(pokračuje Martin Kupka)
Další významnou novinkou je také zefektivnění výkonu kontroly a vynucování povinností, zejména úpravy institutu kaucí, a to zejména u zahraničních řidičů a zahraničních dopravců, kdy v okamžiku podezření na spáchání přestupků je možné ve zjednodušeném postupu tak uplatnit kauci a zároveň zjednodušujeme i doručování písemností do ciziny.
Další úpravou je problematika takzvaných tatraktorů, speciality, kterou má Česká republika, pro to, aby se tady opravdu podařilo sjednotit podmínky se všemi, kteří provozují nákladní dopravu, standardními nákladními vozidly.
Dochází i k drobné úpravě zákona o správních poplatcích tak, abychom je přizpůsobili současným požadavkům. Zároveň výbor hospodářský projednal řadu bodů, které budou znamenat významnou změnu, významnou úpravu. Tady zmíním, že se jedná především o autonomní řízení, abychom dokázali v České republice vytvořit podmínky pro další rozvoj automobilového průmyslu a nových technologií. Tady na základě evropské legislativy, ale zejména na základě legislativy okolních států chceme nabídnout českým automobilkám, českým výrobcům shodné podmínky, aby mohli technologie, které vyvinou, také prodávat a aby je řidiči mohli využívat.
Tolik velmi stručně představení toho návrhu zákona. Usilujeme o to, aby opravdu v tomhle případě se podařilo v několika krocích zajistit moderní legislativu, podmínky pro rozvoj české ekonomiky a zjednodušení byrokracie a legislativy v oblasti dopravy. Děkuju mnohokrát za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vám děkuji, pane ministře. Podotýkám, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jakožto garančnímu výboru. Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 813/1 a 2. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Blaha, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru, případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Díky.
Poslanec Stanislav Blaha: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, rád bych vás touto cestou seznámil se stanoviskem hospodářského výboru, který na svém jednání 17. ledna letošního roku projednal sněmovní tisk 813. Ve svém usnesení
"I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 813 ve znění schválených pozměňovacích návrhů" - s dovolením je nebudu předčítat a naleznete je ve sněmovním tisku 813/2;
"II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona;
III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;
IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky." Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Tímto tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásila už celá řada poslanců. S přednostním právem ale v tuto chvíli vyzývám pana poslance Kotena k přednesení stanoviska klubu SPD, a to k tomuto sněmovnímu tisku. Tak máte slovo.
Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, už je poměrně pokročilá hodina, ale já jsem rád, že tento zákon se podařilo tady na půdě Poslanecké sněmovny otevřít. Ono totiž samozřejmě každá dobrá věc a každý dobrý úmysl může být mnohdy třeba pro někoho jiného cestou do pekel.
Já bych se tady vrátil - netvrdím, že to tak je - nicméně k tomu, že tedy bez Policie České republiky, městské policie, Celní správy bude moct ještě navíc zastavovat vozidla ještě další orgán. V některých uživatelích naší silniční sítě to může budit určitou kontroverzi.
Nicméně já se tady dostávám k věci, která nám tady poměrně chybí. My jsme tady probírali před nedávnem lex Ukrajina VII s tím, že dlouhodobě kritizujeme to, že je zde určitá privilegovaná skupina řidičů, kteří zde v České republice nemusí respektovat žádné technické kontroly, tedy nemusí přistavit vozidlo k technické kontrole, nemusí tedy jejich vozidla absolvovat měření emisí, které vypouštějí do atmosféry. Samozřejmě nejsme to schopni díky tomu tedy žádným způsobem ověřit, ale ta vozidla zde nyní jezdí více jak dva roky, téměř tři roky, takže jsme se rozhodli, a to i z toho důvodu, že si myslíme, že by v České republice měla platit ústavně zakotvená práva a rovnost práv a povinností občanů před zákonem, tak jsme se... dovolili jsme si pro tuto skupinu ukrajinských vozidel, která zde brázdí naše silnice v poměrně hojném počtu... Podle informací Ministerstva vnitra ten počet registrovaných vozidel je někde mezi 30, 40 000 vozidel, což si myslím, že není zdaleka zanedbatelné, a samozřejmě ten jejich technický stav může být velmi rozhodující i pro bezpečnost silničního provozu. Já si myslím, že v tomto směru jsme s panem ministrem určitě zajedno a že bude dobré tímto pozměňovacím návrhem tuto disproporci napravit.
Takže dovolte, abych načetl pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku číslo 813, který zní takto: "Nový novelizační bod, změna zákona č. 56/2001 Sb. Do § 40 se vkládají nové odstavce 6, 7 a 8, a to ve znění: ‚6. Provozovatel silničního vozidla, které je ve smyslu ustanovení jiného zákona, tedy odkaz na zákon č. 173/2023 Sb., zapsáno v registru vozidel Ukrajiny, přistaví silniční vozidlo k technické prohlídce nejpozději do 30. 6. 2025 a poté pravidelně ve lhůtě dvou let ode dne provedení předchozí pravidelné technické prohlídky, jde-li o silniční vozidlo kategorie za a) M1, N1 nebo O2, s výjimkou vozidla uvedeného v odst. 2. písm. a); za b) O1, s výjimkou vozidla uvedeného v odst. 3. písm. a); anebo za c) konstrukčně určené pohybu na sněhu nebo ledu, s výjimkou vozidla uvedeného v odst. 2 písm. a).‘
Dále novelizační bod 7: ‚Provozovatel silničního vozidla, které je ve smyslu ustanovení jiného zákona, tedy odkaz na zákon č. 173/2023 Sb., zapsáno v registru vozidel Ukrajiny přistaví silniční vozidlo k technické prohlídce nejpozději do 30. 6. 2025 a poté pravidelně k pravidelné technické prohlídce ve lhůtě jednoho roku ode dne zápisu vozidla do registru silničních vozidel a poté pravidelně ve lhůtě jednoho roku ode dne provedení předchozí pravidelné technické prohlídky, jde-li o silniční vozidlo kategorie za a) konstrukčně určené k pohybu na sněhu nebo ledu, M1, N1 nebo L, za prvé s právem přednostní jízdy, za druhé zapsané v evidenci vozidel taxislužby nebo za třetí určené půjčovnou vozidel k nájmu; nebo za b) M2, M3, N2, N3, O3 nebo O4.‘
‚8. Provozovatel silničního vozidla, které je ve smyslu ustanovení jiného zákona, tedy odkaz na zákon č. 173/2023 Sb., zapsáno v registru vozidel Ukrajiny přistaví silniční vozidlo k technické prohlídce nejpozději do 30. 6. 2025 a poté pravidelně ve lhůtě čtyř let ode dne provedení předchozí pravidelné technické prohlídky, jde-li o za a) nebrzděné silniční vozidlo kategorie O1; nebo za b) silniční vozidlo kategorie L, s výjimkou vozidel podle odst. 2 písm. a). Je-li silniční vozidlo kategorie L se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 centimetrů krychlových nebo s nejvyšší konstrukční rychlostí nepřevyšující 50 kilometrů za hodinu opatřeno šlapadly, nepodléhá pravidelné technické prohlídce.‘
Stávající odst. 6 se přeznačí tedy na odst. 9." ***