ne.
Taktéž tady zazněl návrh na zkrácení lhůt mezi prvním a druhým čtením o 30 dnů na 30 dnů.
Zahajuji hlasování ohledně tohoto návrhu. Kdo je pro? Proti?
Hlasování číslo 225, přihlášeno 96 poslanců, pro 95, (proti 0). Tento návrh byl přijat.
V tuto chvíli končím první čtení tohoto návrhu zákona.
Otevírám další bod. Tím dalším bodem je
40.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí /sněmovní tisk 856/ - prvé čtení
Z pověření vlády už vidím u pultíku pana ministra financí Zbyňka Stanjuru a já ho požádám, aby se ujal slova a tento návrh uvedl. Prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. To je takzvaný doprovodný zákon k předchozímu tisku, který novelizuje ty právní předpisy, kde byl odkaz na starý zákon, takže tam ty odkazy se mění na nový zákon. Jediná podstatná změna, která je obsažena v tomto důvodovém zákoně, je, že odebíráme Finanční správě nebo rušíme pravomoc Finanční správy vykonávat finanční kontrolu. Po reorganizaci Finanční správy v roce 2013 je to vlastně činnost zbytečná, dělá to Ministerstvo financí a Finanční správa se primárně soustřeďuje na výkon daňové kontroly dotací v rámci správy odvodu za porušení rozpočtové kázně a veřejnosprávní kontrolu pak dělá v plném rozsahu Ministerstvo financí. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji a poprosím, aby se ujala slova taktéž zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Jarmila Levko. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jarmila Levko: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vláda předložila Sněmovně tento návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí, tedy toho předchozího tisku, dne 18. listopadu 2024 a téhož dne byl rozeslán poslancům jako sněmovní tisk 856. Organizační výbor svým usnesením číslo 327 ze dne 20. listopadu 2024 doporučil návrh zákona zařadit do návrhu pořadu schůze Poslanecké sněmovny, navrhl rozpočtový výbor jako výbor garanční a určil mě zpravodajkou.
Jde tedy o úpravy, jak už tu zaznělo, v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí, předchozí tisk 855, protože je nezbytné novelizovat příslušné právní předpisy, jichž se právní úprava dotýká. Jde například o zákony upravující rozpočtová pravidla, územní samosprávné celky nebo konkrétní typy orgánů veřejné správy. Změny zajišťují sjednocení terminologie, propojení odkazů, odstranění nadbytečných a obsoletních ustanovení, kontinuitu a přehlednost právního řádu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji, paní zpravodajko. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Před chvílí jsme schválili u toho hlavního zákona zkrácení lhůty na 30 dnů, tak je logické, aby doprovodný zákon byl ve stejném časovém harmonogramu projednáván v rozpočtovém výboru, takže navrhuji zkrácení lhůty u tohoto tisku o 30 dnů na 30 dnů.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, mám zaznamenáno. Děkuji za tento návrh. Hlásí se ještě prosím někdo jiný do obecné rozpravy? Pokud ne, tak já končím obecnou rozpravu. Žádné jiné návrhy podány nebyly, jako na vrácení k dopracování nebo na zamítnutí, proto se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje prosím někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nevidím, v tuto chvíli tedy přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru? Zahájil jsem hlasování a táži se, kdo je pro? Proti?
Hlasování 226, přihlášeno bylo 103 poslanců, pro 98, (proti 0). Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru? Má někdo, prosím návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání? Vidím, že ne.
V tuto chvíli my přistoupíme k hlasování o návrhu pana ministra financí, abychom zkrátili lhůty na projednávání tohoto tisku o 30 dní na 30 dní.
Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Proti?
Hlasování číslo 227, přihlášeno bylo 102 poslankyň a poslanců, pro 96, (proti 0). Tento návrh byl přijat.
Ukončuji projednávání prvního čtení tohoto tisku.
Otevírám další tisk, kterým je
51.
Vládní návrh zákona o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí /sněmovní tisk 885/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr pro vědu, výzkum a inovace Marek Ženíšek a já ho požádám - prosím, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře.
Ministr pro vědu, výzkum a inovace ČR Marek Ženíšek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dovolte mi, abych představil návrh zákona o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí. Tento návrh zákona plně nahrazuje dosavadní zákon o podpoře výzkumu, který neodpovídal současným potřebám systému a za těch 23 let existence byl více než dvacetkrát novelizován a neplní dnes již funkci přehledného legislativního textu. Ostatně na to upozorňovalo již doporučení Legislativní rady vlády, když byla projednávána poslední novela.
Nový zákon reaguje na potřebu upřesnit, na co je možné veřejné prostředky na podporu výzkumu použít. Snaží se splatit do jisté míry určitý dluh systému a nastavit celou oblast tak, aby odpovídala celoevropským trendům a standardům. ***