(11.40 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)

Samozřejmě kdyby tady v rozpravě bylo potřeba okomentovat jednotlivé pozměňovací návrhy, rád tak učiním. Jenom konstatuji, že návrh zákona byl projednán zemědělským výborem, kde jsme se podrobně těm jednotlivým pozměňovacím návrhům... Zjednodušování oznamovacích povinností, elektronizaci, to je taky velmi důležité, zavádíme nově například elektronickou povolenku pro rybáře v oblasti rybářství, čili je to - včetně zavedení mobilní aplikace - výrazný posun v této oblasti sportovního rybářství, jednodušujeme věci v rámci evidence hnojiv, v rámci rostlinolékařské péče a dalo by se takto konkrétně pokračovat dál. Rád bych také připomněl, že v tom návrhu úpravy veterinárního zákona počítáme nově se zavedením porážky na pastvě, která má zjednodušit zkrácení celého výrobně-dodavatelského řetězce pro ty, kteří chtějí realizovat prodej takzvaně ze dvora, tak abychom toto umožnili samozřejmě i většímu počtu spotřebitelů.

To, co je možná důležité pro aplikační praxi v rámci veterinární ochrany a welfare na základě excesů, které zde byly evidovány v minulých letech, tak zavádíme povinnost kamerových systémů na jatkách, jak jsme to diskutovali nejenom se zástupci Státní veterinární správy, ale i s další veřejností odbornou i zástupci masného průmyslu, tak právě na těch místech, kde docházelo k porušování welfare pravidel, k porušování zákona na ochranu zvířat proti týrání, čili primárně na vykládce těchto zvířat a potom následně při tom přehánění do těch samotných provozů tyto kamerové systémy nebudou dálkově dostupné, ale budou uchovány po lhůtu 30 dnů pro případ vyšetřování, ať už veterinární správou, nebo orgány činnými v trestním řízení. Považuju to za důležitý krok, který má eliminovat ty jednotky - jednotky, zdůrazňuji - případů, které překračují tato pravidla a chovají se ke zvířatům nehumánně, což samozřejmě je odsouzeníhodné, a i já jako ministr jsem k tomu takto vždycky přistupoval. Zároveň samozřejmě musíme počítat i to, že to s sebou nese náklady pro ty provozovatele jatek, jsou vyčísleny zhruba na 200 000 korun, čili neměla by to být neřešitelná situace pro ně a řada provozů jatek dneska samozřejmě už tyto kamerové systémy má a taky je provozuje. Jak tady byl dán ten pozměňovací návrh ještě druhý, který to má rozšířit na celý provoz, tam si myslím, že to skutečně nedává i z logiky věci smysl, protože pokud jste u té samotné porážky, tak tam to už není o tom hlídání týrání zvířete, ale od toho, aby ta veterina... aby porážka proběhla v souladu s veterinárními předpisy. Ta probíhá pod dozorem veterinárního lékaře jako takového. Takže tolik ještě k tomu.

Já jsem připraven v případě, pokud by byl zájem, k těm jednotlivým pozměňovacím návrhům se vyjádřit, nicméně to proběhlo na výboru a tady už to považuju za nadbytečné. Děkuji za podporu právě těch pětatřiceti pozitivních změn pro naše farmáře, zemědělce a potravináře, které mají zjednodušit práci při jejich podnikání. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Můžeme zahájit rozpravu. Pan poslanec Bělobrádek má zájem vystoupit jakožto zpravodaj a poté poprosím zástupce SPD, aby přednesl stanovisko klubu, jak jsem byl požádán. Prosím.

 

Poslanec Pavel Bělobrádek: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych jako zpravodaj shrnul průběh projednávání tohoto zákona. Vláda poslala do Sněmovny ten návrh zákona 17. 5, první čtení proběhlo 28. 6, zemědělský výbor projednal 3. 9, proběhlo druhé čtení 18. 9, třetí čtení 11. 12., přičemž při tomto třetím čtení byl návrh na opakování druhého čtení, který byl odsouhlasen, to proběhlo 17. 12, a zemědělský výbor projednal znovu tento návrh 14. 1.

Zemědělský výbor Poslanecké sněmovny 14. ledna přijal jako garanční výbor po projednání návrhu zákona po druhém čtení tato usnesení:

"I. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona v následujícím pořadí, tedy jedná se o návrh procedury:

1. návrh legislativně technických úprav, budou-li v rozpravě,

2. pozměňovací návrh poslankyně Kláry Kocmanové pod písmenem A,

3. poslanecký návrh poslance Karla Smetany pod písmenem B1 en bloc jedním hlasováním,

4. pozměňovací návrh poslance Karla Smetany B2 en bloc jedním hlasováním,

5. poslanecký návrh poslance Josefa Kotta pod písmenem C, bude-li přijato, stane se nehlasovatelným D1 a F5.21,

6. poslanecký pozměňovací návrh poslance Bendla D1,

7. poslanecký pozměňovací návrh poslance Bendla D2 en bloc jedním hlasováním, nebude se hlasovat, byl-li přijat pozměňovací návrh poslance Kotta C, pokud bude přijat, stane se nehlasovatelným návrh poslance Výborného F5.21,

8. pozměňovací návrh poslance Michala Kučery pod písmenem E1 en bloc jedním hlasováním,

9. poslanecký pozměňovací návrh poslance Michala Kučery E2,

10. pozměňovací návrh poslance Kučery E3,

11. poslanecký návrh poslance Výborného F1 en bloc jedním hlasováním,

12. pozměňovací návrh poslance Výborného F2 en bloc jedním hlasováním,

13. pozměňovací návrh poslance Výborného F3 en bloc jedním hlasováním,

14. pozměňovací návrh poslance Výborného F4,

15. poslanecký návrh poslance Výborného F5 en bloc jedním hlasováním, v případě přijetí pozměňovacího návrhu poslance Kotta C nebo poslance Bendla D2 se hlasuje F5, vyjma F5.21, které je nehlasovatelné,

16. pozměňovací návrh Marka Výborného F6 en bloc jedním hlasováním,

17. pozměňovací návrh poslance Výborného F7 en bloc jedním hlasováním,

18. pozměňovací návrh poslance Výborného F8 en bloc jedním hlasováním,

19. pozměňovací návrh poslance Výborného F9 en bloc jedním hlasováním,

20. pozměňovací návrh poslance Výborného F10 en bloc jedním hlasováním,

21. o zákonu jako celku ve znění přijatých pozměňovacích návrhů;

II. zemědělský výbor zaujímá následující stanoviska k jednotlivým pozměňovacím a jiným návrhům: A1 záporné, B1 a B2 kladné, za C kladné, D1 a D2 záporné, E1 kladné, E2 a E3 záporné, F1 až F9 kladné, F10 záporné;

III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny popřípadě navrhl i další nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Sněmovny;

IV. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny ve třetím čtení návrhu zákona přednášel stanoviska výboru;

V. pověřuje předsedu výboru, aby předložil tato usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky."

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a nyní vidím, že máme přihlášené ještě tři kolegy do rozpravy, přesto předtím má přednost pan poslanec Černý, který přednese stanovisko klubu SPD. Prosím.

 

Poslanec Oldřich Černý: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, novela veterinárního zákona dnes míří do třetího čtení. K této novele je přiřazeno více pozměňovacích návrhů, které většinově podporujeme, a já se k nim za náš klub SPD v krátkosti také vyjádřím.

Veterinární zákon prošel změnami podle nových právních předpisů Evropské unie v roce 2019 a 2022. Nynější úprava reaguje na požadavky z aplikační praxe těchto pozměněných novel, kdy se jedná především o požadavky odborných úprav i o potřebné změny pro orgány provádějící státní veterinární dozor. Zjednodušují se například právní úpravy v oblasti veterinární hygieny, upravují se postupy vydávání opatření k tlumení nemocí přenositelných na člověka, ruší se nadbytečné a nepoužívané kompetence obecních úřadů a tak dále. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP