Neautorizováno!


(13.50 hodin)
(pokračuje Vladimíra Lesenská)

Bude na základě navrženého zákona stíhána současná vláda za činnost pro cizí moc? Co mě k tomuto dotazu vede? Je ekonomická destrukce našeho hospodářství a ekonomiky díky zavádění striktních a mnohdy naprosto nesmyslných podmínek Green Dealu opravdu činností pro náš stát a naše občany? Čí zájmy svými postupy naše vláda chrání? Nebo bych mohla být postihována já, kdybych tyto dotazy položila někde jinde než tady ve Sněmovně?

Tato část navrhovaného zákona byla navíc schválena ve třetím čtení jako přílepek u zákona lex Ukrajina VII. Jaký tedy bude legislativní postup? Nicméně potvrzuji, že jednání s panem ministrem byla vstřícná a konstruktivní jak z pozice ministerstva a jeho, tak naší, a předpokládám, že další průběh projednávání tohoto návrhu se ponese ve stejném duchu i přes náš současný zamítavý postoj.

Vítáme zakotvení nové skutkové podstaty trestného činu, konkrétně zneužití identity k výrobě pornografie a její šíření. V ústavněprávní rovině se problematika nekonsenzuální deep fake pornografie dotýká práva na soukromí, na informační sebeurčení a důstojnost jednotlivce. Je třeba si uvědomit dopady, které může mít především zveřejnění takového falešného pornografického materiálu primárně na takto zneužitou osobu jako takovou, ale i na její postavení v rodině, ve společnosti nebo v zaměstnání.

Kladně vnímám i rozšíření okruhu předsudečných pohnutek a zakotvení této pohnutky jako kvalifikační okolnosti u některých trestných činů, kde je dnes takováto pohnutka pouze okolností obecně přitěžující. Dojde tedy ke zvýšení trestněprávní ochrany marginalizovaných skupin.

Velmi kladně hodnotíme posílení restorativních prvků v rámci trestního řízení. Restorativní justice se orientuje na nápravu způsobené újmy, zohlednění potřeb osob dotčených trestným činem, přijetí opravdové odpovědnosti pachatelem a ozdravení společenských vztahů zasažených trestným činem. Cílem trestního procesu tak není jen potrestání pachatele trestného činu, ale i působení na něj, aby přijal odpovědnost za svůj trestný čin, aby pokud možno nahradil způsobenou škodu nebo újmu, vydal bezdůvodné obohacení či jinak odčinil škodlivé následky spáchaného činu a aby došlo k nápravě narušených mezilidských vztahů. Orientací jak na pachatele, tak na oběť napomáhá jak reintegraci pachatelů, tak i k zotavení oběti. Dovolila jsem si citovat důvodovou zprávu a dávám jí zcela za pravdu.

Na závěr bych tedy chtěla připomenout, že v rámci svého vystoupení jsem navrhla zamítnutí zákona v prvním čtení, a nebýt vystoupení pana Michálka, možná bychom si to jako klub i rozmysleli. Je škoda, že návrh zákona byl do Sněmovny podán takzvaně na poslední chvíli. Čas na diskusi mohl být delší, aby mohly být vyjasněny a upraveny všechny diskutabilní části. Nicméně předpokládám, že o to intenzivněji budou probíhat následná jednání i s naší podporou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji, paní poslankyně. Takže návrh na zamítnutí, ten budeme hlasovat po ukončení obecné rozpravy. Máme zaznamenáno.

V tuto chvíli tady naskočily dvě faktické poznámky. Nejdřív poprosím pana předsedu pirátského klubu Jakuba Michálka o jeho dvě minuty, poté pan ministr Pavel Blažek. Prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuju za slovo. Já budu reagovat na vystoupení paní kolegyně Lesenské ohledně toho, že by někdo mohl být obviněn z činnosti pro cizí moc. V tom návrhu, jak je to obsaženo v § 318, jsou skutečně uvedeny určité předpoklady toho v té skutkové podstatě, a to úmysl ohrozit nebo poškodit ústavní zřízení, svrchovanost, územní celistvost, obranu nebo bezpečnost České republiky, takže domnívám se, že v případech, které tady zazněly, zjevně by se na to ustanovení § 318 o činnosti pro cizí moc vůbec neuplatnilo.

A samozřejmě každý poslanecký klub má možnost pověřit svého řečníka s přednostním právem tak, aby vystoupil k projednávanému bodu, a nevztahují se na něj potom časové limity, takže i SPD, pokud by se k tomu chtělo - protože tady bylo kritizováno, že je málo času - se k tomu vyjádřit, samozřejmě může pověřit řečníka, který vystoupí s přednostním právem, a ten vystupuje bez limitu.

Vzhledem k tomu, že jsem tedy zjišťoval a vidím to, že paní zpravodajka a další kolegové, pan ministr tady musí být přítomni po celou dobu a neměli žádnou možnost přestávky na oběd, která je standardní součástí projednávání návrhů zákonů, ale teď to z nějakého důvodu bylo svoláno bez přestávky na oběd, a myslím si, že je dobré, abychom se občerstvili, abychom mohli v té debatě pokračovat, protože tady budou ještě další vystoupení kolegů, tak bych požádal o přestávku na poradu našeho poslaneckého klubu v délce 45 minut. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji a v tuto chvíli vyhlašuji přestávku do 14.40 hodin na poradu... (Reakce poslance Michálka.) Ne, vy jste říkal 45 minut, ale je 13.55, takže do 14.40. Vyhlašuji přestávku právě na jednání a poradu pirátského poslaneckého klubu. Přerušuji tímto jednání do 14.40.

 

(Jednání přerušeno v 13.56 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP