Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(17.30 hodin)
(pokračuje Rudolf Salvetr)

Za poslední dva roky, a možná mě pan ministr opraví, přibylo v této zemi 2 500 nepedagogických pracovníků, prakticky ve stejném množství škol. A já jsem ho požádal při jedné naší diskusi, jestli by bylo možné zjistit, v jakých to bylo školách. Pokud v pražských školách přibylo x tříd, a to navýšení nepedagogických pracovníků je v těchto velkých školách, tak mi to dává smysl. Ale měli bychom také vzít v potaz to, že v naší zemi máme 40 procent škol s menším počtem žáků než 150, a 60 procent škol s menším počtem žáků než 250. Pokud by přibývali nepedagogové v tom segmentu malých škol, tak to asi úplně v pořádku není, ale to je skutečně na to, abychom dostali tato data... Zazněla tu i obava z toho, že dostanou, až projdou peníze přes starosty, pouze na tarifní platy. Ti, co dělají podporu, a bez nich vzdělávací proces ve školách možný není. No, přece velmi často tady říkáme, že každý starosta si svoji školu hýčká a dbá o to, aby nejen dobře vypadala, ale aby i ty pedagogické sbory a nepedagogové se tam měli dobře. Já si neumím představit, že by v rámci jasného financování přišly peníze na obec a řekli jsme - tak fajn, 20 procent si z toho můžeme nechat na něco jiného, financujme něco dalšího a pouze 80 procent pusťme na ty platy pracovníkům ve školách. To se znovu dostávám k té příčetnosti. To přece nikdo nemůže udělat. Proč by měl to, čím se chlubí, a to je škola, proč by ji měl poškozovat.

Paní kolegyně z Litvínova, předsedkyně naší komory měst, asi řekne, že jediný člověk, který nehlasoval z komory měst pro to usnesení, jsem byl já, a je to pravda. Jenom z toho prostého důvodu, že nebylo rozdělené to hlasování. Jednoznačně souhlasím s tím, že musí být posílena složka, která půjde do obcí na školství. Ale nechtěl jsem hlasovat pro to, protože o tom nejsem zcela přesvědčen, jestli to má být od 1. ledna, nebo od 1. září, a ty důvody jsem řekl vzhledem ke smlouvám v těch jednotlivých školách. Závěrem mi dovolte říct jednu zcela zásadní věc. Pan ministr už ji ode mě také slyšel vícekrát. Má-li přejít financování nepedagogů na zřizovatele, nechť tomu tak je, ale musí k tomu být jasně také řečeno to B, a to jsou ty posílené prostředky v rámci rozpočtového určení daní. A stojím si za tím, že pokud nebude jasný rámec toho, co školy mohou, kam se mohou rozmáchnout ve všech těch složkách, ať jsou to pedagogové nebo kdokoliv, tak tady může být vláda Petra Fialy, Andreje Babiše, kohokoliv jiného, a vždycky někdo bude říkat nedáváte peníze do školství, nesplnili jste 130 procent, protože ty peníze tam mizí jako když je hodíte do vody. A to je špatně. Pokud se školskému zákonu podaří nastavit jasný rámec, tak si myslím, že i z té věcné debaty, která tu byla napříč spektrem, tady ve Sněmovně, asi budeme svolni. Děkuju vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. (Potlesk poslanců koalice Spolu.) Vaše vystoupení vyvolalo sérii faktických poznámek. Jako první vystoupí paní poslankyně Eva Fialová, paní poslankyně Kamila Bláhová a další. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Eva Fialová: Děkuji. Mně to nedá, mě pan kolega hrozně zaujal, budu reagovat na něj ohledně financování, a že vše je jenom o financích a o počtu asistentů, kteří jsou v různých školách. Mě to malinko také trápí, ale ta diskuse teda o tom, tak si pojďme říct, proč tam jsou, v některých případech. Já budu mluvit v návaznosti na vyloučené lokality, z toho regionu prostě jsem, a proto mě to také trápí, tak vůbec ta debata někde možná na začátku, ještě než vůbec nám přišel ten zákon do Sněmovny v této souvislosti, jestli je vůbec správné inkluzivní vzdělávání. Protože pak se nemůžeme divit tomu, že máme spoustu asistentů ve školách, vůbec nenarážím na handicapované děti a tak dále, ale v návaznosti na ty vyloučené lokality, jestli to bylo vůbec smysluplné, jestli nám to přináší nějaký efekt, a na to, jestli vydané finance na asistenty jsou víceméně vynaloženy adekvátně v těchto souvislostech a v těchto konsekvencích, které tady zmiňuji. Ale ta debata není o tom, podobu toho paragrafového zákona, ale vůbec o té základní filozofii hned na začátek. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní tady paní poslankyně Kamila Bláhová, připraví se pan poslanec Lubomír Brož. Prosím.

 

Poslankyně Kamila Bláhová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych prostřednictvím vás chtěla reagovat na svého předřečníka, kolegu Salvetra. Jenom jsem chtěla upřesnit: předseda komory měst je pan Pištora z Postoloprt. Já jsem ve svazu místopředsedkyně pro evropské záležitosti. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní tedy pan poslanec Lubomír Brož. Připraví se paní poslankyně Lenka Knechtová. Prosím.

 

Poslanec Lubomír Brož: Děkuji za slovo. Já jsem jenom doplňkově chtěl, protože tady už poněkolikáté padlo, že se i ve veřejném prostoru, že pedagogičtí pracovníci doplácejí na ty nepedagogické. Já jsem v tom svém projevu ukázal i opačný příklad, že to může být opravdu naopak, konkrétní případ. A potom jsem ještě chtěl říct, a chápu pana poslance Salvetra, vaším prostřednictvím, pane předsedající, když říká já nechápu, že by tu nějaký starosta mohl udělat, že by si z toho nechal třeba 20 procent, neopečovával tu svoji školu. Ale to je právě zase ten příklad, který už jsem dal na začátku, že pokud opravdu velmi vysoce postavený politik, předseda nedávno vládní strany, prohlásí, že by zrušil Ministerstvo školství, tak musíme všichni. Tahleta otázka je relevantní, položená, prostě jestli to někdo nemůže opravdu udělat a jestli to třeba někdo nebude... udělal. Na nás tady, si myslím, že je, abychom tuhletu obavu rozptýlili. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a nyní faktická poznámka paní poslankyně Lenky Knechtové. Prosím.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Já bych taky chtěla zareagovat na vystoupení pana Salvetra, vaším prostřednictvím, a chtěla bych se vrátit k tomu hýčkání ze strany starostů. Samozřejmě, když je potřeba udělat vánoční vystoupení na náměstí nebo uvítání občánků a mít nějaký program ve škole, tak to je pro starosty určitě příjemná záležitost, ale neznám mnoho starostů, kteří by přišli do školní kuchyně a říkali holky, my vám ještě koupíme jeden ten konvektomat a my vám ještě tu kuchyni vybavíme, a vždyť máte to vybavení té kuchyně už patnáct let staré, odepsané, no tak uděláme tu kuchyni novou. Takže se šetří na těch provozech v kuchyních, v kabinetech pedagogů, takže i ti starostové mají prostě ty hranice toho, do čeho v těch školách investují. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Reakce pana poslance Salvetra faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslanec Rudolf Salvetr: Děkuji za slovo. Velmi rychle. Vy jste mně připomněla jednu věc, kterou jsem zapomněl. Ještě jedno riziko jsem tam viděl u těch podpůrných profesí, a to je to financování z evropských peněz. Musíme mít také na paměti to, že jednou evropské peníze dozajista skončí a bude to znamenat pak překlopení na národní zdroje. A krátkou poznámku na zmínku o konvektomatech a podobně. Svoje ředitele škol velmi intenzivně tlačíme do toho, aby se snažili získat, dokud to jde, dotační prostředky na zlepšení nejen vybavení pro žáky a různá školení a podobně, ale i třeba na to vybavení a opravu škol. Myslím si, že opravdu, snad 95 procent starostů je v této zemi normálních a dobře ví, že do škol se jim investovat vyplatí. A rozhodně to není za to vystoupení na náměstí.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Jenom pro pořádek, paní poslankyně vám to připomněla mým prostřednictvím, protože došlo k přímému oslovení.

Nyní vystoupí paní poslankyně Renáta Zajíčková a připraví se paní poslankyně Lenka Knechtová. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP