Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(16.10 hodin)
(pokračuje Lukáš Vlček)

Zítra, v pátek budeme dále jednat o další, teď už tedy o třetí novele energetického zákona, o lex OZE III, týkající se především otázek akumulace a agregace - opět velmi důležitého tématu z pohledu energetiky. Takže suma sumárum energetika je komplexní téma, které se musí rozvíjet rovnoměrně. Ale k vaší otázce, budeme potřebovat minimálně tři plynové elektrárny nebo tři bloky a musíme najít společnou shodu, jak připravit zrychlený povolovací proces, aby to bylo reálné.

 

: Čas, pane ministře. Děkuji. Má pan poslanec zájem o doplňující otázku? Ano, tak prosím.

 

: Já děkuju panu ministrovi. V tomhle asi nalézáme určitou shodu. Já v každém případě jsem na té prezentaci byl, takže znám ty požadavky, které jsou, a mě znepokojuje ten povolovací proces - to je ta zásadní věc, protože my si můžeme naplánovat cokoliv, a pokud neuděláme nějaká opatření tak, aby to bylo prioritou státu, tak víme, že bychom to v té potřebné době neměli. To je opravdu to ohrožení energetické bezpečnosti, proto vítám, že pan ministr nějakým způsobem rozjíždí tento proces. Děkuju.

 

: Děkuji. Má pan ministr chuť reagovat? Prosím.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Já na to s dovolením ještě budu reagovat. Využiju tu příležitost. Myslím si opravdu, že to je velmi důležité téma. Mé ministerstvo přijde v následující době - nechci přesně tady říkat konkrétní termín - s návrhem legislativy nebo minimálně těch základních rámců, abychom se byli schopni - skrz tedy celý, řekněme skrz subjekty zastoupené v Poslanecké sněmovně - relevantně bavit o tom, aby tato legislativa byla ještě, řekněme, v těch následujících měsících projednávána. To znamená, my přijdeme s návrhem, otevřeme širokou debatu - je důležité, aby ta debata byla široká, aby nebyla jenom na úrovni vládní koalice, ale aby i zástupci vašeho hnutí se do toho zapojili a já o to žádám.

 

: Děkuji pěkně a nyní dáme slovo paní poslankyni Lence Knechtové, která byla vylosovaná na druhém místě k přednesení ústní interpelace na ministra dopravy Martina Kupku, připraví se paní poslankyně Pošarová. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové. Pana ministra pro místní rozvoj pana Kulhánka máme na zahraniční cestě místo toho, aby se věnoval místnímu rozvoji, a proto se obracím na pana ministra Kupku, protože on měl za úkol koordinační úlohu při přípravě řešení digitalizace stavebního řízení. A jedním z reálných problémů, které jsou momentálně v praxi, je, že kolaudace staveb, které mají být financovány z dotací, nám nějak váznou. Logicky bez rozhodnutí o nabytí právní moci nelze požadovat vyplacení dotace, a tak se ptám, jestli bylo součástí vládního návrhu řešení, jak budeme v těchhletěch situacích postupovat, případně co pan ministr doporučuje žadatelům z řad měst a obcí? Děkuji za odpověď.

 

: Děkuji za přednesení otázky. Nyní poprosím pana ministra. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, na úvod se musím zastat Petra Kulhánka, protože je na služební cestě, kde se věnuje právě rozvoji regionálnímu v České republice v debatě a v jednání s našimi zahraničními partnery a kolegy. A bylo by nefér v okamžiku, kdy je na služební cestě, soudit, že tam nepracuje ve prospěch České republiky. Pracuje. Tak to je první poznámka.

Druhá věc, která se vztahuje k digitalizaci stavebního řízení a ke kolaudacím. Kolaudace byly z těch jednodušších postupů, které i tím systémem - ne zcela funkčním - digitalizace stavebního řízení procházely snáz s ohledem na to, že se jedná o postupy jednodušší. Já jsem se i dnes spojil s šéfem Státního fondu životního prostředí, s dalšími kolegy z dotačních orgánů a ptal se na to v reakci na ten váš dotaz - jak budou postupovat a jak postupují, pokud by k něčemu takovému došlo? Samozřejmě, že logicky v tomhle případě je na místě individuální přístup a hledání také odpovědi na to, jestli skutečně je příčinou toho zdržení třeba právě problém s kolaudačním řízením způsobeným nefunkčním systémem. Zaznamenali jsme i případy, kdy ta lhůta pro samotnou kolaudaci byla mnohem delší, a to, že to spadlo do období digitalizace stavebního řízení, může působit spíš jako hledání náhradní odpovědi nebo jakéhosi náhradního řešení. Druhá věc je, že všechny ty procesy, všechny ty dotace, dotační tituly, jsou povětšinou nastavené tak, aby ta lhůta pro kolaudaci, pro celý průběh toho projektu, byla zvládnutelná - a není to často nastavené, ve většině případů to není nastavené ani na dny, ani na týdny, ani na měsíce, ale v okamžiku, kdyby mělo dojít k nějakému takovému ohrožení, tak určitě i dotační orgány jsou připravené jednat s těmi, kteří podali ty návrhy, realizují je, aby dokázali najít schůdné řešení. Řešení zákonné i v rámci debaty, kterou jsme vedli s legislativci, se příliš nenabízelo, protože v řadě případů se jedná o evropské tituly, kde ani změna české legislativy by to zhojit nedokázala, a máme za to, že v tomto směru i individuální přístup i zkušenost s těmi dosavadními postupy i v rámci digitalizovaného stavebního řízení jsou ve výsledku nakonec, na konci dne, nějakým zvládnutým případem, zvládnutým řešením.

Co se týče možných problémů, tak ty jsou tady řešitelné například i tím - a to je jedna z těch odpovědí, které je potřeba říci i starostům, i starostkám, ale i všem, kteří mimo veřejnou správu ty projekty realizují - že i na základě metodických doporučení Ministerstva pro místní rozvoj ty stavební úřady postupovaly i v případě kolaudací tak, že tu samotnou materii třeba řešily vedle ve své Vitě nebo v nástroji, který doposud používali, a jenom ty výsledky vkládaly do toho systému ISSŘ - a to je postup, který samozřejmě je legitimní a bude i z hlediska jakýchkoliv právních pochybností díky té legislativní změně, kterou jsme tady nedávno napříč Sněmovnou přijali, tak bude dokonale zhojeno. Dá právní jistotu, že i takový postup, kdy si stavební úřady vypomohly použitím nástroje, na který jsou zvyklí, takže to nemá žádný negativní dopad na ten samotný proces. Pokud na konci to rozhodnutí do informačního systému vložily. Tak v tomto směru bych vám dal rád najevo, že i ty dotační úřady jsou si toho vědomi, postupují tak, aby dokázaly vyřešit i s tím, kdo podal ten návrh, realizuje ho - ten návrh, žádost o dotaci - tak, aby to ve výsledku nenarazilo na nějaký vážnější problém a z hlediska těch postupů, tak i MMR v tom předchozím období se snažilo stavební úřady vést, aby to dokázaly vypořádat, a neznamenalo to neúnosnou zátěž i na jejich čas a na jejich schopnost se vypořádat se všemi těmi podáními.

 

: Děkuji. Má paní poslankyně zájem o dodatečnou otázku? Není tomu tak.

Potom předám slovo paní poslankyni Pošarové, která přednese ústní interpelaci na pana ministra Vlčka. Prosím, paní poslankyně.

 

: Děkuji za slovo. Pane ministře, můj dotaz zní, proč ČEZ chce prodat polské uhelné elektrárny, když za minulý rok jejich provozní zisk, tedy Ebitdu, byl ve výši jedné miliardy korun.

 

: Děkuji. Poprosím pana ministra průmyslu a obchodu, aby odpověděl. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, já na začátek zmíním, že otázka obchodní strategie je spíše dotazem na samotný ČEZ, jakožto vykonavatele akcionářských práv státu. Ve společnosti ČEZ není Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo financí. Ale dovolím si odpovědět z mého úhlu pohledu. Podle informací, které mám k dispozici, je to tedy obchodní rozhodnutí ČEZu, které tedy v provozování uhelných elektráren v Polsku nevidí nějakou, řekněme, budoucnost i s ohledem na snižování podílu uhelných aktiv ve vztahu k naplňování takzvaných ESG kritérií. Jak jsem říkal, ta samotná obchodní strategie, podle mého názoru v tomto případě - já osobně s ní souhlasím, pokud chcete slyšet i můj názor, tak já s ní souhlasím, přece jenom ta cesta, ten pomyslný zajíc běží jiným směrem. A možná je vhodné odvětví, které nemá i velkou budoucnost - a Polsko na to kouká velmi obdobně jako my - tak je možná vhodné v určitý čas opustit. Ale berte to jako můj osobní názor. Opětovně říkám, že vykonavatelem akcionářských práv je Ministerstvo financí, a je to spíše dotaz na samotný ČEZ. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP