Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(19.50 hodin)
(pokračuje Radek Koten)
Nicméně z původních 339 000 917 192 korun by zůstalo ještě 200 917 192 korun, což je dostatečné na zajištění výše popisované činnosti.
Jinak co se týká nějakého bezpečnostního ohrožení, tak samozřejmě my hlavně potřebujeme policisty v ulicích, kteří jsou momentálně, co se týká platů, velmi podfinancovaní. Dále se snižuje alokace rozpočtu kapitoly Ministerstva vnitra na neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím právě o těch 48 milionů korun. Jedná se o výdaje na dotace příspěvkovým organizacím v oblasti vědy a výzkumu. Konkrétně se jedná o dotační programy, program institucionální podpory Ministerstva vnitra na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumných organizací. Navrhuji právě tyto finanční prostředky použít ke zvýšení bezpečnosti českých občanů, a to tím způsobem, že příslušníkům Policie České republiky - budou mít na platy o 139 milionů korun více a Hasičskému záchrannému sboru o 48 milionů více. Vyváží to tedy propad jejich příjmů, který je způsoben kumulovanou inflací ve výši téměř 30 % a skokovým zdražením spotřebitelských výrobků, cen a energií. To je všechno, děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju. Nyní vystoupí pan poslanec Zlínský, připraví se pan poslanec Metnar.
Poslanec Vladimír Zlínský: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, hlásím se ke sněmovnímu tisku 5252, kde navrhuji v rámci pozměňovacího návrhu společně s paní poslankyní Vladimírou Lesenskou převod 5 miliard korun českých z odvodů do Evropské unie na civilní obranu obyvatelstva České republiky, tedy na prevenci a řešení krizových situací.
Já jsem si položil otázku, jestli jsme dostatečně připraveni na možné krizové situace v blízké budoucnosti. A taky jsem si na ni odpověděl sám a ta odpověď zní, že nejsme. Historie nás učí, že budoucí rizika mají většinou jinou formu než ta minulá nebo současná, a proto nejsou většinou společnosti akceptována. Tak se pokusím aspoň některá tato nedostatečně akceptovaná rizika předestřít a identifikovat.
První a nejvážnější riziko, které v současné době, kterého se bojím asi nejenom já, je jaderná válka menší intenzity v našem okolí či na našem území s jaderným zamořením našeho území a nedej bože globální jaderná válka různého rozsahu.
Za druhé, uměle vytvořená pandemie náhodně nebo záměrně vzniklá, na to biotechnologické prostředky v současné době bezpochyby už existují a samozřejmě existují pochyby o vzniku poslední pandemie COVIDu-19.
Za třetí, blackout. Samozřejmě ten blackout může vzniknout následkem právě toho jaderného úderu, protože vzniká při jaderném úderu elektromagnetický puls, který poškozuje rozvodné sítě elektrické a samozřejmě může vzniknout i z jiného důvodu, třeba v rámci zelené tranzice nebo kybernetického útoku.
Za čtvrté, populační nestabilita z nekontrolovanou ilegální migraci z Afriky, což bude jediný kontinent, kde bude přetrvávat poměrně prudký populační růst i v budoucnu a bude tam, dochází k dezertifikaci půdy a pravděpodobně i k válkám, což povede právě k této situaci.
Za páté, masivní výpadek internetu včetně umělé inteligence zase z důvodu kybernetického útoku nebo případně vypnutím služeb, protože my nemůžeme vědět, jakým způsobem se bude vyvíjet ta bezpečnostní situace v budoucnu a jaké budou ty nástroje těch hybridních hrozeb a válek. Může to být jeden z nich, to vypnutí služeb.
Za šesté, dehumanizované války vedené armádami robotů a dronů prostřednictvím umělé inteligence. To nakonec naznačuje válka na Ukrajině, že se vlastně ty bojové činnosti ubírají touto cestou.
Za sedmé, globální přírodní katastrofy, které zemi již postihly. Ale bohužel nám většinou chybí historická paměť, že měly devastující účinek na Zemi, na život na Zemi. Takový nejznámější případ, který se stal, který je dokázaný, před 70 000 lety vybuchl super vulkán Toba, který málem vyhubil lidské plémě. Samozřejmě těch super vulkánů se vyskytuje na Zemi několik desítek.
Každá společnost, která chce úspěšně prospívat a přežívat v reálné světě, by měla předvídat možná budoucí bezpečnostní rizika a co nejodpovědněji se na ně připravovat, případně i eliminovat.
Pod záminkou nevyvolávat paniku a nestrašit naše obyvatele je zde odmítána jakákoliv diskuse na téma příprava na krizové situace, které byly vždy součástí našich evropských i celosvětových dějin. Bohužel toto je hlavní nosná myšlenka politiků, kteří nás nepřímo masivní podporou jedné válčící strany zapojují do permanentně eskalujícího, potenciálně globálního válečného konfliktu v našem okolí doufajíce, že další eskalace se nás v žádném případě nemůže týkat.
Dění posledních několika let dává zapravdu těm, kteří apelují na nutnou přípravu jak celospolečenskou, tak i na úrovni jednotlivých správních celků, obcí a i jednotlivých občanů naší společnosti na možné vážné krizové situace. Já chci říct, že ta příprava by měla být decentralizovaná, protože pravděpodobně nebude fungovat komunikace, protože bude hrozit ten blackout.
Jednotlivé současné krize, které se objevily v poslední době, se objevily v takzvaném jednom roji a jsou pravděpodobně obrazem nestability celosvětového mocenského uspořádání a příznakem nejasné přicházející změny. V každém případě, pokud se vyvine nějaká krize nebo krizová situace, může být provázena poklesem životní úrovně a dočasným snížením standardů poskytovaných služeb, případně i mohou nastat problémy s distribucí a poskytováním život zajišťujících potřeb, a proto je toto nutno brát v úvahu. Jistě nelze stoprocentně předvídat, jaké konkrétní problémy nás čekají, ale lze přijímat obecná, organizačně a finančně relativně nenáročná pravidla, opatření, která vliv možných budoucích krizí aspoň částečně eliminují.
A případně je samozřejmě možné se připravit na ty krize, které jsou nejvíc pravděpodobné. Já už jsem o tom tady mluvil několikrát, že jsou to kryty, osobní ochranné prostředky obyvatel, dozimetry, dekontaminační zařízení a hlavní informace, jak se mají obyvatelé naší republiky chovat v případě jaderného zamoření. Pokud tak nebudeme dostatečně efektivně činit záměrně či z neznalosti, vystavíme většinu našich občanů možné brutální stresové situaci, která povede ke vzniku paniky, chaosu a možného násilí a velkým ztrátám na životech. Za tento možný stav nebude odpověný nikdo jiný než naši vrcholní politici, kteří mají za povinnost predikovat možné krize a předem přijímat patřičná preventivní opatření, a nikoliv okřikovat ty, kteří na tuto problematiku poukazují, že šíří poplašnou zprávu. Pokud toto nedělají nebo jsou spokojeni s bezzubými a zastaralými současnými opatřeními a krizovými plány a dojde z důvodu jejich nezájmu, liknavosti či záměru poškození zdraví či újmě na životě našich občanů, či dokonce kolapsu celé společnosti, kdo bude za tento stav zodpovědný? A rozhodně bych nikomu nedoporučoval se v době globální krizové situace velkého rozsahu spoléhat na pomoc někoho jiného, nějaké to evropské řešení, zvláště pokud se budou další evropské státy potýkat se stejnými problémy. Jsem přesvědčen o tom, že čas, který je nám vyměřen k patřičné přípravě, se s velkou pravděpodobností krátí, aniž bych si to přál. Pochopitelně si to v žádném případě nepřeju. A tím končím zdůvodnění svého pozměňovacího návrhu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a nyní vystoupí pan poslanec Metnar, připraví se pan poslanec Smetana. ***