Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(17.50 hodin)
(pokračuje Vladimíra Lesenská)

Nicméně jsem se nikde nedozvěděla, jakým způsobem se rada vlády pro BOZP odborně k projednávané novele zákona postavila. Ale předpokládám - protože ten zákon opravdu není kontroverzní - že pokud ho vůbec rada vlády jako takový odborně projednala, nejenom legislativně, že by její závěr byl souhlasný. Ale je to jen můj dohad. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, paní poslankyně. Ptám se, zda se ještě někdo další hlásí do obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím, končím obecnou rozpravu.

Ptám se na závěrečná slova, pan ministr? (Ministr: Ne.) Paní zpravodajka? (Zpravodajka: Ne.) Není tomu tak.

V tom případě zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy zdůvodněny. Jako první se hlásí pan poslanec Navrátil, prosím.

 

Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dovolte mi, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu poslance Mariana Jurečky a Jiřího Navrátila k sněmovnímu tisku číslo 757, který jsem nahrál do systému pod sněmovním dokumentem 5736, který jsem podrobně v podrobné rozpravě taktéž zde načetl. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ptám se, zda se někdo další ještě hlásíte do podrobné rozpravy? Žádný takový zájem nevidím. V tom případě končím podrobnou rozpravu.

Ptám se na závěrečná slova pana ministra? (Ministr: Ne.) Paní zpravodajky? (Zpravodajka: Ne.) Není tomu tak.

Vzhledem k tomu, že jsme hlasovali a projednali všechno, co mělo zaznít, tak končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji vám.

Otevírám další návrh vládního zákona, a tím je

 

33.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/2021 Sb., o elektronizaci zdravotnictví, ve znění zákona č. 409/2023 Sb., a další související zákony /sněmovní tisk 833/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, dámy a pánové, děkuji, pane předsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, kolegyně a kolegové, novela zákona o elektronizaci zdravotnictví představuje pokračování elektronizace zdravotnictví. Její součástí je zejména zavedení takzvané EZ karty, eŽádanky a sdíleného zdravotního záznamu. EZ karta je nově zavedenou centrální službou elektronického zdravotnictví, která je kontrolována a spravována pacientem. Znamená rozšíření možnosti uplatnění práv pacienta. Jedná se o státem garantovanou aplikaci, která přináší pacientovi posílení kontroly nad jeho daty a dostupnými službami.

Nově návrh zavádí takzvanou eŽádanku. Pokud to zjednoduším, tak všechna vyšetření, která provádí komplement, respektive všechna vyšetření, která jsou prováděna na základě žádanky - může to být, vidím pana profesora Špičáka, prostřednictvím pana předsedajícího - jakékoliv endoskopické vyšetření. Já jako radiolog jakékoliv radiologické. Může to být laboratorní vyšetření, vyšetření nukleární medicíny a tak dále. Všechna tato vyšetření budou prováděna variantně i na základě eŽádanky, a tuto tam zavádí. Stejně tak popis eŽádanky, to znamená zhodnocení. Podobně jako dneska fungují snímky, že chodí z PaXu do PaXu, a v podstatě si je můžeme v reálném čase vyžádat, pokud s tím pacient souhlasí, tak stejně tak ty nálezy budou chodit v tomto systému elektronicky. Samozřejmě v prostředí HL7, abychom se vyvarovali nutnosti zavádět integrační platformy.

Sdílený zdravotní záznam, což je ta třetí část, je pak souhrn informací o zdravotním stavu pacienta. Zase pro zjednodušení je to propouštěcí zpráva, kterou dostane pacient, pokud končí jeho vyšetření v jakémkoliv zdravotnickém zařízení. Sdílený zdravotní záznam zahrnuje i emergentní zdravotní záznam a výsledky preventivních a screeningových vyšetření. Tedy je to celý komplex těch vyšetření. V případě emergentního zdravotního záznamu jde o souhrn kritických zdravotních údajů pacienta v interoperabilní podobě, a to v rozsahu krevní skupiny, údajů o alergiích, lékových interakcích a lékové minulosti pacienta.

Kromě uvedených klíčových institutů novela obsahuje i realizaci dílčích opatření, která reflektují útok na Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, kdy na základě spolupráce s Ministerstvem vnitra bude zajištěno uvádění informace o tom, je-li pacient držitelem zbraňového oprávnění či žadatelem o něj, a zajišťuje se přístup Policie České republiky do kmenových registrů za účelem zjištění registrujícího poskytovatele pacienta, vůči kterému je plněn konkrétní úkol Policie České republiky.

Konečně dále návrh obsahuje i řešení digitalizace dokladů o prokazování zdravotní způsobilosti u řízení motorových vozidel, kdy již nebude třeba, aby řidič tento doklad měl fyzicky u sebe, ale bude při kontrole přístupný policii z centrálního úložiště, podobně jako je to s řidičským průkazem a ostatními doklady. Děkuji za pozornost. Snažil jsem se tedy stručně shrnout, co je klíčovými body tohoto zákona.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Tom Philipp. Prosím.

 

Poslanec Tom Philipp: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jak již pan ministr řekl k této novele zákona, jedná se o sněmovní tisk 833. Tento návrh zákona byl rozeslán poslancům 24. 10. 2024. Organizační výbor po projednání návrhu zákona ho doporučil 30. 10. 2024 k projednání a navrhl jako garanční výbor výbor pro zdravotnictví.

Základní novelizační změny jsou právě ta EZ karta - jak o ní hovořil pan ministr - eŽádanka a sdílený zdravotnický záznam, což jsou všechno kroky ke zlepšení kvality našeho českého zdravotnictví. Jak bylo již uvedeno, jsou zde i další instituty, jako je spolupráce nebo respektive zjednodušení identifikace Policií České republiky a další v této oblasti konané kroky.

Myslím si, že zpráva pana ministra byla plně vyčerpávající, a nebudu tedy dále zdržovat. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji tři přihlášky. Jako první vystoupí pan poslanec Vladimír Zlínský, připraví se pan poslanec Julius Špičák a potom paní poslankyně Karla Maříková. Prosím.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, vážený pane ministře, vážená paní ministryně, přiznám se, že moje vystoupení nebude tak stručné jako vystoupení pana ministra. Já se pokusím tady udělat určitou analýzu rizik digitalizace našeho zdravotnictví a přiznám se, že to bude z hlediska mého, jako ambulantního lékaře. Snažil jsem se podívat, co nám to přinese dobrého a případně hlavně co by to mohlo přinést špatného. Protože se přiznám, že jsem jeden z prvních lidí, co podporoval digitalizaci a používání výpočetní techniky ve zdravotnictví - při svém působení v ORL ambulanci jsem používal různé metody, softwary, dokonce jsem autorem softwaru, který analyzuje audiometrická vyšetření - takže skutečně se nedá říct, že bych byl toho odpůrcem, ale jako opoziční poslanec cítím povinnost upozornit na to, co by mohlo být nežádoucí při té digitalizaci.

Nejprve se na to podívám trochu zeširoka, protože si vezmu příklad z té problematické digitalizace stavebního řízení. Já si myslím, že je to podobné v jedné věci, a to v tom, že my se vlastně snažíme digitalizovat, řekl bych, hyperkomplexní systémy, které se vyvíjejí jakousi samoorganizací postupně. Ten systém samozřejmě při své obrovské komplexitě nemusí fungovat úplně optimálně, ale na druhou stranu nějakým způsobem funguje. Při digitalizaci v každém případě dochází k tomu, že musíme provést nějaké, já jsem to nazval, centrální zásahy shůry, které mohou narušit funkčnost toho systému, protože ono je krásné hovořit o nějakých obecných tezích, které v tom zákoně jsou, ale řekl bych, že nebezpečí se skrývá v detailech. Takže je třeba se nad tímto zamyslet, jakým způsobem se pak dořeší detaily. Já se k těm detailům budu postupně vracet a budu se ptát i pana ministra, jakým způsobem se to bude aplikovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP