(pokračuje Radek Koten)
Já bych to ještě znovu odůvodnil: "Není nadále možné, aby se na silnicích v České republice pohybovaly desítky tisíc motorových vozidel, které nespadají pod kontrolní režim stanic technické kontroly, takové pojetí zpochybňuje význam stanic technické kontroly jako takových. V České republice" - a to bych zdůraznil - "stále platí v ústavě zakotvená rovnost práv a povinností občanů před zákonem, takže nelze určitou část lidí žijících na území České republiky zvýhodnit eliminováním povinností, které jsou pro majoritu obyvatel závazné. Pokud by měl být tento návrh zamítnut, je nutno právě pro zachování ústavou zaručené rovnosti práv a povinností navrhnout vypuštění § 40 zákona (č.) 56/2001 Sb. jako takového. Takový návrh tedy podávám, jako variantní a komfortní s Ústavou České republiky."
Ještě mi dovolte, abych načetl druhý pozměňovací návrh - to je právě podle toho, jak jsem to přečetl v předchozím pozměňovacím návrhu - ten tedy zní: "Nový novelizační bod, změna zákona č. 56/2001 Sb., § 40 zákona (č.) 56/2001 Sb. se vypouští." Odůvodnění je stejné jako v předchozím pozměňovacím návrhu, nicméně v případě, že by ten první načtený pozměňovací návrh neprošel, tak bych tedy variantně zařadil tento.
V případě, že by to pro předkladatele nebo vládu České republiky a pro koaliční poslance bylo přijatelnější, tak to pojďme tedy zrušit a rovnou nedělejme technické kontroly nikomu. Pokud určitá skupina lidí tady ty technické kontroly nemusí mít, očividně to tedy neohrožuje bezpečnost silničního provozu v České republice a můžeme to zrušit plošně.
Prosím pana ministra, zda by nepodpořil potom ve třetím čtení právě ten pozměňovací návrh předchozí, tedy abychom tady srovnali podmínky pro jednotlivé řidiče v České republice, protože předpokládám, že i pan ministr jezdí po silnicích v České republice. Je to z toho důvodu, že poslanci i vláda jsou poměrně vytíženi a přesouvají se z lokality do lokality, tak to samozřejmě musí vidět. Myslím si, že ohrožovat bezpečnost ostatních uživatelů naší silniční sítě a dálniční sítě tím, že zde budou jezdit vozidla, která nebyla nikdy ve své minulosti kontrolována na stanici technické kontroly - protože taková povinnost na Ukrajině není platná - tak si myslím, že je vhodné tento institut tady u nás v případě, že zde tato vozidla jsou užívána, zavést i pro tyto vozidla.
Samozřejmě výsledek, který tady může nastat, že to přijmeme, tak stanice technické kontroly může samozřejmě odhalit i nějaké problémy s VIN čísly jednotlivých vozidel, která zde jsou provozována, protože se může ukázat, že byla odcizena někde v západní Evropě, zejména u těch prémiových značek, ale to si skutečně myslím, že není problém tady u nás, že by nás to mělo mrzet, ale naopak si myslím, že vozidla, která nemají technickou kontrolu, nemají emisní kontrolu, a navíc jsou někde kradená, tak by měla být skutečně z provozu vyřazena a měla by být vrácena zpátky jejich původním majitelům. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Moc děkuji. V tuto chvíli můžeme tedy přejít k jednotlivým přihlášeným v rámci obecné rozpravy. Poprosím pana poslance Sadovského jako prvního.
Poslanec Petr Sadovský: Děkuji, pane předsedající. Pane ministře, kolegyně, kolegové, přicházím jenom s krátkým pozměňovacím návrhem, který upravuje vydávání registračních značek. Je to takzvaná přenositelnost registrační značky již vydané. To znamená, že se to nevztahuje na klasickou značku, která je na přání, takzvané víajpíčko, ale týká se to espézetek, které mají osoby, kdo si... třeba si na tu značku zvykl nebo je na ni nějakým způsobem navázán a je to prokonzultováno samozřejmě i s odborem dopravy.
Ta změna je, že na základě žádosti vlastníka silničního vozidla lze registrační značku přidělenou k tomuto silničnímu vozidlu přidělit i k jinému silničnímu vozidlu, jehož žadatelem je vlastník. Podmínky tam budou stejné, jako jsou u značky na přání. To znamená, že pokud nemá vlastník jiné vozidlo, tak bude obec s rozšířenou působností držet tu espézetku samozřejmě šest měsíců, stejně jako to je u klasické značky.
Co se týče poplatků, je tam samozřejmě... poplatky jsou nastaveny daleko výhodněji než u těch víajpíčkových. To znamená, že rezervace přenositelné značky činí 300 korun, přidělení registrační značky na jiné vozidlo ve vlastnictví žadatele 50 korun a přidělení espézetky z rezervace 800 korun. V případě nového majitele vozidla přidělení nové registrační značky jako přepis nebo registrace 800 korun. Je to i z důvodu toho, že se... jak tady mluvil pan ministr o snižování nákladů, tak je pravděpodobné, že se ušetří i spousta peněz při ražení nových espézetek a bude to, jak tady říkal, že budeme ekonomičtější a efektivnější.
Když to shrnu, tak pozměňovací návrh přichází se zakotvením mechanismu přenosu registračních značek na žádost vlastníka silničního vozidla na jiné vozidlo, jehož žadatelem je vlastník, jde-li o kategorie vozidel M, N, O a L a v rámci vozidel stejného druhu. Současně ukládá povinnost obecnímu úřadu s rozšířenou působností rezervovat značku po dobu šesti měsíců v případě, kdy vlastník sice požádá o její přenos, nicméně nepožádá o její přidělení ke konkrétnímu jím vlastněnému vozidlu. Pro tyto případy se rozšiřuje katalog poplatků v zákoně o správních poplatcích za provedení úkonů správního orgánu. Poplatky jsou stanoveny ve standardní výši, která odpovídá složitosti a časové náročnosti úkonů.
Je to opravdu jenom drobnost, která ušetří spoustě lidem spoustu starostí a těm občanům vychází vstříc. Zátěž na finance je minimální, spíš bychom měli jako stát ušetřit, proto bych vás rád požádal při schvalování o to, abychom tento zákon podpořili, pane ministře. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Poprosím pana poslance Hájka, máte slovo.
Poslanec Jiří Hájek: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, velice rád bych zde načetl pozměňovací návrh číslo 5900 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 813.
Jedná se o nekonfliktní změnu, která umožňuje zrakově postiženým lépe využívat veřejnou hromadnou dopravu. Někde už takové informační systémy fungují. Takže do zákona se doplní bod 5, který vám teď přečtu: "Vozidla musí být vybavena informačním zařízením umožňujícím akustické podávání informací slabozrakým a nevidomým osobám před nástupem do vozidla. To neplatí pro vozidla určená pro přepravu nejvýše devíti osob, včetně řidiče."
Ještě přečtu odůvodnění pozměňovacího návrhu: "Navrhuje se zakotvení nového standardu kvality a bezpečnosti poskytovaných veřejných služeb v přepravě cestujících, a to jak v drážní, tak silniční dopravě, podle kterého budou muset být vozidla vybavena informačním zařízením umožňujícím akustické podávání informace slabozrakým a nevidomým osobám před nástupem do vozidla. Tato zařízení budou těmto cestujícím typicky poskytovat vně přijíždějícího vozidla informace o čísle linky a směru jeho jízdy." ***