Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(20.20 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

Podívejte se, co jiné vlády i na západ od nás, nejenom na východ nebo na sever nebo na jih, jak představují své konsolidace. Jedna nejmenovaná velká země, že za tři roky by se chtěla dostat na minus 5 procent HDP schodku veřejných financí za rok - minus 5 procent - a bude mít problém to prosadit, aspoň z toho, co čteme v médiích.

Takže když to shrnu, rozpočet je investičně nejlepší v historii nejenom v absolutních číslech, ale i v relativních číslech. Ano, já jsem si dělal statistiku od roku 2017. Nevylučuji rok 2015, přiznávám, to jsem nepočítal, ale pozor, my přece víme, čím byl výjimečný rok 2015: konec programovacího období, velmi malý podíl národních zdrojů a masivní podíl evropských zemí. To si ještě dopočtu, to skutečně nevím, ale byla to mimořádná situace daná tím, že končilo programovací období. Pro příští rok je rekordní částka pro investice z národních zdrojů i v absolutním čísle, i v relativním čísle a proti roku 2015 jsem si naprosto jistý, že je mnohem vyšší v relativním, samozřejmě v absolutním, ale v relativním vyjádření vůči výdajům.

Druhá priorita, kterou tam máme, zvyšujeme výdaje do vzdělávání a ne, že ne! Zvyšujeme výdaje do školství, na vysoké školy, vědu, výzkum, inovace. Ano, mnozí z nás by si představovali rychlejší růst, ale pokud chcete rekordně investovat a současně snižovat deficity, tak máte nějaké omezené možnosti.

Víte, co je rizikem rozpočtu, o kterém se fakt nemluví? A to riziko prostě existuje. Musíme plnit naše spojenecké závazky 2 procenta výdajů vůči HDP na obranné výdaje. A my rozpočtujeme přesně 2 procenta. A to je velké riziko toho rozpočtu. Já jsem si toho vědom. Stačí malá věc, objektivní věc a najednou nebudeme v černých číslech těch členských států, které plní, ale budeme v těch červených číslech, které neplní. A je jedno, jestli to je 1,97, nebo 1,96 (procenta). Určitě budu pro rok 2026 doporučovat, abychom rozpočtovali 2,2 procenta, protože něco určitě odpadne. Neznám žádnou instituci, která například všechny veřejné zakázky, které naplánuje v tom daném konkrétním roce, je schopna ukončit, protože to nemá v rukou. Nevíte, jak se budou chovat uchazeči, nevíte, jak dlouho bude probíhat například odvolání a podobně. To je bezesporu riziko rozpočtu, o kterém se příliš nemluví, ale uděláme všechno pro to, abychom byli mezi těmi zeměmi, které jsou v tom černém seznamu těch, kteří plní své spojenecké závazky.

My pozítří odešleme žádost do Evropské komise do Fondu solidarity. Mohou říct, že to číslo máme vyčíslené. Škody z povodní jsou takřka 70 miliard, z toho 45 miliard na veřejném majetku a 25 miliard na soukromém majetku. A jsem přesvědčen, že těch 40 miliard v těch dvou rozpočtech bude stačit na účast státu na odstraňování škod a na obnově území. A je to priorita jak v rozpočtu roku 2024, tak rozpočtu roku 2025.

Já jsem v krátkosti zmínil hlavní priority. Priority se vždycky poznají v rozpočtu, ne jenom ve vystoupeních tady za řečnickým pultem a úplně na závěr vás chci jménem vlády České republiky požádat, až projdeme všechna hlasování o pozměňovacích návrzích, abyste podpořili a schválili rozpočet na rok 2025. Je to opravdu dobrý rozpočet. Děkuji. (Potlesk koaličních poslanců.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Já jsem se ještě ubezpečila s panem zpravodajem, že ten nyní nemá zájem o závěrečné slovo, jestli jsem správně pochopila signál. (Zpravodaj: Ano.)

Než se odhlásíme, tak ještě vnímám s přednostním právem žádost o vystoupení paní předsedkyně Aleny Schillerové. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Počkám, až se tady uklidní ruch. Pane ministře financí, i já mám déjà vu a mám ho už hodně dlouho, to déjà vu. Vzpomínám si na ten první rok, kdy jsme se tady střetli kolem způsobu, jakým vy stanovujete rozpočet a popíráte po všech těch letech a dvanácti vašich předchůdcích to poctivé rozpočtové řemeslo. Bylo to tehdy, když jste škrtnul veřejnému zdravotního pojištění tuším 14,5 miliardy, a pak jste měnil za pochodu zákon a tam jste prostě to upravoval tak, aby vám to vyšlo.

Další, mnohem silnější déjà vu mám, když jste nedal na mimořádnou valorizaci důchodů 20 miliard a když jste úplně stejnými slovy jako dnes nebo jako v prvním čtení, jenom jste je opakoval, řekl tehdy při pokladním plnění na tiskové konferenci na Ministerstvu financí, že to je 20 miliard a že s tím si rozpočet lehce poradí. Jak si poradil, jsme všichni viděli. Nemusím to opakovat, skončili jsme u Ústavního soudu.

Jsme tam zase, pane ministře. Vy jste si vybral tady položku důchodů. Já spíš považuju za ostudu, že jste se neshodli v té částce s druhým rezortem Ministerstva práce a sociálních věcí, byť oni jsou za to zodpovědní, a Ministerstvo financí to verifikuje, ale přece tady je úplně jiná podstata. A že jste ten rozpočet nakonec zvládnul, respektive zvládnul to, že vám vyšel ten schodek... Ona je otázka, jestli se to dá považovat za slovo "zvládnul". Je spousta různých věcí, které vám hrály do karet, ale které vás dřív nebo později doženou, jako třeba inkaso daně z příjmů právnických osob, kde se ukazuje, že včerejší pokladní plnění jste na 77,3 procentech plánu, a měl jste být na 90. Jeden procentní bod - 3 miliardy, ale o tom teď mluvit nechci.

Vy jste naprosto rezignoval na pojmy, jako je reálnost, pravdivost a úplnost rozpočtu. Vy prostě porušujete rok co rok tato pravidla, abyste prostě získal tu mantru, nějaký vymodelovaný schodek za každou cenu. Ale ten rozpočet... Rozpočet má být cesta, to nemá být cíl, a my máme přesně vědět, na čem jsme, co odpovídá pravdě. Jak je možné - a my se o podstatě toho problému budeme přít zítra, až se tady otevře energetický zákon, takže teď to sem dávat nebudu na plénum - že dáte do rozpočtu 8,5 miliardy na obnovitelné zdroje, když se experti shodují, včetně Ministerstva průmyslu a obchodu, na tom, že tam má být 30? Jak je možné, že k tomu nemáte schválenu legislativu? Vždyť to se opakuje rok co rok! To si nikdo nedovolil! A prosím, jestli mně sem hodláte jít připomenout 2 miliardy digitální daně, tak znovu připomínám, byla jsem po prvním čtení a 2 miliardy jsou skutečně pod rozlišovací schopnost rozpočtu. Tyto částky už ne.

Jak je to s těmi nepedagogy tedy? Máte tam ty peníze, nebo je tam nemáte v tom rozpočtu? Shodují se experti, které citovala tady moje ctěná kolegyně Jana Berkovcová, že je tam nemáte. Byla jsem na Svazu měst a obcí na konferenci. Také to tam zaznívalo. Takže jsou tam, nebo tam nejsou ty peníze? To znamená, vy tam máte zabezpečeny na celý rok peníze na nepedagogy, aniž byste potřeboval legislativní úpravu? Nebo nás čeká nějaké překvapení, až se začne projednávat školský zákon, že tam najednou spadne z nebe nějaký pozměňovací návrh, jako se stalo pravidlem už této vládní koalice? A tak bych mohla pokračovat. Tak bych mohla pokračovat!

Co příjmová stránka? Co emisní povolenky? A samozřejmě o daňových otázkách se budu bavit, až pokladní plnění bude za námi. Myslím tohoto roku.

Pane ministře, vy jste tady zmínil, že zapomínáme, že existuje výbor pro rozpočtové prognózy. Vůbec ne. Vůbec ne! My máme dva nezávislé orgány, které byly do zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti vloženy legislativou, tuším účinnou někdy od roku 2018. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP