Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(15.00 hodin)
(pokračuje Petr Fiala)

Ani to nestihnu všechno, co jsme všechno udělali - moderní státní správa, digitalizace úřadů a státní správy, třeba sociálního zabezpečení, digitalizace dopravních agend, pokles úředníků, (Důrazně.) pokles úředníků o 5 000 proti roku 2018 - to je výrazné zefektivnění činnosti státu - odpovědnost vůči voličům a politická kultura - to funguje leckde, v Poslanecké sněmovně moc ne, ale to se sám chytněte za nos. Takže z těch dílčích cílů - tady jsme u hlavních cílů - (Předsedající: Čas.) plníme 90 procent už teď.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji a táži se pana poslance Kettnera, zdali chce položit doplňující dotaz? A vidím, že ano. Vaše minuta, prosím.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji. Pane premiére, vy jste to tady pronesl s takovým obrovským nadšením a s takovou energií, že bych vám to skoro až uvěřil, ale co se týká třeba cenzury, tak třeba dvojí metr: jak mi vysvětlíte, že řadový, obyčejný občan za příspěvek na sociální síti "Fuck off Ukrajina" - což je normální, legitimní názor, ne každý musí mít rád nějaký konkrétní stát, neříkám, jestli s tím souhlasím nebo nesouhlasím - dostane 30 000 pokuty a podmínku. A váš stranický kolega za výzvu k podřezávání a vyhánění rodin českých z bytů a tak dál - a vlastně se nic neděje. To vám přijde normální? Já si myslím, že pak se nemůžeme divit, když je průzkum, že občané naší republiky nevěří v instituce. Dokud tady bude dvojí metr, dokud se nebude měřit každému padni komu padni, tak prostě se ta čísla budou naopak ještě zhoršovat.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji za dodržení času. A, prosím, pane premiére, vidím, že máte zájem odpovědět. Vaše dvě minuty.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Já už jsem se těšil, že řeknete, že mně to věříte a že budu mít i váš hlas. To by se nám hodilo, (protože?) pro mě 30 procent v příštích volbách je málo. (Smích zleva.) Ale vy jste tam řekl to "skoro", tak se ještě úplně netěším, jo, na to. Ale tak přemýšlejte nad tím, protože ta fakta jsou jasná.

Souhlasím s vámi v jedné věci - musí se měřit všem stejně, musí všechny instituce postupovat v souladu s právním řádem. Já věřím, že to dělají, a máme dost kontrolních mechanismů na všechny represivní složky státu, ale také na soudní systém sám v sobě tak, aby docházelo k tomu, že skutečně výkon spravedlnosti je takový, že občané mohou věřit ve spravedlivý stát. Mně to dost leží na srdci. Doufám, že tento náš cíl je společný, ale ono se to nemůže řídit tím, jestli se vám jeden výrok víc líbí a druhý výrok se vám zdá méně vhodný, a jeden vám připadá, že je vyjádření svobodného názoru, a u jiného cítíte, že se tím někoho dotýkáte. To fakt není na nás, ani na mně, ani na vás, abychom to posuzovali, na to máme vytvořeny nezávislé orgány, které to posuzují, a je to spousta kontrolních mechanismů, které se tomu můžou věnovat.

Ano, pocit spravedlnosti, aby měli lidé, je důležitý. Je důležité, aby měli i pocit, že se domohou spravedlnosti v dohledném čase, proto jsme také udělali to, co máme v rukách a co jsme mohli pro to, aby docházelo ke zkracování třeba soudních řízení, aby se rychleji dospělo k rozhodnutí, abychom žili v zemi, kde lidé skutečně mají pocit, že stát se chová spravedlivě. A mimochodem, proto jsme také udělali takové věci, jako je fikce souhlasu, aby stát neměl ani ve lhůtách výhodu proti občanovi, ale aby občan byl (Předsedající: Čas, pane premiére.) na stejné úrovni se státem.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: V tuto chvíli je další na řadě se svou interpelací můj ctěný kolega Tomáš Kohoutek a jeho interpelace má název Rozpočet. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Tomáš Kohoutek: Děkuji. Vážený pane premiére, v těchto dnech projednává Poslanecká sněmovna návrh státního rozpočtu na rok 2025, konkrétně v tomto týdnu proběhlo jeho druhé čtení. Vaše vláda se prezentuje jako vláda rozpočtové odpovědnosti založené na transparentnosti veřejných financí. Vámi předložený rozpočet na rok 2025 však v žádném případě není transparentní, dle mého názoru je dokonce lživý, založený na nepravdivých číslech.

Národní rozpočtová rada ve svém stanovisku uvádí, že: Příjmy jsou uměle navýšeny o 15 miliard korun, na výdajové straně rozpočtu Ministerstvo financí v uvozovkách zapomnělo na zhruba 30 miliard korun. Největší dopad na straně výdajů zřejmě bude mít financování obnovitelných zdrojů energie. Ministerstvo financí vedené Zbyňkem Stanjurou na tyto provozní dotace vyhradilo v rozpočtu pouhých 8,5 miliardy korun, i když reálné náklady nejspíš přesáhnou 30 miliard korun. Za problematické Národní rozpočtová rada považuje příjmy z prodeje emisních povolenek, které Ministerstvo financí odhadlo na 30 miliard korun. Cituji: K naplnění příjmů uvedených v návrhu ve státním rozpočtu pro rok 2025 by tak průměrná cena emisní povolenky musela být zhruba 104 eur, což je vzhledem k historickému vývoji i k současné úrovni ceny emisní povolenky krajně nepravděpodobné, až nerealistické. Národní rozpočtová rada dodává, že příjem státu je nadhodnocený o zhruba 10 miliard korun.

Další nesoulad rozpočtu s realitou Hamplův tým nalezl v důchodovém pojištění. Aktuální propočty Národní rozpočtové rady naznačují, že objem letos vyplacených prostředků na důchody bude opět až 7 miliard korun vyšší, než předpokládá rozpočet. Na základě výše uvedeného Národní rozpočtová rada konstatuje, že návrh rozpočtu nerespektuje v některých položkách principy reálnosti a úplnosti.

Otázka tedy zní: pane premiére, považujete za seriózní chování vaší vlády předkládat návrh státního rozpočtu, který je již v době jeho předložení lživý o více než 45 miliard korun, a to dle vyjádření nezávislé a všemi respektované autority, tedy Národní rozpočtovou radou? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji za danou interpelaci. A odpověď na vaši otázku pravděpodobně uslyšíte v tuto chvíli. Prosím, pane premiére, máte pět minut.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Opravdu je Národní rozpočtová rada všemi respektovaná autorita? Respektujete ji, pane poslanče, třeba v tom, že rozpočet ve většině parametrů považuje za naprosto přiměřený a dobrý? Na to si odpovězte sám. Já jenom říkám s plnou odpovědností, že rozpočet je sestavený dobře, že rozpočet je sestavený odpovědně, že rozpočet - a to z toho mám radost - obsahuje rekordní peníze v historii České republiky, které jdou do investic, což je naprosto správně, a že rozpočet je i realistický. A to, že je realistický, to nemusím dokazovat na tomto rozpočtu, který je vždycky, jak víme, jenom nějakým odhadem příjmů a nějakým plánem, ale mohu to dokázat na tom, že nám vyšly rozpočty v minulých letech, a to ve velmi krizových letech, a že se ukázalo, že čísla, která v těch rozpočtech předpokládal pan ministr financí Zbyněk Stanjura a které vláda schválila, tak odpovídají realitě. Kéž by to mohly říct o svých rozpočtech některé předcházející vlády.

A teď ke kritice Národní rozpočtové rady. Ono obecně by se dalo říct, že připomínky Národní rozpočtové rady jsou ve srovnání s připomínkami, které uplatňovala - a je to její práce poukazovat na problémy, které tam vidí - v minulých letech, tak ty připomínky jsou vlastně mírné. Neříkám velmi mírné, i když i to by někteří řekli, ale jsou mírné. Ale chápu, že je předvolební rok, takže každá připomínka Národní rozpočtové rady je hodně tematizovaná, medializovaná a pojímaná jako zásadní.

Když se podíváme na to, čeho se ty připomínky týkají, tak se v podstatě týkají jednotek procent, spíš 1 procento maximálně toho rozpočtu. A když uvážíme, že rozpočet je sestaven vždycky na základě odhadů příjmů, tak je to opravdu velmi málo. To, že je Národní rozpočtová rada ve svých odhadech konzervativní, bych řekl, že vyplývá z povahy té instituce. No a Ministerstvo financí vychází ze zkušenosti, vychází z reálnějších odhadů, a to je taky správné. Zapomněl jste zmínit - a já to tady znovu připomenu - ještě také výbor pro rozpočtové prognózy, který tentokrát posuzoval celé příjmy, celé příjmy a v závěru srpna je označil za realistické.

A co se týká sporných bodů, tak příjem z emisních povolenek - ty jsou rozpočtovány v částce, která byla dodána Ministerstvu financí na základě gesčně příslušného Ministerstva životního prostředí, tedy jeho odhadu, které si za tímto svým odhadem stojí. Jasné je - to nepopírám - že se jedná o odhad nebo o příjem, který je závislý na tržních cenách, takže to může měnit optiku pohledu na ten odhad v čase, ale máme tu gesční ministerstvo, které přišlo s tímto odhadem.

V případě nesouladu mezi návrhem státního rozpočtu a pokrytím dotace na obnovitelné zdroje já i další členové vlády jsme řekli: Ano, tady je předpokládáno, že se uplatní soubor opatření, kterým tato částka, která by měla být na obnovitelné zdroje potřebná, takže se sníží. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP