Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(16.20 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)
Jenom připomenu, že jsme základní parametry rozpočtu schválili v prvém čtení, to znamená, celkové příjmy 2 086,1 miliardy a celkové výdaje 2 327,1 miliardy, deficit 241 miliard. Podle zákona o rozpočtové odpovědnosti může být nejvyšší deficit pro příští rok 231 miliard, ale evropská i česká pravidla umožňují, aby v případě živelné katastrofy byl tento limit překročen, a to pouze za účelem využití peněz na tyto účely. A my jsme navrhli - a je to takhle označeno ve Všeobecné pokladní správě - 10 miliard na odstraňování následků škod a obnovu území po těch ničivých povodních v září letošního roku.
V rámci druhého čtení bylo načteno více než 100 pozměňovacích návrhů. Pokud mám dobré informace, budeme hlasovat v pořadí, v jakém byly načteny 1 až 102. Rozpočtový výbor před druhým čtením projednal pozměňovací návrhy, doporučil Poslanecké sněmovně schválit čtyři. Až budeme o nich hlasovat, u třech dám souhlasné stanovisko, jeden pozměňovací návrh je načten, technicky upraven a je v tom balíku pozměňovacích návrhů, které padly na plénu, takže to není můj nesouhlas vzhledem k tomu účelu, ale ten návrh je lépe technicky zpracovaný, myslím, že ho načetl pan poslanec Munzar, ale týká se stejné kapitoly a stejné částky.
Jenom připomenu, že podle zákona o rozpočtových pravidlech musíme mít ve schváleném návrhu zákona o státním rozpočtu minimální zákonnou výši vládní rozpočtové rezervy, která činí 0,3 procenta celkových výdajů státního rozpočtu. Nehlasovatelné potom v průběhu hlasování budou takové návrhy, které tuto zákonnou minimální výši nedodrží. Připomenu, že aktuální výše v návrhu je 8 miliard drobných, minimální výše podle zákona o rozpočtových pravidel je 6 981 248 957 korun českých, takže teoreticky lze v průběhu hlasování u pozměňovacích návrhů snížit vládní rozpočtovou rezervu o něco více než 1 018 milionů korun.
A teď jenom krátký komentář k těm 102 pozměňovacím návrhům, aniž bych je identifikoval. Pouze minimum pozměňovacích návrhů snižuje výdaje neboli přesouvá výdaje z jiných než nemandatorních výdajů. V okamžiku, kdy je navržen přesun z mandatorních výdajů, přestože se to tváří jako rozpočtově neutrální, znamená to logicky, že se zvyšuje schodek, protože stát musí platit mandatorní výdaje. Tam bohužel směřuje mnoho pozměňovacích návrhů, které opravdu snižují mandatorní výdaje.
A pak je jedna věc, kterou nemáme zcela úplně vyjasněnou, ale chtěl bych ji tady formulovat. Jsou tam některé pozměňovací návrhy, které z té 10miliardové rezervy na povodně ty peníze berou a alokují jinam. Bez té mašličky, že to je na odstranění škod a obnovy území. To si myslím, že je v zásadě nehlasovatelné. Nechci se o tom úplně přít, ale tím, že to, co je nad ten zákon, mělo být 231 miliard, může být použito podle zákona pouze na odstraňování škod a obnovu území po živelné katastrofě. Takže bych poprosil ty, kteří to navrhují, aby to ještě jednou zvážili, protože fakt se nechci přijít, jestli to hlasovatelné je, nebo ne, určitě nebudu bránit hlasování, ale pak bychom mohli být obviněni, že těch 10 miliard jsme nepoužili. A ty dva, minimálně dva pozměňovací návrhy - a není to zanedbatelná výše, myslím, že to je 2,8 miliardy, směřují mimo toto určení přesně na odstraňování škod a obnovu území po těch povodních. Takže poprosím - určitě navrhovatelé ví, o koho se jedná - ať to ještě do ukončení rozpravy zváží, zda je vhodné takhle hlasovat. Já se domnívám, že úplně ne, ale nechci se o tom přít a mít tady procedurální souboj, jestli ano, nebo ne, takže určitě nebudu navrhovat, abychom to nehlasovali, ale je to podle mě na samé hraně, možná za hranou zákona o rozpočtové odpovědnosti. Tím nehodnotím účel těch pozměňovacích návrhů, snad si rozumíme. Jenom hodnotím, že by se nám mohlo stát, že schválíme deficit 241 miliard, na ty povodňové škody by bylo, pokud by oba dva pozměňovací prošly, 7,2 (miliardy), to znamená, na ten zbytek by byl deficit 233,8 (miliardy), a ne 231 miliard.
Děkuji za slovo. To bylo opravdu spíš jenom připomenutí základních parametrů, upozornění, jak velkou vládní rozpočtovou rezervu máme k dispozici. Tím, že se hlasuje v pořadí, v jakém byly pozměňovací návrhy podány, mně to přijde spravedlivé, protože nikdo nemůže říct - tento pozměňovací návrh byl předřazen, a tím pádem můj už byl případně nehlasovatelný. A upozorňuji na ty dva pozměňovací návrhy, které berou z té povodňové rezervy, jestli bych to tak mohl nazvat. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Dříve než otevřu rozpravu, žádám zpravodaje rozpočtového výboru poslance Josefa Bernarda, aby uvedl soubor pozměňovacích návrhů a přednesl návrh postupu při hlasování. Prosím, máte slovo.
Poslanec Josef Bernard: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já budu velmi stručný. Ono tady spousta věcí už zazněla. Přesně těch pozměňovacích návrhů je 107 - 4 z rozpočtového výboru, 103 z pléna.
Teď krátce k proceduře. Nejprve bychom hlasovali o opravě legislativně technických, gramatických, písemných nebo tiskových chyb, jestliže budou načteny. Poté budeme hlasovat o návrzích rozpočtového výboru na změny v číselných položkách, ve znění schválených pozměňovacích návrhů v příloze A sněmovního tisku 805/4 po částech neboli jednotlivě po jednotlivých pozměňovacích návrzích. A dále bude následovat hlasování o pozměňovacích návrzích z rozpravy ve druhém čtení opět jednotlivě, tak jak to bylo v tom předchozím bodě. Všechny návrhy jsou zpracovány v příloze B sněmovního tisku 805/4 a máte je, předpokládám, všichni k dispozici. No a následně budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku. Toť za mě vše, děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Nyní otevírám rozpravu ve třetím čtení k navrženému postupu.
Paní předsedkyně tedy stáhla svoji přihlášku s přednostním právem (Poslankyně Schillerová z místa souhlasí.).
Nyní je přihlášen po otevření rozpravy pan předseda Tomio Okamura, poté pan předseda poslaneckého klubu Radim Fiala. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, tak tady máme před sebou další Fialův špatný vtip. Vláda Petra Fialy navrhuje rozpočet s deklarovaným obřím deficitem ve výši 241 miliard korun.
Přestože vláda dala návrh státního rozpočtu na rok 2025 po velkém utajování na stůl až na poslední legálně možnou chvíli, přece jen se jí nepodařilo zabránit veřejné debatě. Odborníci se shodují v mnohém s opozicí, tedy s námi. Rozpočet je nezodpovědný, naprosto nevěrohodný a zčásti dokonce vylhaný. Porušuje základní principy veřejného rozpočtování, jako je úplnost, pravdivost a věrohodnost. Žádný slušný a soudný člověk by ho takto neschválil. Premiér Fiala zase veřejně lže, že rozpočet je prý sestavený odpovědně a je prý prorůstový a investiční. Ekonomové, a to i z provládního tábora, včetně vašich nedávných spolupachatelů ve vládě, říkají, že nesedí čísla o desítky miliard. Poradce prezidenta Pavla ekonom David Marek mu nedoporučuje podepsat rozpočet na rok 2025, protože i podle něj jsou v návrhu - diplomaticky velmi jemně řečeno - nevyjasněné položky.
Navíc váš návrh počítá s neuvěřitelným schodkem 241 miliard korun. Ano, je prorůstový, rostou v uvozovkách investice například na Ukrajinu a na zahraniční zbrojaře.
Rozpočet je v prvé řadě výsostně politická věc a říká, jaké jsou priority vedení státu, tedy současné vlády. Nedáváte nic na skutečnou funkční obranu, ale investujete do útočných zbraní a do ukrajinského korupčního systému a do zamrzlého konfliktu, který nemá vojenské řešení a kde už ani sami Ukrajinci nechtějí bojovat a téměř milion z nich dezertovalo do Evropy a vyhýbají se službě v armádě. Pokračuje také vaše podpora nesmyslného a pro nás ekonomicky zničujícího Green Dealu. To vše samozřejmě na úkor českých občanů a českých firem. ***