Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(13.50 hodin)
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové. Já bych speciálně asi tak po stopadesáté, ale považuju to za nezbytně nutné, chtěl především pro kolegy z SPD, ale i některé kolegyně a kolegy z ANO vysvětlit, že to, po čem tady voláte, to, co tady zaznělo před minutou a půl, že máme najít ten mechanismus, jak to stanovit na základě toho, jak se vyvíjí a roste či neroste průměrná hrubá mzda v této zemi. Prosím vás, máme to dávno stanoveno. Přečtěte si ten legislativní text návrhu zákona, je to tady prakticky deset let. Ten systém je dávno nalezen.
Kolegyně poslankyně před chvílí hovořila o platové základně. Přečtěte si prosím, jak se stanovuje ta platová základna. Je to přesně ten mechanismus, průměrná hrubá mzda krát ta číslovka, tu Ústavní soud vyjmul, my ji tam teď vracíme. To znamená, mechanismus dávno je. Váš pan předseda Tomio Okamura, ještě když tady byl za Úsvit, tak u té dohody byl taky.
To znamená, nemaťte lidi tím, že říkáte, že voláte po nějakém mechanismu. Dávno je nastaven, je velmi objektivní a růst platů všech těch tří skupin je odvislý od toho, jakým tempem roste či neroste průměrná hrubá mzda v této zemi, tak abychom v tomto měli jasno, protože vy někteří evidentně jste ten zákon nikdy nečetli. Nikdy jste ho nečetli, někdo vám napíše vystoupení, přijdete, přečte ho tady, ale vůbec nevíte, o čem mluvíte. Je to tam dávno. Podívejte se na ten mechanismus, jak se stanovuje. Znovu to zopakuju, bere se to jak z průměrných platů, z průměrných mezd, to znamená, jak za ten veřejný sektor, tak za ten soukromý sektor, z toho je ta takzvaná průměrná hrubá mzda v národní hospodářství, z ní se vezme krát číslovka. V tomto případě tedy bude tři. Tím je stanovena platová základna a z ní koeficienty stanovujeme potom výši, kolik mají soudci, státní zástupci a politici s tím, že soudci mají nejvýše. Pak je koeficient 0,9, to jsou státní zástupci, a pak 0,83 jsou představitelé veřejné moci, tedy poslanci, senátoři a členové vlády. Tolik na dovysvětlení, ale mám pocit, že to je marné, je to marné, je to marné, protože někteří tady budou chodit i možná další týdny a měsíce a budou říkat: máme hledat něco, co jsme dávno našli.
Já chci okomentovat tady v obecné rozpravě čtyři pozměňovací návrhy, ke kterým se přihlásím potom následně podrobné rozpravě. Tím prvním je to, co jsem už tady říkal ve svém úvodním slově, a sice že do budoucna bude u představitelů veřejné moci meziročně platit strop 5 procent, to znamená, i když poroste průměrná hrubá mzda v této zemi vyšším tempem, teď máme kolem 7 procent to tempo růstu, tak u představitelů veřejné moci tam bude nejvýše, maximálně hodnota 5 procent. To znamená, dáváme tam tady tuto záklopku, kterou řešíme situaci meziročního růstu mezi rokem 2025 a 2026. To je první pozměňovací návrh.
Pak mám druhý pozměňovací návrh, který reaguje teď na velmi čerstvý nález Ústavního soudu, který je teď několik týdnů starý, a my využíváme té možnosti na to reagovat, tedy v případě soudců. Pokud jde o jejich zvyšování platů, nezapočítával adekvátně mateřskou a rodičovskou. To znamená, my tady umožňujeme to, abychom vyhověli nálezu Ústavního soudu a aby tady nebyli diskriminováni rodiče, kteří jsou především delší čas na mateřské a rodičovské, což jsme mimochodem udělali tento týden i v nařízení vlády u všech zaměstnanců veřejných v platové oblasti, kdy doposud bylo ohraničení u růstu platových stupňů maximálně na dobu šesti let pobytu na rodičovské dovolené. Tento strom jsme odstranili, to znamená, především rodiče, kteří mají více dětí, ve veřejné sféře nebudou trestáni za to, že jsou doma s dětmi. Platí to i zpětně, to znamená, účtárny jim přepočítají a stanoví nově platový stupeň. To je změna, která byla provedena tento týden rozhodnutím vlády. To znamená, my tady v případě soudců vyhovujeme nálezu Ústavního soudu a upravujeme tuto část v zákoně.
Pak tu máme dva pozměňovací návrhy, které řeší otázku kumulace funkcí a výše platů. Ten první pozměňovací návrh řeší to, když máme poslance, senátory či členy vlády, kteří kumulují funkce ve vztahu ke krajské úrovni či ke komunální. Tady to řešíme tak, že ta druhá či třetí funkce bude maximálně za 40 procent s tím, že to srovnáváme ve vztahu k uvolněným, neuvolněným, protože nám tady někteří uměli v tom systému pěkně najít ty různé rozdílnosti, takže z těch uvolněných se stali neuvolněnými, jelo se vesele dál a nikomu to moc nevadilo. Takže mi přijde fér toto tady sjednotit. Pak jsme tady také měli praxi, kdy se kumulovaly funkce nikoliv z úrovně poslanců a senátorů, ale i z úrovně představitelů krajů, to znamená, měli jsme členy krajských rad, kteří také byli plně výkonnými starosty, primátory, náměstky. Mně přijde, abychom to srovnali principiálně úplně stejně, to znamená, i tady je potom ta další funkce zase za těch 40 procent, ať už uvolněná, nebo neuvolněná. To jsou pozměňovací návrhy, které navrhnu a které také, ke kterým se přihlásím. Já jsem původně zvažoval, že by ty druhé a třetí funkce byly za nulu, nakonec jsem po poradě s naší legislativou usoudil, že tady by mohlo být velmi pravděpodobně podání k Ústavnímu soudu. My nemůžeme nikomu upírat právo kandidovat, být zvolen, vykonávat funkci, to znamená, proto jsem tam nenapsal nulu, ale píšu tam těch 40 procent, takže to jsou návrhy, které navrhuji. Myslím si, že tím jednou elegantně můžeme vyřešit kumulace funkcí napříč těmi všemi třemi úrovněmi. Přijde mi to logické, tak jak tady zaznělo před tím zhruba měsícem v té rozpravě, že by to případně mělo i podporu opozice. Budu se na to těšit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ptám se, zda někdo další se hlásí ještě do obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím, v tom případě obecnou rozpravu končím.
Ptám se na závěrečná slova pana ministra, pana zpravodaje? Není zájem.
Zahajuji tedy podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. (Poslanci SPD se dožadují hlasování o vrácení návrhu zákona.) Ten návrh je zaznamenán, přednesl ho pan předseda Tomio Okamura, každopádně já mám návrh na vrácení poznamenán až po proběhnutí podrobné rozpravy, to znamená, já o něm dám hlasovat samozřejmě. Tedy ne, dáme o něm hlasovat po této obecné rozpravě. Zagonguji, přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.
Eviduji žádost o odhlášení, já vás odhlásím.
Než se ustálí počet přítomných v sále, přečtu omluvy: od 12.45 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Ivan Bartoš a od 13.30 ze zdravotních důvodů se omlouvá pan poslanec Jaroslav Foldyna.
Zazněl návrh na vrácení návrhu zákona garančnímu výboru k novému projednání. O tomto dám nejprve hlasovat. Počet přítomných v sále se ustálil.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 109, přihlášeno je 132 poslankyň a poslanců, pro 56, proti 73. S tímto návrhem nebyl vysloven souhlas.
Z toho důvodu tedy budeme pokračovat v podrobné rozpravě. Zahajuji podrobnou rozpravu a jako... (O slovo se hlásí poslanec Tomio Okamura.) Já jsem po zahájení podrobné rozpravy měl přihlášku s přednostním právem z místa od pana předsedy Michálka.
Můžu pustit pana předsedu Okamuru, pane předsedo, nebo?
Prosím.
Poslanec Tomio Okamura: Já se hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu číslo 5156 na zamrazení platů politiků až do konce roku 2029. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní s přednostním právem pan předseda Jakub Michálek. Prosím.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Já bych se chtěl přihlásit ke svým pozměňovacím návrhům, ale ještě předtím bych rád poděkoval panu vicepremiérovi Jurečkovi, že zohlednili ty naše pozměňovací návrhy, které jsme představili v úvodní diskusi v prvním čtení, čili že to vypadá, že si vládní koalice osvojila ten princip stanovení stropu na skokový nárůst a současně ta spravedlivá pravidla pro kumulaci funkcí tak, aby nemohli někteří úplně benefitovat z toho systému, že budou přecházet z uvolněných do neuvolněných funkcí u té druhé funkce a dostávat za toho hejtmana 60 procent místo 40 procent. ***