Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.00 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
Takže tohleto je skvělá kampaň. Samozřejmě jsou pod tím peníze pro různé mediální domy, marketing, outdoor a tak dále. Blíží se nám volby do Poslanecké sněmovny. Jaká náhoda, že vláda najednou pojala záměr dělat takovouto kampaň? Doporučuji, podívejte se na Portál občana. Tam jsou skutečně skvělé a hodnotné články, které odpovídají takhle drahé kampani. Máte tam třeba článek, že byste měli být před Vánoci v duševní pohodě, a pokud nejste v duševní pohodě, tak si máte rozkliknout web Ministerstva zdravotnictví. Akorát je tam odkaz, který nefunguje, který nikam nevede, protože je neaktivní.
Takže je to skutečně amatérská kampaň. Kdyby to alespoň bylo profesionálně udělané, aby to propagovalo některé užitečné věci, které se podařilo za této vlády udělat, na kterých jsme se podíleli. Jako bylo třeba zkrácení doby insolvenčního zákona, aby lidé, kteří mají dneska nahromaděné exekuce, šli raději do insolvencí a těch dluhů se definitivně zbavili. To mohlo být daleko užitečnější, ale takhle to působí velmi špatným dojmem. Myslím si, že vláda by nás měla informovat o tom, jak budou tyto peníze daňových poplatníků využity, aby z toho nevznikla další, s prominutím, šitka kampaň.
Poslední věc, poslední kauza, která se tady hromadí, je kauza Seznam Zprávy. V médiích byla zveřejněna informace o tom, že pan premiér Fiala se setkal s panem Lukačovičem, majitelem Seznamu a Seznam Zpráv, a panem Jakubem Ungerem, tehdejším šéfredaktorem Seznam Zpráv, kde měla být jakási habaďůra. Těžko hodnotit podle těch novinových článků. Novináři se samozřejmě dotazovali pana premiéra a jeho tiskového mluvčího, aby to transparentně vysvětlili, proč se schází s panem Lukačovičem a panem Ungerem a jestli za tím není snaha, aby pan Strnad snad potenciálně převzal Seznam Zprávy, protože mu to chybí do jeho portfolia. Tehdy pan premiér Fiala odmítl prostřednictvím jeho tiskového mluvčího tuto záležitost komentovat, nepopřel ani nepotvrdil tu schůzku. Takže teď to máme černé na bílém. Ta schůzka skutečně proběhla, byl tam pan Unger a údajně to byla jenom schůzka o obecně podnikatelském prostředí v České republice.
Vůbec jsme nedostali odpovědi na to, jakou povahu mají kontakty mezi panem premiérem a jeho lidmi a panem Strnadem, jestli nedocházelo ke zneužití osoby pana premiéra, k vyvolávání dojmu ohledně zpráv BIS tak, jak to uvádí novinář pan Zelenka, a proč to tiskový mluvčí odmítl komentovat. Dokonce k tomu tiskový mluvčí pana premiéra uvedl, že šlo o soukromou schůzku, takže pan premiér se na soukromé schůzce setkal s panem Lukačovičem a panem Ungerem, aby řešili podnikatelské prostředí v ČR. Nevím, jestli to máme chápat tak, že to byla soukromá schůzka k nějakým vlastním podnikatelským aktivitám pana premiéra, nebo co to vlastně bylo. Ta odpověď byla zcela nekonkrétní a nepřesvědčivá.
Hromadí se nám tady tyto záležitosti. Navrhuji, abychom začali tím, že si objasníme zapojení osob z okruhu vlády Petra Fialy, takže navrhuji, abychom zařadili jako bod dnešního jednání nový bod s názvem Vysvětlení zapojení osob z okruhu vlády premiéra Fialy do aktivit Podnikatelské družstevní záložny. Příští týden se k němu můžeme dostat a zařadit ho na pevný čas, až budeme vědět...
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Mohu vás poprosit - promiňte, že vás přerušuji - abyste ještě zopakoval ten bod?
Poslanec Jakub Michálek: Ještě jednou: Vysvětlení zapojení osob z okruhu vlády premiéra Fialy do aktivit Podnikatelské družstevní záložny.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji. Samozřejmě korupce je téma. Ty kauzy ukazují, že korupce je téma. My se bavíme s lidmi. Lidi to samozřejmě štve. Oni to vidí i na své lokální úrovni, vidí to v médiích. Říkají nám to, jsou na to jasná data i z průzkumů. Takže ti lidé, kteří říkají, že korupce není téma, že dneska už to lidi nezajímá. Je to téma. Ale jiná věc je, jestli lidé věří politikům, že jsou schopni v této oblasti něco změnit.
Já si myslím, že tento rok skutečně bude rokem rozhodnutí, protože my se musíme rozhodnout, jestli pokračovat v tom starém stylu - takové to vybírání peněz od sponzorů, slibování různých protislužeb, neregulovaný lobbing, černé politické kampaně, zneužívání střetu zájmů, kampelička, která nedodržuje žádné kroky na prevenci praní špinavých peněz a tak dále - anebo jestli to bude skutečně rok rozhodnutí, kdy přejdeme k tomu, že vneseme větší pořádek do těchto veřejných záležitostí a omezíme prostor pro korupci, kterou nám vytýkají mezinárodní organizace, které nás upozorňují, že si tím podvazujeme budoucí růst, těch 1,9 procenta.
Neříkám, že se leccos nepodařilo. I my, když jsme byli ve vládě, jsme se podíleli a protlačili jsme spoustu věcí navzdory odporu. Prosadili jsme svobodný přístup k informacím, velkou novelu zákona, díky které se teď vidí na odměny vysoce postavených úředníků, poradců, ministrů a tak dále. Vidíme to na pražském magistrátu, kde se díky tomu zjistilo, jakým způsobem si ředitel magistrátu platil nějakou tu asistentku za nadstandardní služby - 800 000. I ten městský byt tam měli. Takže to se díky tomu zveřejnilo a díky tomu je vidět na tyhlety kauzy, které dřív byly skryté.
Zákon o veřejných zakázkách. Prosadili jsme zpřísnění, seznam černých firem, firem, které nemají žádnou evidovanou aktivitu. Evidence skutečných majitelů. To jsme prosadili navzdory ANO, kteří chtěli úpravu tak, aby tam byla výjimka pro Agrofert Andreje Babiše, aby nebyl skutečný majitel, aby se to zastřelo. Ochranu oznamovatelů korupce a dalšího závažného jednání, lidí, kteří zachrání veřejné prostředky, tak, aby konečně dostali od představitelů státu zastání, a ne aby byli šikanováni za to, že se zastali poctivé věci. To se také podařilo schválit. Větší nezávislost státních zástupců.
To jsou všechno kroky, které nám vynesly, že se Česká republika v žebříčku Transparency International posunula o devět pozic nahoru, což je poměrně úspěch. Myslím, že na to můžeme být hrdí, ale ta cesta neskončila. Úroveň zneužívání veřejných prostředků a toho, jak se to propisuje do ekonomické situace. Korupce, byrokracie a slabý právní stát, který místo toho, aby řešil právní kauzy poctivě a v dohledném čase, tak se to donekonečna pinká mezi různými instancemi a tím, kolik různých nejvyšších soudů máme - Ústavní soud má vlastní judikaturu, Nejvyšší správní soud, kompetenční senáty a tak dále - tak v tom samozřejmě akorát vytváří chaos, protože v tom množství tisíců případů, které produkují, tak se v tom už nemůžou ani oni sami orientovat. Takže to je určitě zásadní téma, na které bychom chtěli upozornit.
Ale jedna věc z toho vypadla a to je zákon o lobbování. Lobbování vůbec není v návrhu dnešní schůze. Je to sněmovní tisk 649. Ten zákon už byl projednán na ústavně-právním výboru 11. listopadu. To znamená, dva měsíce už se zákon o lobbování válí ve Sněmovně, aniž by se mu kdokoliv věnoval. Tak se zeptejme, proč ten sněmovní tisk 649 nebyl zařazen. Proč místo toho byly zařazeny tisky 705, 724, 731, 710, 690, 653, 688, 721 a 728, které mají všechny vyšší pořadové číslo. ***