Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(12.20 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)
Takže tato možnost tam byla a to - k tomuto jsme se tedy také dostali - a to doporučení, jak v této věci do budoucna pracovat, to odeznívá také v rámci našich doporučení, čili zjednodušit zkostnatělý proces žádostí o lokalizaci a techniku, a vytvořit strategii komunikace včetně její četnosti na mobilní telefon hledané osoby. To je to diskutované, jak často prozvánět toho pachatele, kdy ho prozvánět i z pozice Policie České republiky, což tady bylo zdůvodňováno, že se nedělo proto, že byla obava, aby se tím neinicioval nástražný výbušný systém v Hostouni. Ale to už bychom se dostali do detailů a myslím si, že toto vyhodnocení pak už patří opravdu na Policii České republiky. Komunikace s dalšími subjekty a osobami mimo policii, to je další soubor doporučení, a tam bylo doporučení zlepšit komunikaci s odpovědnými zástupci napadeného objektu včetně přímé telefonické komunikace ze strany integrovaného operačního střediska Policie České republiky a národního operačního centra Policie České republiky. Ano, to je další výrazný moment. Tady se Policie České republiky spolehla na to, že cestou prvosledové hlídky, o kterých se zase generál Matějček v minulosti vyslovil, že jsou to ti mladí kolegové, kteří u policie začínají, tak tito lidé vedli komunikaci v přízemí Filozofické fakulty s vrátným a případně s náhodně se potkavším, sice proděkanem a potom dalším proděkanem, kterého poslala paní děkanka. Nicméně to není komunikace o tom, kdyby se z toho operačního střediska, vedoucím pracovníkem té akce, měla komunikovat oficiálně Policie České republiky s vedením té příslušné fakulty a bavit se o možných a potřebných opatřeních. Takto to prostě nebylo, neodehrálo se a tady musím přiznat, že pan ministr poukázal na tuto chybu a jedinou chybu v komunikaci v podstatě přiznal. Tato doporučení formulovala vyšetřovací komise ve shodě a reagovala tak na zjištěné nedostatky v oblasti komunikace, operačně taktického řízení a nasazování sil a prostředků Policie České republiky. Komise tak splnila Sněmovnou uložené úkoly v kapitole II jedna až pět. Z výše uvedených důvodů, kdy nesouhlasíme s klíčovým závěrem ve zprávě vyšetřovací komise, to je, že vyšetřovací komise většinově neshledala v postupu složek IZS pochybení, která by mohla ovlivnit průběh skutkového děje šetřené mimořádné události, nemůžeme hlasovat pro schválení závěrečné zprávy vyšetřovací komise jako celek, ač s jejími doporučeními, na kterých jsme se osobně podíleli, souhlasíme. V Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky navrhujeme proto přijetí tohoto usnesení:
"I. Poslanecká sněmovna vyjadřuje hlubokou účast rodinám, blízkým a přátelům obětí a omlouvá se jim za to, že stát této tragické události nedokázal předejít;
II. Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby zajistila v rámci svých kompetencí v co nejkratší době realizaci doporučení obsažených v závěrečné zprávě vyšetřovací komise s cílem zlepšit připravenost státu na zamezení nebo alespoň efektivnější řešení podobných mimořádných událostí v budoucnu;
III. Poslanecká sněmovna vyslovuje nesouhlas s postupem ministra vnitra a policejního prezidenta, kteří velmi dlouho a opakovaně odmítali připustit jakékoliv nedostatky v operačním a taktickém řízení a v nasazování sil a prostředků Policie České republiky.
O zjištěných nedostatcích neinformovali objektivně ani příslušný sněmovní výbor, ani veřejnost. V Praze 23. prosince 2024, Jiří Mašek a Helena Válková."
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou je přihlášen pan předseda vyšetřovací komise Pavel Kašník. Prosím.
Poslanec Pavel Kašník: Tak já budu velmi stručně, jenom bych pár věcí uvedl na pravou míru. Zřízení vyšetřovací komise - opravdu jsme neudělali a neodsouhlasili pod nátlakem veřejnosti, ale po skončení trestního řízení. To je první věc. Potom tam zaznělo, že svědci, policisté byli určeni policejním prezidentem, tak to je naprostý nesmysl. Policejní prezident dostal žádost o ztotožnění policistů, kteří sloužili na určitých pozicích ten den a byli nám dána jména, abychom je mohli obeslat. A poslední věc, kterou bych tady velmi lehce řekl, že je nesmysl, že vzájemná propojenost operačních center neexistuje, protože ve chvíli, kdy ten kraj a jejich operační centrum do toho vstupují, tak jsou automaticky propojení systémy Maják, takže mají naprosto on-line všichni stejné informace.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane předsedo. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan zpravodaj Karel Haas. Prosím, máte slovo.
Poslanec Karel Haas: Děkuju mnohokrát za slovo. Já podobně jako můj předřečník, předseda komise, zareaguju velmi věcně jenom na některá tvrzení a nazvu je tvrzení, která tady byla vyřčena, a jsou v rozporu s prokazatelnými fakty. Za prvé chci vyvrátit tvrzení, že o lustraci v centrálním registru zbraní požádali, a teď si tu před... ctihodného kolegu Maška, prostřednictvím paní předsedající, až Pražáci, až téměř hodinu po události.
O prověření pachatele v centrálním registru zbraní požádala středočeská policie. Výsledek byl vložen, té lustrace, že je držitelem střelných zbraní a osmi střelných zbraní v čase 13.20. První policisté se do budovy v Hostouni dostali v čase 12.46, probíhala tam obhlídka mrtvého těla, NVS, vytěžování osob a tak dále, a výsledek včetně položkových typů střelných zbraní byl vložen ve 13.30, čili nežádali ani Pražáci a nežádali hodinu poté. A co se týká vyžádání lokalizace mobilních telefonů, opět první vyžádání lokalizace mobilních telefonů bylo prostřednictvím národního operačního centra již ve 12.51, to znamená pět minut po vstupu prvních policistů do budovy rodinného domu v Hostouni s lokalizací Hostoun, Běloky, Dobrovíz. Další žádost proběhla ve 13.28. Výsledek té lokalizace ve 13.28. byl nezměněn, opět mobilní telefon pachatelé lokalizován v lokalitě Hostouň, Běloky, Dobrovíz.
Co se týká navolávání, telefonických hovorů, tak tady musím být opravdu úplně konkrétní. Z důkazů, z autentických hovorů v té době jednoznačně vyplývá, že navoláván pachatel byl až poté, kdy pyrotechnická služba Policie České republiky prohlásila za bezpečné to NVS umístěné v Hostouni, kde byl na vrchu umístěn mobilní telefon. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou bude reagovat pan poslanec Jiří Mašek. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Já přidávám řízení schůze paní předsedkyni.
Poslanec Jiří Mašek: Ano, děkuju vám za slovo. Já jsem bohužel nezachytil první věty kolegy Kašníka, protože na mě někdo tady mluvil, nicméně chtěl bych se k těm časům tady vyjádřit jednoznačně. Tak poprvé o Agátu, čili speciální techniku, požádal ve 14.37 NOC, což je národní operační centrum, na základě toho, že ten jeden z dispečerů, shodou okolností vedoucí té směny, provolal to úspěšně, toho pachatele. Je pravdou, že to bylo prostě takhle opožděně. Policie nevyužila té možnosti opakovaně od operátora dostávat informace třeba po pěti minutách, ač jsme se dozvěděli, že i tohle bylo možné, samozřejmě tohle všechno tam hraje roli v době, kdyby ta policie věděla, že ve 14.05 už by třeba žádala o tu Agátu, tak zas ta situace se mohla posouvat, ale já tady opravdu teďka nechci jít úplně po těch minutách. A když jiný kolega Karel Haas mě tady argumentuje tím, kdy došlo k lustraci v centrálním registru zbraní a skutečně ti policisté vyráželi za možným sebevrahem ve 12 hodin asi 26 minut, a skutečná lustrace potom se zveřejnila, na základě níž se začaly dít věci, byla až 13.21. Mezitím se ještě stala ta věc, že ve 12.47 se vědělo, že tam je mrtvý otec a nástražný výbušný systém, takže tam bylo hodně času na to v tom CRZ tu lustraci udělat. Stalo se tak až téměř, a teď se bavme, jestli s půlhodinovým, třičtvrtě hodinovým nebo téměř hodinovým zdržením, přitom ale bylo potvrzeno, že ta lustrace má u sebevraha i u pachatele (Předsedající: Čas.) násilného trestného činu proběhnout - ihned. ***