Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(13.40 hodin)
(pokračuje Miloš Nový)
Jsem přesvědčen, že uplatnění dluhové brzdy by významným způsobem podnítilo úsilí politiků k realizaci fiskální konsolidace a současně by toto opatření vyslalo české veřejnosti silnou zprávu o ochotě a podpoře poslanců a senátorů dosáhnout zdravých a dlouhodobě udržitelných veřejných financí.
Na tomto místě je třeba říci, že předkládaný pozměňovací návrh kopíruje část vládního návrhu Ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti, jež byl této Sněmovně předložen v roce 2012. Jedná se o sněmovní tisk 821 z šestého volebního období. Jeho autory byla koalice ve složení Občanská demokratická strana, TOP 09 a Věci veřejné, respektive LIDEM. Tento návrh prošel standardním legislativním procesem a jeho schválení však posléze zabránil negativní postoj ČSSD.
Vím, že v médiích se současná opozice již k předloženému pozměňovacímu návrhu vyslovila negativně. Zaznělo, že by přílišná snaha o úspory mohla vést k utlumení investiční aktivity státu, tedy k poklesu hrubého domácího produktu. Opak je pravdou, neboť navrhovaný ukazatel je poměrový, je to poměr veřejného dluhu k hrubému domácímu produktu, kde veřejný dluh je v čitateli a hrubý domácí produkt ve jmenovateli. Zhorší-li se tento ukazatel, pak k jeho nápravě vedou dvě možnosti, respektive jejich kombinace: buď snížíte čitatel, tedy veřejný dluh, nebo naopak zvýšíte jmenovatel, tedy hrubý domácí produkt. Útlum hrubého domácího produktu by tedy byl z hlediska splnění kritéria dluhové služby kontraproduktivní.
Jiná kritika předloženého pozměňovacího návrhu souvisí s návrhem opozice zmrazit mzdy politiků na období pěti let. Tento návrh však z podstaty popírá jiný princip předložené novely. To je návrat k platovému automatu, jenž výši platové základny odvozuje od vývoje průměrné mzdy v národním hospodářství. Tento princip zaručuje, že politici si nemohou svévolným způsobem upravovat své platy ani nahoru, ani dolů. Vede tedy přesně k tomu, po čem volá česká veřejnost.
Návrh na zmrazení platů navíc přináší další problém, a tím je skokový nárůst platů po jejich rozmrazení. Uplatnění tohoto návrhu by v konečném důsledku po předpokládané obavě, jak skokový nárůst platů přijme veřejnost, znamenalo pokračování v ovlivňování platů politiků samotnými politiky. Toto nesystémové řešení je potřebné zcela odmítnout a trvat tedy na návratu platového automatu, který je doplněn dluhovou brzdou. V souvislosti s návrhem na pětileté zmrazení platů poslanců a senátorů, se ale musím zmínit o licoměrnosti neboli pokrytectví, neupřímnosti, falešnosti a lživosti hnutí ANO, které by rádo mrazilo platy vrcholných politiků, na které je ze strany veřejnosti vidět, ale vůbec mu například nevadí strmý růst mzdových nákladů v případě komunální či krajské politiky. Uvedu konkrétní příklad z Plzeňského kraje, jehož vedení je dominantně složeno ze zástupců ANO. Zatímco počet uvolněných, tedy lukrativně placených krajských politiků, byl čtyři volební období nazpět na počtu devíti, nyní je to na počtu patnácti, takže v našem Plzeňském kraji máme sedm náměstků hejtmana - kdysi tři - třináct předsedů výborů - kdysi čtyři - a tak bych mohl pokračovat dále. Na tyto počty však většina veřejnosti nevidí, takže proč bychom na dobytém území šetřili.
Za úplně nejodpornější příklad debaty nad platy politiků považuji záměrné zdůrazňování konkrétní výše platu pana prezidenta, pana premiéra a předsedů obou komor. Naprosto přesně si vybavuji, ironicky řečeno, proslulý projev Miloše Jakeše, generálního tajemníka komunistické strany Československa z Červeného Hrádku z roku 1989, kde zmíněný komunistický pohlavár hovořil o konkrétních platech některých hudebních hvězd s cílem vyvolat mezi lidmi závist. Úplně stejným směrem jdou podobné výroky ze strany hnutí ANO. Cíl je naprosto stejný, vrazit klín závisti a nenávisti mezi politiky a veřejnost a současně vyvolat pocit, že dobře placený vrcholný politik parazituje na úkor společnosti. Uvedené výroky jsou velmi nebezpečné, protože bez dobře placených a současně profesionálně odvádějících práci politiků se žádná společnost neobejde. Každá společnost, ať je jakákoliv, potřebuje ke svému fungování za prvé pravidla hry, přičemž psaná pravidla hry nazýváme zákony, za druhé systém kontrol sledujících, zda pravidla hry jsou dodržována a konečně za třetí systém sankcí v případě, kdy pravidla hry jsou porušována. A právě pravidla hry, systém kontrol a systém sankcí, vytvářejí politici. Bude-li však ve veřejnosti uměle pěstována nenávist vůči politikům, pak tuto práci nebudou chtít pro společnost dělat špičkoví ekonomové, právníci, lékaři, učitelé, technici, konstruktéři, filozofové a tak dále. Možná o to vyznavačům nenávisti jde.
Na závěr mi dovolte, abych se znovu vrátil k podstatě předkládaného pozměňovacího návrhu. Návrat platového automatu doplněný o dluhovou brzdu tvoří ucelený celek, který má svoji vnitřní logiku. Na jedné straně oddělujeme politiky od nastavení vlastních platů, na straně druhé je motivujeme co největšímu úsilí k dosažení zdravých veřejných financí. Vážené poslankyně, vážení poslanci, prosím vás o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců koalice.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní je řádně přihlášena paní poslankyně Marie Pošarová a potom pan ministr Marian Jurečka. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, naše hnutí SPD prosazuje zmrazení platů politiků dlouhodobě. Návrh Fialovy vlády je amorální drzost. Politici by si neměli rozhodovat o platech sami, ale jejich výše měla být pevně navázaná například na meziroční růst nebo pokles průměrných platů ve veřejné sféře. My v SPD absolutně odmítáme vládní návrh na zvýšení platů politiků. Výmluvy premiéra Fialy a dalších vládních představitelů na to, že pouze naplňují nález Ústavního soudu, který část současně právní úpravy platů představitelů státu v květnu zrušil, jsou směšné, protože Ústavní soud prohlásil za protiústavní pouze snížení platů soudců a platy politiků se nezabýval.
My jsme jako hnutí SPD již v minulosti a i v tomto volebním období celkem již čtyřikrát navrhovali zmrazení platů politiků, ale tento návrh byl vždy zamítnut. Je také pravda to, a potvrzují to i všichni experti na ústavní právo, že platy politiků mohou poslanci a senátoři nastavit dle svého uvážení a není zde žádná povinnost jejich navázání na platy soudců, proto navrhujeme zmrazit platy politiků do konce tohoto volebního období na jejich letošní výši, a to pevnou částkou dle takzvané platové základny. Za dobu Fialovy vlády klesly reálné příjmy českých občanů na úroveň začátku roku 2019 a jejich životní úroveň se stále propadá. Navrhovat v této situaci zvyšování platů politiků považujeme za amorální drzost této vlády.
Na závěr bych chtěla říci, jestli se vám poslancům a panu premiérovi zdají platy nízké, tak bych mu chtěla věnovat takový vánoční nutellácký dárek: nutelácké ponožky (Ukazuje dárek.) a popřát mu krásné Vánoce, šťastný nový rok a hlavně klid a nohy v teple. Určitě pan ministr mu to rád předá. (Dárek předává ministru Jurečkovi.) Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní tedy pan ministr Marian Jurečka v obecné rozpravě. Prosím, pane ministře. ***