Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(Jednání pokračovalo v 15.00 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji odpolední jednání Poslanecké sněmovny.
Nyní budeme pokračovat pevně zařazenými body z bloku Zákony - prvé čtení.
Nyní tedy přistoupíme k projednávání bodu
31.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 789/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Marek Výborný. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuji za slovo. Dovolte mi, abych uvedl vládní návrh novely zákona č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu. Předkládaný návrh zákona reaguje na poznatky vzešlé z výkonu působnosti Státního pozemkového úřadu. Skutečně se do značné míry jedná o technickou novelu, která reaguje na poznatky z praxe. Jednou z mnoha činností SPÚ, jak moc dobře víte, jsou převody majetku, a to jak ve formě nárokových převodů, tak i převodů, které jsou realizovány na základě výkonu vlastnických práv.
Kdybych měl shrnout pro váš přehled základní věci, které jsou v novele uvedeny, tak je to zrušení možnosti převodu zemědělských pozemků v zahrádkových a chatových osadách, kdy lhůta pro podání žádosti o převod pozemku uplynula 31. prosince 2018 a zbývající žádosti se průběžně vyřizují. Také zrušení možnosti převodu pozemků nacházejících se na území třetích zón národních parků.
Dále se jedná o rozšíření pravomocí krajských pozemkových úřadů rozhodovat v řízeních o pozemkových úpravách. Rád bych připomněl, že pozemkové úpravy jsou jedním z klíčových opatření, která realizujeme průběžně, a mají pozitivní efekt jak na krajinu samotnou, na dostupnost lesů, tak ale třeba také v rámci protierozních opatření nebo protipovodňových opatření. Toto všechno je velmi důležité. My tady rozšiřujeme pravomoci krajských pozemkových úřadů.
Dále upravujeme stanovení nájemného nebo pachtovného za využívání zemědělských pozemků - a to i prostřednictvím vyhlášky Ministerstva zemědělství - tak, abychom se mohli chovat s péčí řádného hospodáře a zároveň nebyli těmi, kteří budou extendovat nebo budou navyšovat pachtovné obecně.
Dále se jedná o úpravu způsobu úhrady kupní ceny, kdy podle navrhované úpravy je kupující nově povinen uhradit plnou výši kupní ceny před podpisem kupní smlouvy.
Dále zakotvení obecné působnosti Státního pozemkového úřadu v oblasti monitoringu eroze. Je to jeden z velkých problémů, kterým čelíme, a to je právě monitorování jednotlivých erozních událostí. My jsme už v posledním roce vytvořili jakousi osvětovou edukační kampaň směrem ke starostům. Komunikujeme se Svazem měst a obcí, Sdružením místních samospráv tak, abychom dokázali monitorovat erozní události. To ne proto, abychom jenom trestali, ale také proto, abychom dokázali opakovaným erozním událostem předcházet, abychom tam dokázali realizovat opatření, která dokážou půdu ochránit.
Součástí návrhu je také novela zákona č. 139/2002 Sb. Tam je cílem zakotvení práva zaměstnanců Státního pozemkového úřadu, kteří provádí aktualizace BPEJ, ke vstupu a vjezdu na dotčené pozemky.
Jedna věc, která je zcela konkrétní. Touto novelou také umožníme bezúplatný převod pozemků na obce v případě rozšíření veřejných pohřebišť. To jsou prostě věci, které patří k životu, a dneska se s tím některé obce potýkaly, takže podle této novely bychom mohli bezúplatným převodem pozemky pro rozšíření veřejného pohřebiště na obce převádět.
Tolik tedy jenom základní informace ke sněmovnímu tisku 789. Už tady čeká řadu týdnů na projednání. Jsem připraven teď na diskusi v prvním čtení, ale samozřejmě i potom na projednávání v rámci zemědělského výboru. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Tomáš Dubský. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomáš Dubský: Děkuji, vážená paní předsedající. Milé kolegyně, kolegové, pan ministr vás podrobně seznámil s návrhem novely. Snad jen doplním, že novela byla projednána vládou a schválena 28. srpna 2024 a nám byla doručena 4. září pod číslem 789.
Jako zpravodaj tady velice kladně vnímám navýšení vstřícnosti od Státního pozemkového úřadu směrem k samosprávám, směrem k obcím i směrem k zemědělcům. Myslím, že vše podstatné tedy zaznělo již v proslovu pana ministra. Tolik ode mne na úvod, děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Josef Kott a poté pan poslanec David Pražák. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Josef Kott: Děkuji pěkně za slovo, paní místopředsedkyně. Milé kolegyně, vážení kolegové, navážu na slova pana ministra a v první části svého vystoupení v podstatě zrekapituluji své vyjádření jako zpravodaje poslaneckého klubu, o čem v podstatě novela o Státním pozemkovém úřadu vypovídá a čím se zabývá. Předkládaný návrh novely zákona č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu, reaguje na poznatky vzešlé z výkonu působnosti Státního pozemkového úřadu. Návrh cílí především na racionální zefektivnění procesu a způsobu převodu nemovitého majetku.
Stávající právní úprava obsahuje ustanovení týkající se nárokového převodu pozemků v zahrádkářských osadách, k jehož uplatnění však již vypršela lhůta, a tudíž se stává nadbytečným i neaplikovatelným. Stejně tak vypršela lhůta pro možnost bezúplatného převodu pozemků nacházejících se na území třetích zón národních parků. Tato ustanovení se proto ze zákona vypouštějí.
Mezi majetkem státu, který nelze převádět podle § 6, se nově zařazují pozemky tvořící rezervu státních pozemků nabyté směnou nebo koupí pro potřeby pozemkových úprav nebo zemědělské pozemky určené pro dopravní, vodní nebo energetickou infrastrukturu nebo strategické investiční stavby podle příloh k zákonu č. 416/209 Sb., o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury.
Součástí navrhované úpravy je rovněž snaha urychlit prověření majetku státu, který podle zákona nelze převádět ve vztahu k možným překážkám stanoveným v § 6 zákona podle jejich dalších převodem.
S ohledem na možnou nečinnost nebo rozpor ve vyjádření dotčených orgánů v rámci zaslaného požadavku na prověření majetku státu byla do zákona vtělena možnost ověření zákonných překážek samotným SPÚ z veřejně dostupných informačních systémů.
S převody majetku souvisí také úprava způsobu úhrady kupní ceny, kdy podle návrhu ke kupní smlouvě je povinen kupující uhradit zálohu v plné výši kupní ceny před podpisem kupní smlouvy. ***