Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(19.40 hodin)
(pokračuje Jana Berkovcová)
A tímto mým pozměňovacím návrhem chceme navýšit tuto položku alespoň na nominální úroveň roku 2024. Mám za to, že dlouhodobě má stát zájem na kvalitní nabídce výchovně-vzdělávacích volnočasových aktivit pro děti mládež. Z toho důvodu také podporuje mládežnické organizace. A v těchto organizacích pracují převážně dobrovolníci, kteří vkládají do systému hodnot svoji práci. Aby mohly organizace skautů, mladých hasičů, turistické oddíly mládeže a 650 dalších po celé České republice kvalitně pak pracovat, potřebují zajistit zázemí a podporu pro své dobrovolníky. V rámci tohoto programu Ministerstvo školství poskytuje především nezbytné dotace na činnost, ale také investiční dotace na udržení a vytváření podmínek pro smysluplné trávení volného času dětí a mládeže. A případné snížení finanční podpory ohrožuje především menší organizace. Škrty v této položce by s velkou pravděpodobností vedly ke zvýšení finanční zátěže rodičů nebo snížení rozsahu nabídky, a tím i zvýšení prahu dostupnosti kvalitních a smysluplných volnočasových aktivit.
Nemohou souhlasit s krácením finančních prostředků určených na podporu činnosti skautských stovek dalších mládežnických organizací, jejichž prostřednictvím Ministerstvo školství podporuje výchovně-vzdělávací volnočasové aktivity. Proto navrhuji tuto položku dorovnat alespoň na nominální úroveň roku 2024. A přihlašuji se tímto tedy k pozměňovacímu návrhu číslo 5624.
A mým posledním pozměňovacím návrhem, který bych vám chtěla blíže představit, je pozměňovací návrh číslo 5625, který v kapitole Ministerstva školství 333 navrhuje zvýšit výdaje regionálního školství o částku 10 miliard korun. A v kapitole 398 - Všeobecná pokladní správa, snížit výdaje o částku 1 miliardu. A v kapitole 396 - státní dluh, snížit výdaje o částku 9 miliard.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2025 vůbec nepočítá s dostatečnými prostředky na nepedagogické pracovníky podle stávajících právních předpisů. Tato část návrhu státního rozpočtu je tak v rozporu s právními předpisy a bezprecedentním způsobem ohrožuje důstojné pracovní podmínky školníků a dalšího technického personálu, účetních, ICT specialistů, správců sítí, uklízeček, kuchařek a mnohých dalších, bez kterých se chod školy neobejde. Řada těchto pozic má i přímou souvislost s naplňování práva na vzdělání dětí. Další jsou nepostradatelní z hlediska bezpečnosti škol či ochrany veřejného zdraví.
Současně chybějící prostředky ohrožují fungování škol a činí financování vzdělávacího systému regionálního školství v roce 2025 zcela nepředvídatelným. Rozpočtový rok přitom začíná 1. ledna, a ne až 1. září 2025. Z hlediska systému financování regionálního školství takto podfinancovaný rozpočet regionálního školství ohrožuje skutečné ohodnocení i učitelů, učitelek a pedagogických pracovníků. A ani přislíbené navýšení jejich platových tarifů od 1. ledna 2025 negarantuje úroveň platů učitelů na 130 % průměrné mzdy ve státě.
Víme, jak to fungovalo doposud, že z platů určených pro učitele byli finacováni nepedagogičtí pracovníci. V návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2025 chybí peníze na platy nepedagogických pracovníků ve výši 10 miliard korun v období od 1. září do 31. 2025. To je v podstatě celá třetina rozpočtu příslušné položky rozpočtové kapitoly. Ministerstvo školství avizuje, že chce od září přesunout financování všech nepedagogických pracovníků na zřizovatele škol. To je ovšem v rozporu, jak už jsem říkala, s aktuálně platnou legislativou. Hrozí, že plánované novelizace zákonů nebudou schváleny včas, anebo vůbec. A negativní postoj k této změně vyjádřily nejen školské organizace, ale i sdružení zřizovatelů škol.
Navýšení finančních prostředků by mělo pokrýt práci nepedagogických pracovníků od 1. 9. do 31. prosince 2025. Toto období není v návrhu státního rozpočtu pokryto, počítá se s jejich převedením pod zřizovatele, na což není zákonná opora.
Tímto se přihlašuji ke svému pozměňovacímu návrhu pod číslem 5625 a děkuji vám za pozornost a případnou podporu mých pozměňovacích návrhů. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Hrnčíř, připraví se pan poslanec Koten. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené kolegyně a kolegové, já bych se s dovolením přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu pod číslem 5170. Účelem tohoto pozměňovacího návrhu je snížení odvodů do rozpočtu Evropské unie o 35 miliard korun, protože většinu domácností a firem stále drtí zvýšené ceny energií. Je proto třeba finanční prostředky ponechat v České republice na kompenzace poplatků za obnovitelné zdroje energie a kompenzace růstu cen regulované složky elektřiny pro domácnosti a firmy. Další prostředky se navrhuje použít na zvýšení platů nepedagogických pracovníků ve školství a nelékařských pracovníků ve zdravotnictví. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Nyní vystoupí pan poslanec Koten, připraví se pan poslanec Zlínský. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi, abych tady načetl pozměňovací návrh, který je evidován, a přihlásil se k němu, který je evidován jako sněmovní dokument 5583. Je to tedy tento pozměňovací návrh se týká navýšení platů v kapitole Ministerstva vnitra, v kapitole 314 ve specifickém ukazateli "Výdaje Policie ČR" zvyšuje se o 139 milionů korun v podseskupení 501 - Platy.
Za druhé v kapitole 314 - Ministerstvo vnitra se specifický ukazatel "Výdaje Hasičského záchranného sboru ČR" zvyšuje o 48 milionů korun v podseskupení 501 - Platy.
II. Snížení výdajů, za třetí v kapitole 314 - Ministerstvo vnitra se specifický ukazatel "Výdaje na zabezpečení úkolů Ministerstva vnitra a ostatních organizačních složek státu" snižuje o 139 milionů korun v podseskupení 522 - Neinvestiční transfery neziskovým a podobným organizacím. A za čtvrté v kapitole 314 - Ministerstvo vnitra - se specifický ukazatel "Výdaje na zabezpečení úkolů Ministerstva vnitra a ostatních organizačních složek státu" snižuje právě o těch 48 milionů korun v seskupení 533 - Neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím.
Ještě dovolte, abych ho tedy tento pozměňovací návrh krátce odůvodnil. Ve sněmovním tisku 805, vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2025, navrhuji v rámci kapitoly 314 přesunout finanční prostředky za účelem efektivnějšího využití těchto prostředků. Snižuje se alokace rozpočtu kapitoly Ministerstva vnitra na Neinvestiční transfery neziskovým a podobným organizacím o 139 milionů korun. A právě tím cílem je zamezit vyvádění finančních prostředků mimo rozpočet Ministerstva vnitra soukromým organizacím. Finanční prostředky v podseskupení 520 jsou určeny na realizaci projektů v rámci programu Rozvoj dobrovolnické služby, Dotačního programu pro nestátní neziskové organizace provozující evropské krizové či asistenční linky v České republice a Program prevence sociálně patologických jevů. V rámci migrační politiky se jedná o dotace nevládním neziskovým organizacím na zajištění činnosti v oblasti adaptační-integračních kurzů a integrace cizinců. Zejména je vhodné snížit přehnané výdaje spojené s dotacemi neziskovým organizacím, specificky na oblast integrace cizinců a adaptačně-integračních kurzů.***