Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(17.20 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

Tak tahle ta přidaná hodnota za mě prostě neplatí. Neplatí, protože takový rozpočet my tady při veškeré možné úctě fakt nemáme. Kdybych to rozdělil na dvě základní části, tak ta jedna je, že ten navržený rozpočet je nepravdivý, řeknu konkrétně v čem, a ta druhá že počítá se změnou zákona, která ještě není přijata někde jinde. Vy byste byli první, komu by to vadilo, kdybychom my přišli s rozpočtem, u kterého ta čísla budou platit v momentě, kdy se musí schválit ještě nějaký jiný zákon. A ten schválen prostě není.

Takže když začnu těmi nepravdivými nebo nepřesnými, abych tady nebyl obviněn, informacemi. Rozpočet počítá s ekonomickým růstem 2,7 procenta. Podle České národní banky je předpoklad 2,4. I ten benchmark se neshoduje na tom, že by příští rok měl být ekonomický růst 2,7 procenta. Mě pak teda bude zajímat, jak se s tím popasuje, až se ten rozpočet tudíž z této logiky věci nenaplní. Ta druhá věc se týká nadhodnocených - a to tady prostě evidentně je - nadhodnocené příjmy z emisních povolenek o 10 miliard korun. Opět, ano, je tam nějaký rámec, řekl to ministr životního prostředí, já vím, a vy tam dáte přesně tu horní hranici.

A pak jsou tady dva momenty, které tam jsou, ale pro které je potřeba něco jiného udělat, změnit zákon nebo něco jiného zajistit. Jednak jsou to ty obnovitelné zdroje, a to já pak budu citovat, co říkají ekonomové, to neříkáme jenom my, kde chybí 23 miliard.

K tomu jsou pozměňovací návrhy k energetickému zákonu, který je v plánu, tuším, na pátek, teď si nejsem jist. Tam je asi osmdesát pozměňovacích návrhů, z toho čtyři jsou z dílny Ministerstva financí, které se této problematiky týkají. Takže vidíte, že to není, jsou tam čtyři, dokonce si pamatuju, že to je, tuším, D16, D17, D18, D19, jsme to udělali jako pozměňovací návrhy. Roman Kubíček, jestli je přihlášen, tak mě doplní. Ani jeden z těch čtyř neprošel v hospodářském výboru, což je gesční výbor, to je zcela evidentní. Pak tam chybí peníze na nepedagogické pracovníky, což by mělo přejít na kraje. Ale k tomu zase potřebujete změnit nějaký jiný zákon, a pokud vím, tak to se bude zase řešit zítra odpoledne.

Nebo jsem někde četl citaci, že peníze na pedagogické pracovníky jsou do konce srpna příštího roku. A od toho září tak fajn, tak od toho je tady mikrofon, tak to řekněte, od září to teda se bude platit jak? Z rozpočtu, nebo to přejde na ty kraje, kde ty kraje na to vezmou peníze? Anebo to takhle není a je na to celý rok? Ale pak v té chvíli tam těch peněz je nedostatek.

To jsou čtyři konkrétní věci, to znamená ekonomický růst, emisní povolenky, obnovitelné zdroje, peníze na nepedagogické pracovníky. Vy jste říkali, že ten rozpočet je realistický, vyvážený, proinvestiční, zodpovědný a extrémně prorůstový. Ekonomové, a to i ti, kteří nás bytostně nemusí a vás co chvíli chválí, tak říkají, že to je nerealistické, rezignující na konsolidaci, nevěrohodné, nejasné, netransparentní, neúplné, nadhodnocené. A dokonce i nezákonné.

Miroslav Kalousek napsal na Xku slova jako švindl a manipulace. Vidíte, takhle drsný já tedy nejsem tady na mikrofon.

Vy jste měli ve vládním prohlášení větu: "Ozdravení veřejných financí a obnovení důvěry občanů ve spravedlivý, férový stát jsou dva klíčové úkoly, které stojí před vládou České republiky v oblasti ekonomiky." Já se chci zeptat, jak to jde do souladu s tím, co jsem před chvilkou říkal. To znamená, úplně prokazatelně je tam jedna položka na příjmech nadhodnocena, dvě, obecně ten celý vlastně ten příjem z hlediska toho ekonomického růstu. A jsou tam položky ve výdajích, které jsou podhodnoceny. To teďka vůbec nemluvím třeba například o takových věcech, jako je valorizace důchodů a podobně. Abyste mě nemohli nařknout, že to přeháním, protože vy to vždycky dělíte a takhle to komunikujete občanům, že to je spor klasický, koalice, opozice, my to kritizujeme, vy to hájíte. Tak jsem tentokrát poprvé, poprvé, to je čtvrtý rozpočet a já jsem teďka poprvé si dal tu práci a nachystal si pár názorů, které pokrývají skoro celé politické spektrum různých ekonomů, kde vy je nemůžete podezírat z toho, že by měli v lásce hnutí ANO.

Tak pokud jde o pohled Českomoravské konfederaci odborových svazů, dobře, odboráři ti asi vždycky budou nějakým způsobem v konfliktu s vládou, oni říkají sociální partneři, především odbory, byli fakticky okamžitě vyloučení z procesu přípravy a vyjednávání o návrhu státního rozpočtu na rok 2023. Jak se následně ukázalo, stejně je tomu tak i v případě vyjednávání rozpočtu na rok 2024, 2025. A teďka tady jdeme v rychlém sledu.

Pan premiér řekl: Příští rok investujeme rekordních 250 miliard korun, překonáváme všechny předchozí vlády. Jo, to jsem zapomněl, vy se vždycky ještě navíc k tomu pochlubíte, jak jste lepší než všechny předchozí vlády. No tak tento výrok označil Demagog.cz - a to opravdu webová stránka, která by nám nějakým způsobem nadržovala - za zavádějící, já bych řekl za manipulativní. Jak píše Demagog dál, jedná se o historicky nejvyšší nominální částku. No, logicky, jak jde inflace, tak vždycky ty částky budou nominálně nebo zpravidla nominálně nejvyšší, zvlášť když ta inflace za poslední tři roky je v souhrnu nějakých 30 procent. Při zohlednění inflace ale byly výdaje vyšší v roce 2015. To neříkáme my, to říká Demagog. To znamená, v době, kdy byl ministr financí Andrej Babiš, byly ty výdaje vyšší. Takže to není pravda, že ty investice jsou v té reálné hodnotě nejvyšší. V té absolutní ano, to se s váma nikdo nepře.

No a teďka co na to říkají ekonomové? No protože já už nevím, jaký úhel pohledu nabídnout, aby to nespadlo do té zploštělé debaty. Opozice má kritizovat, koalice se brání zuby nehty a občané v tom tápou a záleží, s kým sympatizují, tomu dají jako za pravdu. Ale tady to prostě nějaká objektivní pravda. Helena Horská, to je poradkyně pana premiéra. Na místě prezidenta by chtěla diskutovat s ministrem financí o otázkách, které nad rozpočtem visí. Chtěla bych slyšet závazek, že další schvalování bude mnohem transparentnější a srozumitelnější. Poradkyně premiéra. Tak to dokonce, to není jakoby ekonom úplně nezávislý, ten je na vaší straně. Je třeba znovu nastavit pravidla rozpočtové odpovědnosti. Rozpočet, který je klíčovým zákonem roku, by měl být sestavován velmi obezřetně, neměl by být obětí snížené legislativní kultury. Tím naráží pravděpodobně, že má-li ten rozpočet být na konci pravdivý, tak je potřeba změnit ještě jiné zákony, které jsou tady v běhu.

Daniel Münich: "Mrzí mě nižší transparentnost a realističnost rozpočtu. Je to nový fenomén, který jsme tady ještě neměli. Je to nový fenomén, který jsme tady ještě neměli." To neříkám já, to říká člen NERVu a ekonom. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP