Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.20 hodin)

 

Poslanec Jiří Strýček: Dobrý večer. Děkuji za slovo, pane předsedající. Ještě jednou dobrý večer, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já bych se rád přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu, který byl nahrán v systému jako sněmovní dokument číslo 5587. Dále bych se přihlásil k svému pozměňovacímu návrhu, který byl rovněž nahrán do systému jako sněmovní dokument pod číslem 5588. Dále se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu, který byl nahrán v systému jako sněmovní dokument číslo 5589. Za čtvrté se přihlašuji ke svému pozměňovacímu návrhu, který byl nahrán v systému jako sněmovní dokument pod číslem 5594. Jenom pro upřesnění, součástí všech těchto pozměňovacích návrhů, těchto sněmovních dokumentů, je samozřejmě odůvodnění těchto pozměňovacích návrhů.

Nicméně rád bych se pozastavil a krátce komentoval dva z těchto pozměňovacích návrhů neboli sněmovních dokumentů, a to ten, který byl nahrán pod číslem 5589. Tento pozměňovací návrh nenavyšuje ostatní výdaje na plnění úkolů Ministerstva zahraničních věcí, a to ze strany Ministerstva financí neakceptovatelných nadpožadavků MZV na rok 2025 na institucionální podporu výzkumných organizací, což je zejména Ústav mezinárodních vztahů, a to je o částku 3 740 299 korun.

Dále je to pozměňovací návrh, který byl nahrán pod číslem 5587. Tento pozměňovací návrh navyšuje ostatní výdaje na plnění úkolů MZV ze strany Ministerstva financí neakceptovaných nadpožadavků MZV na rok 2025 na provoz a podporu ICT - podotýkám, že je to bez investic - a to o částku 398 401 557 korun.

Jako poslední, který bych krátce okomentoval, je pozměňovací návrh, který byl nahrán pod číslem sněmovního dokumentu 5588. Tento pozměňovací návrh navyšuje ostatní výdaje na plnění úkolů MZV ze strany Ministerstva financí neakceptovaných nadpožadavků Ministerstva zahraničích věcí na rok 2025 na jednotlivé zahraniční politiky MZV, včetně ekonomické a vědecké diplomacie, a to o částku 178 478 588 korun českých.

Já bych se pozastavil, protože samozřejmě v minulosti nebo v tomto volebním období se tady neustále hovoří samozřejmě o kybernetické bezpečnosti. Mě docela mrzí, že tady tyto peníze byly pro Ministerstvo zahraničních věci nějakým způsobem kráceny a nebyly splněny v požadované výši. Tam je problém, že nedostatek těchto peněžních prostředků v rámci tohoto specifického ukazatele ostatní výdaje na plnění úkolů MZV bude mít velmi negativní dopad, a to zejména na udržení a rozvoj nově nabyté úrovně kybernetické bezpečnosti a ochrany proti kybernetickým útokům, což je samozřejmě v současné době velmi aktuální záležitost.

Dále bude mít vliv na dostupnost poskytování základních IT služeb. To znamená, je to bez uhrazení cloudových poplatků. MZV například přijde o data a uživatelé nebudou mít dostupné pracovní prostředí. Dále nebude zajištěna nezbytná součinnost projektu Elvis, což je vlastně Elektronický vízový informační systém. Bude docházet samozřejmě k špatné komunikaci v rámci komunikačních kanálů, které propojují zastupitelské úřady v zahraničí a tak dále, a tak dále. Takže si myslím, že v současné době to je velmi aktuální otázka, která by se měla řešit a na kterou se nebudou dostávat Ministerstvu zahraničních věcí dostatečné prostředky. Takže tady bych chtěl opravdu požádat i poslance čtyřkoalice, aby tomu věnovali pozornost, a pokud možno tady tuto částku schválili.

Dále bych ještě jenom krátce pohovořil, co se týče ekonomické a vědecké diplomacie, protože tady ta částka také byla nějakým způsobem krácena. Tady je také třeba si uvědomit, že prosazování ekonomických zájmů v zahraničí - myslí se samozřejmě ekonomických zájmů České republiky jako velmi silně proexportní republiky - patří dlouhodobě mezi celosvětové trendy a podporuje se tím hospodářský růst. Ekonomická diplomacie slouží k prosazování politik vlády v oblasti výroby, pohybu nebo výměny zboží, služeb, práce a investic směrem jak z České republiky, tak do ní, a přispívá samozřejmě k pozitivnímu obrazu země ve světě. Ekonomická diplomacie samozřejmě napomáhá ekonomickému růstu, vytváří nová pracovní místa, podporuje podnikatelské aktivity v zahraničí, otevírá přístupy na zahraniční trhy a tak dále a tak dále. Takže také velmi důležitá oblast. Tady bych opravdu také rád požádal o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Jako další vystoupí pan poslanec Patrik Nacher, připraví se pan poslanec David Pražák. Prosím

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, pane místopředsedo, vážený pane ministře kultury, který tady jediný zbyl. Já si také dovoluji využít tohoto druhého čtení, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu. O tom také to druhé čtení je. Potom nějaké shrnutí a nějaká politická glosa k rozpočtu jako celku, stejně tak jako debata, která se tady dneska vedla o tom, kolik se investuje nebo neinvestuje do sportu a jaké haly se tady postavily, či nikoliv. Tak to si nechám, prosím pěkně, na třetí čtení. Doufám, že účast ze strany vlády tady bude reprezentativnější, aniž bych se tedy dotkl pana ministra kultury, ale myslel jsem to z hlediska počtu, a rád bych tady pak viděl i ministra financí.

Můj pozměňovací návrh, který dávám společně, pro vás překvapivě, i s ministrem průmyslu Lukášem Vlčkem, má číslo 5552 a konzistentně se věnuji spotřebitelské tematice. To znamená, navážu na to, co už jsem navrhoval i vloni. O co jde? Jde o zvýšení prostředků pro spotřebitelské organizace, které tam putují z kapitoly Ministerstva průmyslu, a to o 15 milionů korun. Já to teď zdůvodním. Takže do kapitoly 322 Ministerstvo průmyslu, výdaje spojené s další činností resortu, to by se navýšilo o 15 milionů korun a vzalo by se to z kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa, výdaje celkem, vládní rozpočtová rezerva minus 15 milionů korun.

Než popíšu, o co jde, tak bych se tady chtěl opřít argumentačně o slova pana ministra financí, který v momentě, kdy tady říkal - a my jsme mu vyčítali, že nadhodnotil příjem z emisních povolenek o 10 miliard - že v poměru k celému rozpočtu, kdyby to měl vzít na dvacetitisícový plat, tak je to stokoruna, a že každý z nás si přece umí představit, že s tou stokorunou by se s tím úplně v pohodě nějakým způsobem popasoval. Tak bych chtěl říct, že v tomto jeho příkladu budu tedy pokračovat. Chtěl bych říct, že tento pozměňovací návrh je o výši 15 haléřů z těch 20 000 korun. Takže jestli si tedy on pohraje jednoduše se stokorunou, tak bych byl rád, aby koaliční poslanci si velmi jednoduše pohráli s přesunem 15 haléřů z 20 000, jestliže platí tenhleten příklad, kterým se vizualizují ty poměry, protože v těch miliardách a milionech si to těžko každý představí.

Teď o co vlastně jde? Ministerstvo průmyslu a obchodu každým rokem poskytuje nevládním neziskovým spotřebitelským organizacím právě pro oblast ochrany spotřebitele podporu na vybrané aktivity. Často je to třeba poradenství, jsou to různé spotřebitelské podněty, které oni řeší. Teď co se stalo? V rámci Strategie spotřebitelské politiky 2021-2030 dokonce bylo schválené usnesení vlády číslo 518 ze dne 7. června 2021, kde byla stanovena výše dotace pro spotřebitelské organizace pro jednotlivé roky ve výši minimálně 19 milionů korun. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP