Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(9.40 hodin)
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já jenom fakticky budu reagovat. Nezapomínejme na to, že za digitalizaci je zodpovědný daný ministr, tak jako za všechno ostatní, co má ve svém baráku. Nežijme v představě, že digitalizaci všech rezortů řeší vicepremiér pro digitalizaci, který pro digitalizaci má deset tabulek na Úřadu vlády, nemá proto žádný vlastní barák. Má sice Digitální agenturu, ta se tehdy tedy stavěla, samozřejmě se musela nejdřív schválit, ale veďme k odpovědnosti jednotlivé rezorty. Protože i kdyby se stavěl vicepremiér pro digitalizaci na hlavu, tak ten rezort prostě nepřetlačí, pokud není ochota na straně politických partnerů vyvinout tam nějaký tlak nebo na straně pana premiéra, což si myslím, že asi je skoro contradictio in adjecto v tomhle případě.
Podívejme se na tu tabulku. Ministerstvo vnitra má stále v tabulce Digitální agentury skvělé 1 procento elektronických formulářů - 1 procento Ministerstvo vnitra, to, které bylo zodpovědné za digitalizaci předchozích dvacet let. V tom je ten problém, že ti lidi, kteří byli zodpovědní na tom baráku, Ministerstvo vnitra bohužel nedělalo digitalizaci, to dělalo předávání papírů z jedné hromady na druhou, ve kterých dokumentovalo eGovernment, tak dělalo papírovou dokumentaci eGovernmentu. To dělalo Ministerstvo vnitra. Další ministerstva tam jsou na podobných procentech. Takže v tom je ten základní problém, a to je to, co tady nezvládl vysvětlit pan vicepremiér Jurečka, který je teď zodpovědný za digitalizaci, proč netlačí na jednotlivé rezorty, když oni jsou ze SPOLU, oni mají většinu ve vládě, oni můžou klást úkoly - my jsme nic takového neměli. To jsme tady chtěli vysvětlit a to jsme tady neslyšeli, v tom já vnímám ten největší problém.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. S další faktickou poznámkou pan kolega Ivan Bartoš, připraví se Patrik Nacher a paní kolegyně Mádlová. Prosím, pane poslanče, dvě minuty.
Poslanec Ivan Bartoš: Já budu krátký. Já nechci rvát novinové titulky, ale překvapivě, ačkoliv si s panem Kolovratníkem spíše nerozumím, prostřednictvím pana předsedajícího, tak v této věci s ním souhlasím. Tady by totiž mělo fakt zaznít - a ti ministři nad tím musí takto přemýšlet - že pokud by nedošlo, nedošlo k podepsání toho zákona a nahrání do Sbírky, tak bude určitě několikadenní vakuum, kdy jako ta věc musí nějak fungovat. A já, když jsem zjistil, že vlastně to taky nemusí být podepsáno, tak jsem kontaktoval vedení Senátu, od kterého - a to kvituji - zaznělo, že to vnímají důležitější než nějaké platy politiků. Ale asi tři týdny sledujeme v médiích, jak se strašně spěchá na to, aby tady nevzniklo vakuum k výpočtu platů poslanců, ale že tady vznikne vakuum vůči občanům, v naplnění práva občana (na) digitální službu, vůbec nikdo jako neřešil, jo? Předkládající ministr Marian Jurečka, který tady ani nevystoupil, když se tato část řešila, tak si nepohlídal průchod tohoto zákona tak, aby prezident mohl, i třeba po nějaké dohodě, obratem toto podepsat. A to si myslím, že jako je druhá věc.
Dva zákony šly takhle vlastně na sílu, Senát tedy včera nechal zákon o platech projít na marnou lhůtu, takže tam stejně teď běží 14 nebo 16 dní - že jo, už 16 dní - ale u takhle důležitého zákona, který tedy byl schválen, nikdo - a má to dopad na všechny rezorty, takže každý ministr by se měl starat, jestli mu náhodou nezačne jako v pondělí, což je asi třetího, někde havarovat komunikace s občany.
Takže já bych chtěl podpořit i ten návrh. Měli bychom se tím zabývat zejména kvůli tomu, aby jednotliví ministři sdělili, jakým způsobem, pokud nedojde k podpisu, vykryjí ty v ideálním případě dva pracovní dny, než se pan prezident vrátí ze své zahraniční cesty.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. V tuto chvíli je s faktickou poznámkou přihlášen pan kolega Patrik Nacher, připraví se paní kolegyně Ivana Mádlová a poté pan předseda Jakub Michálek. Pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. No, já ještě bych rád zareagoval. My se tady bavíme furt o obsahu, to je ta digitalizace, to teďka otevřel kolega Michálek a Ivan Bartoš, ale on tady připomněl, tím trochu obnovil mojí bolístku, to, že vlastně i tenhleten obsah tady byl prosazen přílepkem k zákonu o elektronické komunikaci. Já bych opravil kolegu Jakuba Michálka: tam nešlo původně o telemarketing, že tam něco nabombil pan ministr Jurečka - on to nabombil do něčeho, co vlastně byla iniciativa poslanců z podvýboru pro ochranu spotřebitele, jo, (Otáčí se vpravo.) koukám tamhle na kolegu Zunu, abych tady si to nevzal jenom na sebe jako předseda tohohle podvýboru.
My jsme prostě něco vyprovokovali, abychom měli tady prospotřebitelskou normu. Ministerstvu průmyslu to trvalo rok a půl, protože tam najednou, když se ten zákon otevře, chtěl mít ještě každý nějakou jinou změnu, včetně toho, kdo bude platit náklady na odposlechy a podobné věci. Nakonec to tady tedy doputovalo a po roce a půl zákona o elektronických komunikacích se tam potom řeší odklad, právo na digitalizace. Tak to bych tady jenom chtěl podtrhnout, že se furt bavíte o obsahu, a já souhlasím s tím, co říkali kolegové, i Martin Kolovratník. Ale chtěl bych tady jenom podtrhnout to, že i tohleto vyústění je vyústění na základě přílepku k zákonu, který s tím absolutně nesouvisel, a bolístka je v tom, že jakkoliv já jsem byl na začátku a vyprovokoval jsem tuhletu prospotřebitelskou normu a podvýbor, tak jsem nakonec proto nehlasoval - kvůli tomu přílepku. Takže ono to je ještě horší.
Takže přílepky, které tady dávají někteří členové vlády, způsobí, že potom jednotlivé kluby dokonce meritorně nehlasují pro věc, která je sama o sobě rozumná, jo? Tak jenom, abychom věděli rozměr těch přílepků, kam až (jste?) to (Předsedající: Čas.) dovedli.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. V tuto chvíli paní kolegyně Mádlová s faktickou poznámku a připraví se kolegové Michálek a Bartoš. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Ivana Mádlová: Pane místopředsedo, děkuji. Já bych se chtěla zeptat vaším prostřednictvím pana kolegy Bartoše, protože teď se tady vlastně ukázala jedna věc, že jsme zřídili vicepremiéra pro digitalizaci, DIA, ale vlastně nikdo z nich nemá vůbec žádné kompetence pro to, aby to tedy prosazoval, že vlastně vicepremiér pro digitalizaci musí přemlouvat jednotlivé ministry, aby mu dávali nějaký report, aby plnili úkoly, co se týče tedy digitalizace, jestli jsem to tak dobře pochopila, jo, že v podstatě vlastně vzniklo něco, co nemá vůbec žádné kompetence. Tak se chci zeptat, jestli jste si to nějak vyjednávali, když se sestavovali vládu? Protože evidentně to není priorita pana premiéra, jestliže se zřídí váš post speciálně pro digitalizaci - a vy vlastně nemáte vůbec žádné kompetence a musíte škemrat a prosit jednotlivé ministry, aby vám laskavě úkoly plnili, a vlastně vám nedávají ani reporty, jo? Tak jestli tomu dobře rozumím, tak to tady vlastně celou dobu vyznělo, a přijde mi to tedy úplně absurdní, protože to tedy je hodně drahá sranda.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji paní kolegyni za faktickou poznámku a dodržení času. V tuto chvíli bude reagovat pan poslanec Bartoš a poté pan předseda Michálek. Prosím.
Poslanec Ivan Bartoš: Já bych chtěl zareagovat, ale já si myslím, že tady jsme v rámci toho, že to měli splnit ministři a že bychom to měli zařadit, bod, vlastně ve shodě. Paní poslankyně, prostřednictvím pana (předsedajícího), takhle (to) přece určuje kompetenční zákon. Neexistuje žádný superman, ani vicepremiér, ani premiér, který by přišel na ministerstvo (k) Marianu Jurečkovi nebo Vítovi Rakušanovi a řekl: V rozpočtu si napíšeš tohle, tohle, tohle, vysoutěžíš to za měsíc, vystavíš těchto osm formulářů. To není o škemrání, to je normálně dělba kompetencí. Digitální a informační agentura dělala na projektech, které myslím, že ocení i budoucí vláda: Registr zastupování, plné moci, posílení centrálních registrů, Portál občana - to jsou věci centrální digitalizace, provoz datových schránek, které jinak dělá Česká pošta. Je to normální rozdělení kompetencí. Já bych se jako tam v ničem nedivil. Nemyslím si - a nebyla zřízena nějaká nová ministerstva - že by to z pohledu investic, které byly dělány skrze Digitální a informační agenturu, byla nějaká drahá sranda, neboť opět digitalizaci rezortních systémů, ať je to Úřad práce, ať je to doprava, mají na starosti logicky ti daní ministři, kteří spravují tu agendu, jako já jsem měl DSŘ - a jak jsem dopadl - přitom Ministerstvo místního rozvoje má asi 63 procent služeb vystavených pro občany a žádosti, které jsou dneska podávány, jdou v oblasti stavebnictví přes Portál stavební správy, přes front-end.
Ale já bych chtěl ještě doplnit kolegu Patrika Nachera k tomu přílepku: já tomu taky nerozumím, protože ta data, která tady říkám, to 1 procento, to přece rezorty vlády věděly každý jeden moment, zda stihnou, nebo ne, jo? ***