Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(16.20 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

Takže bych chtěl zařadit do programu schůze nový bod Vysvětlení ministra kultury k novým poplatkům OSA a výzva vládě, aby tyto poplatky zrušila. No a jenom se podívám na paní předsedající, jestli to máme zachycené? (Předsedající si píše.) Máme.

No a vracím se tedy zpátky k tomu plánu proti rozkrádání. My jsme chtěli zpřísnit zákon o střetu zájmů. Zákon o střetu zájmů, jak dobře víte, koalice zpřísnila. Ústavní soud nám to zrušil, že to bylo schváleno procesním způsobem špatně pozměňovacím návrhem ve druhém čtení a že to musíme znovu schválit, jestli chceme, aby to platilo. Takže vzhledem k tomu, že jsme to všichni měli, ti, kteří jsme pro to hlasovali ve volebních programech, tak navrhuju, abychom to projednali znovu, a my to budeme vytrvale připomínat, protože je důležité, aby tato republika měla pravidla proti tomu, aby nikdo nemohl současně sedět ve vládě a současně brát dotace, veřejné zakázky a tak dále, které jsou čistě na libovůli úředníků, kteří tam sedí. Jeden nejmenovaný předchozí předseda vlády takovýmto způsobem vyčerpal ze státního rozpočtu v době, kdy byl předsedou vlády nebo ministrem financí, 26 miliard korun a my nechceme, aby se to sem vrátilo zpátky, takže proto navrhujeme, aby Sněmovna projednala a pevně zařadila sněmovní tisk 110, což je novela zákona o střetu zájmů, je to tedy bod 85, 127. schůze, tak abychom ho pevně projednali v úterý 28. 1. jako první bod toho jednacího dne.

S tím střetem zájmů souvisí i další zákon, který máme na programu tento týden, a proto jsem k tomu ostatně vystoupil, protože jsem považoval za užitečné upozornit na to, že projednáváme hned několik protikorupčních zákonů, které jsou na programu této schůze, a je dobré na ně ukázat a přitáhnout k nim pozornost, aby se pak někteří nevymlouvali, že třeba nevěděli, o čem hlasují, protože to bude veřejnost sledovat. To je ve středu sněmovní tisk 724, kde budeme projednávat novelu zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory. Součástí toho, že ten zákon upravuje i důvody vyloučení z veřejných zakázek, tak součástí toho je i můj návrh, abychom rozšířili ty důvody, ze kterých je možné vyloučit uchazeče z veřejných zakázek právě o ty případy střetu zájmů, aby se tam povinně uplatnilo to, co už máme dneska schváleno, ale není to vymahatelné, protože tam není dohledová kompetence Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a aby se zavedl takzvaný rakouský model, to znamená, politik nesmí brát veřejné zakázky od státu do firem, které ovládá nebo vlastní. To už funguje v Rakousku, takže nějaká kritika, že to je v rozporu s evropským právem, je lichá, protože už to v tom Rakousku dávno funguje a nikdo to tam neproblematizuje a Evropská komise nevede infringement. Máme tady nařízení, které upravuje, že naopak mají členské státy udělat maximum možného v oblasti finančního řízení tak, aby se vyhnuly střetu zájmů. Takže to je záležitost, která dávno funguje, a my chceme, aby tento pozměňovací návrh byl schválen, a vadí nám, že ačkoliv to vláda má stále v programu, tak se o to nijak nezasadila a naopak na hospodářském výboru hlasovali zástupci ODS a ANO pro zamítnutí toho pozměňovacího návrhu, čili pro to, aby premiér nebo jiný člen vlády mohl nekontrolovaným způsobem pobírat nadále veřejné zakázky. Jakým způsobem si tohleto někdo dokáže odůvodnit, že to je pro stát užitečné, to je mně tedy opravdu velkou záhadou, protože tam je obrovské korupční riziko a těch kauz známe celou řadu, které se v historii opakovaly.

V tom našem plánu proti rozkrádání, když už jsem to takhle načal, tak je i několik dalších věcí, které jsem ještě neprobral, ale chtěl jsem, aby to tady zaznělo, protože jsem představil i ten plán třinácti zásadních kroků. Mluvil jsem o NKÚ...

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Omlouvám se, pane předsedo. Navrhoval jste zařadit někam tento bod, nebo jste to nenavrhoval?

 

Poslanec Jakub Michálek: Ne, ten bod je zařazen jako třetí - myslím, že to je z grémia dokonce nebo je to návrh předsedy koaličního klubu - jako třetí bod se plánuje, že by se projednal ve středu, takže to byl jenom můj komentář.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Dobře, děkuji.

 

Poslanec Jakub Michálek: Ale nenavrhuju žádné další přeřazení, protože se domnívám, že v tu středu jako třetí bod by se na to mohlo dostat.

Už se skutečně chýlím ke konci. Jenom vzhledem k tomu, že jsem to probíral systematicky, tak bych rád dokončil i těch posledních několik návrhů, které jsme předložili v plánu proti rozkrádání.

Rozklikávací rozpočet až na úroveň faktury, to byla věc, která byla připravená, že bude zrealizovaná v rámci Digitalizační agentury, bohužel jsme ji nestihli dokončit, protože jsme ve vládě skončili. A Jednotná evidence dotací, to je věc, která taky byla připravená a nakonec ji vysabotovali úředníci Ministerstva financí, kteří odmítli zpracovat příslušný pozměňovací návrh. Takže máme sice evidenci dotací, která je o něco lepší, než bývala, těch dotací tam najdeme výrazně více, jsou tam i z dalších institucí, které tam dříve nebyly, ale chybí tam třeba agregace přes skutečného majitele, chybí tam takové ty analytické věci, které by byly důležité pro to, abychom skutečně dobře porozuměli tomu, na co a komu dáváme veřejné peníze a jestli mají ty dotace kýžený efekt, anebo jestli tady jenom podporujeme dotační ekonomiku. No a poslední věc, kterou tady mám zmíněnou, tak je zpětné hodnocení výdajů. To je věc, kterou se na Ministerstvu financí podařilo sestavit. Je sestavená podle standardu OECD, takže může fungovat. Začala fungovat v několika málo oblastech, ale domnívám se, že by měla být ještě výrazně posílená. Ale to je potom na exekutivní práci Ministerstva financí.

Takže ve všech těch oblastech třináct kroků proti rozkrádání Piráti předložili konkrétní návrhy, které byly buď schváleny, nebo leží tady ve Sněmovně, anebo byly zablokovány, ale snažil jsem se tím jasně ukázat, že Piráti nebudou kapitulovat před tématem korupce a před tím pocitem, že nemůžeme nic změnit, a že jako jediná strana budeme mít tu odvahu předkládat konkrétní návrhy změn, které zabrání tomu, aby se veřejné prostředky v České republice rozkrádaly a aby zákulisní skupiny měly vliv, nekalý vliv na to, co se děje tady v Parlamentu, aby na ně nebylo vidět, pokud si lobbují změny, které jsou pouze v jejich prospěch, a nikoliv ve prospěch občanů České republiky. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane předsedo. Nyní je přihlášen pan poslanec Foldyna, kterého tady ovšem nevidím... Není přítomen pan poslanec Foldyna? Má zájem vystoupit, nebo nemá? (Poslanec Foldyna vbíhá do sálu a má zájem vystoupit.) Výborně, tak prosím. Připraví se...

 

Poslanec Jaroslav Foldyna: Děkuju. Omlouvám se za zdržení, zasekl jsem se ve dveřích.

Dámy a pánové, já bych chtěl navrhnout jeden takový zajímavý bod. Já vám přečtu návrh usnesení z toho bodu, protože je krátké: Dne 1. ledna 1925 (2025?) Ukrajina svým vlastním rozhodnutím odřízla Českou republiku od jednoho z nejvýznamnějších zdrojů zemního plynu, což vzhledem k tomu, že zemní plyn je strategická surovina, nelze chápat jinak než jako cílený útok na prosperitu a bezpečnost obyvatel České republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP