Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.50 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
Jenom připomínám, že to je evropská směrnice, jo, to není nápad tady jakoby náš, abychom se v tom vyznali.
Teď mám asi poslední poznámku. Vidíte, že jsem šel věcně, a vidím, že pan ministr si píše nebo ťuká do počítače. A pak přečtu návrh - (Ministr Baxa mimo mikrofon: Pět bodů.) a děkuju, pět bodů - návrh usnesení. Teď mám kontext spravedlnosti - jsem to nazval, jo, kontext - všechno je to v nějakém kontextu, jo, v nějakých souvislostech. Kontext spravedlnosti. Tak se chci zeptat, protože teď je to aktuální a ptají se mě na to i lidi a vysloveně se to nabízí, proč nově tedy nebudou koncesionářské poplatky platit i lidé dlouhodobě žijící mimo Českou republiku, když jsme tu před několika měsíci schválili v rámci korespondenčních voleb rozšíření možností, jakým způsobem oni mohou volit? Takže oni vlastně dneska mají víc možností, než má občan v České republice. Oni si můžou vybrat: buď budou volit na ambasádě, anebo to pošlou korespondenčně. Občan v České republice nikoliv, ten musí volit fyzicky. Takže se nabízí otázka, tady se zvyšují koncesionářské poplatky, proč je tedy neplatí i ti, kteří jakoby mají právo volit? Tak mají nějaká práva, mají nějaké povinnosti. Mají právo volit, měli by platit koncesionářské poplatky, zvlášť, přece tam je ten argument, úplně jasný, že vy jste nám tady říkali u korespondenční volby, že oni mají perfektní informace o tom, jak to tady v České republice funguje a běhá, mimo jiné i z toho kanálu, je třeba veřejnoprávní média. To znamená, oni konzumují veřejnoprávní média, proto vědí, jak to v České republice chodí, proto mohou volit, protože mají dostatek informací, ale proto by měli platit koncesionářské poplatky. To je fakt jako - já se omlouvám - legitimní dotaz. Není možné někomu jakoby zvyšovat práva, zvyšovat komfort, ale zároveň ho nezahrnout do povinností. Protože pak bych se zeptal: kde tedy, z čeho tedy čerpají informace, když tedy se nedostanou na signál České televize nebo neposlouchají Český rozhlas? A pak je tedy v tom případě fér říct, že nemusí platit koncesionářské poplatky i lidé žijící v České republice, kteří nemají televizní přístroj.
A jsme zase na začátku u toho, jak jsem já vám řekl, proč tam máte rozšíření o ta chytrá zařízení - v té chvíli, protože někdo může říct, že přes chytrá zařízení se nemusíte dostat na všechny televizní pořady. Některé jsou chráněny nějakými právy a tak dále - ale to platí i pro chytrá zařízení tady, ve větší míře to jistě platí i pro ta zařízení v zahraničí, ale mohl by to být třeba, nevím, 50% poplatek. Je to prostě nějaký symbol. Ano, nechytnete všechno, co vidíme my tady v České republice, ale něco ano, protože zároveň platí argument, že čerpáte informace, víte, jak to v České republice chodí, běhá, tudíž můžete volit, tudíž platíte symbolicky 50 % koncesionářského poplatku. To by mě fakt jako zajímalo, jakým způsobem se na to, pane ministře, díváte, proč tam ten kontext - já jsem ho nazval - spravedlnosti, proč tam není.
Poslední poznámku jsem měl, s tím, že mi píšou lidé, aby ČT vysílala Sněmovnu ze Sněmovny od půlnoci - to už jsem řekl, když jsem tady četl definici veřejnoprávní televize. Teď si dovolím ještě kontext pohledu legislativců, což je Legislativní rada vlády, vaše Legislativní rada vlády, která zcela jednoznačně říká a konstatuje, že navrhuje-li se zvyšování poplatků s odůvodněním, že jejich aktuální výše není dostatečná, pak není jasný důvod, proč se příjmy České televize ze sponzorování pořadu mají převést do Státního fondu kultury a proč nejsou ponechány k financování výroby pořadů České televize, na něž jsou sponzory poskytnuty. I k tomuto my budeme mít pozměňovací návrh, který představí Ondřej Babka, ať to má nějakou logiku.
Upozornění pro vládu (Ukazuje materiál.) - takhle se přímo jmenuje odstavec, Upozornění pro vládu - nevím, možná Helena Válková bude vědět, že to je běžná komunikace Legislativní rady vlády - mně to přijde celkem silné upozornění na vládu, pro vládu. Předloženým návrhem zákona má dojít ke změně konstrukce pro určení výše rozhlasového poplatku a televizního u právnických osob a fyzických osob, které jsou podnikatelem. Vytrácí se vztah k vlastnictví televizního nebo rozhlasového přijímače a je nahrazen kritériem počtu zaměstnanců. Legislativní rada vlády doporučuje, aby s ohledem na svou povahu a účel byly do budoucna televizní i rozhlasové poplatky upraveny jako daně a byly spravovány podle daňového řádu. To, prosím, neříkám já, to říká Legislativní rada vlády. Legislativní rada vlády poté doporučuje vládě v části třetí, v čl. 5 v bodech 8 až 10 návrhu zákona nahradit ukazatel počtu zaměstnanců ukazatelem skutečnosti, v jaké je poplatník kategorii z hlediska počtu zaměstnanců podle § 5 odst. 3 zákona o rozhlasových a televizních poplatcích.
Nebudu tady číst celou zprávu Legislativní rady vlády. Je tam i příspěvek k dezinformacím, což je další pozměňovací návrh, který budeme mít, ale to jsem zaznamenal na mém výboru, že v tomhle tom změníte - nebo jste změnili názor nebo je tam nějaký posun a mám pocit, že se tam objeví ta konstrukce, že by Česká televize, Český rozhlas měly pomoci k mediální gramotnosti, jestli si dobře vzpomínám. Tolik tedy kontext.
Legislativní pozměňovací návrhy jsem tady, ty, které se týkají, které já budu nahlašovat, sdělil, ostatní řeknou moji kolegové. Kontext historický i změny názoru jsem řekl.
A v této chvíli mi tedy nezbývá nic jiného než jenom přečíst, protože jsme v obecné rozpravě, návrh usnesení, které tady vlastně ještě předtím, než byl bod otevřen, četl Andrej Babiš. Takže já to přečtu. (Otáčí se k předsedajícímu.) A pak mi jenom, pane předsedající, sdělte, jestli mám pak to samé přečíst ještě v podrobné rozpravě, kde se budeme hlásit k jednotlivým pozměňovacím návrhům, aby v tom nebyl zmatek. Teď to přečtu, ať to zazní na mikrofon a na stenozáznam.
Návrh usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky:
I. vědoma si své odpovědnosti za hospodárné nakládání s veřejnými prostředky s ohledem na význam veřejnoprávního vysílání pro demokratické fungování společnosti a v reakci na aktuální ekonomickou situaci a potřebu dlouhodobě udržitelného financování;
II. vyzývá Českou televizi a Český rozhlas, aby:
1. předložily Poslanecké sněmovně podrobnou zprávu o svém hospodaření, včetně přehledu o nákladech jednotlivých programů a projektů;
2. přistoupily k analýze možnosti snížení nákladů při zachování kvality a dostupnosti služeb veřejnoprávního vysílání;
3. zvážily slučování tematických kanálů, které vykazují nízký impakt či dopad, a optimalizovaly strukturu vysílání, zefektivnily využívání moderních technologií, včetně přechodu na digitální platformy tam, kde je to finančně výhodnější;
III. zdůrazňuje, že veřejnoprávní média hrají klíčovou roli v šíření nezávislých informací, vzdělávání a zachování kulturního dědictví, a proto je třeba zajistit jejich fungování efektivním, transparentním a hospodárným způsobem."
Tolik návrh usnesení. Takhle jsem vás tady tímhle provedl, jak bylo řečeno. Nic z toho, kromě citací, jsem nečetl, nikdo nemůže ani pípnout, že bych tady předčítal nějaké důvodové zprávy a něco takového. Myslím si, že jsem to projel celkem podrobně, a zároveň jsem tady neřekl nic navíc, ač jsem mohl, mám tady příspěvků na čtyři hodiny. Takže já vám děkuju za pozornost. Rád bych, aby pan ministr, případně pan zpravodaj se k některým věcem vyjádřil. Já vám děkuju za pozornost a v případě, když bude nutnost, tak se opět přihlásím. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Co se týká usnesení, já poprosím, abyste ho předal tady nahoru. Každopádně usnesení, které je v tuto chvíli načteno, je potřeba se k němu přihlásit v podrobné rozpravě, tam už ho podruhé číst nemusíte, už je bráno tak, že jste ho načetl v tuto chvíli v obecné rozpravě. A hlasovat o něm budeme ve třetím čtení.
V tuto chvíli ale vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky, a to pana poslance Berkovce a paní poslankyně Peštové, poté se v obecné rozpravě se stanoviskem klubu SPD hlásí pan poslanec Marcel Dlask, a poté je přihlášen s přednostním právem pan ministr Martin Baxa. Prosím, vaše dvě minuty. ***