Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Už nemáme žádné další faktické poznámky, budeme tedy pokračovat v řádných přihláškách. Jako první vystoupí pan poslanec Radovan Vích, připraví se pan poslanec Lubomír Brož. Prosím.

 

Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, dovolte, abych vám v krátkosti představil a odůvodnil svůj pozměňovací návrh, který je vložen do systému jako sněmovní dokument pod číslem 5296, ke kterému se samozřejmě hlásím.

Výdaje kapitoly 307 Ministerstva obrany mají v roce 2025 být 154,4 miliardy korun. Nicméně to plnění 2 % hrubého domácího produktu podle slibu NATO se tímto nerealizuje. Už nyní je totiž zřejmé, že výdaje na obranu, které vláda sestavila z ostatních rozpočtů, aby naoko splnila slib 2 % HDP, nebudou v plné výši uznány. V rozpočtu Ministerstva obrany 154,4  miliardy korun navíc dochází k poklesu o 12 miliard korun v investičních výdajích.

V roce 2023 nebylo vyčerpáno téměř 10 miliard z rozpočtu obrany a odsouvají se projekty například až na rok 2035. Česká vláda zakotvila do zákona povinnost 2 % HDP na obranu, ale Ministerstvo obrany není schopno tolik peněz proinvestovat, a to opakovaně.

K dnešnímu dni má Ministerstvo obrany vyčerpáno cirka 1 % hrubého domácího produktu neboli 79 z plánovaných 150 miliard korun, a to je již polovina listopadu. Do příštího roku bude převedeno minimálně několik miliard a zbytek budou zálohové platby na nákupy do zahraničí, a nikoliv od našich firem. Jenom připomínám, že vloni bylo nakonec čerpáno pouhých 1,37 % HDP.

Na příští rok je rozpočet plánován ve výši 1,9 % HDP a zahrnuly se tam výdaje dalších devíti ministerstev a úřadů za cirka 6 miliard korun, aby se to přiblížilo těm dvěma procentům hrubého domácího produktu, které podle mě ale jsou sporné a nejsou uznatelné. Ministerstvo obrany se stále vymlouvá, jak ty nákupy nejdou. Jednou chybí pro novou techniku vojáci u útvarů, podruhé zbrojařské firmy nedostávají úvěry od bank. Podle mě je ale hlavní problém na straně Ministerstva obrany, které neumí smysluplně průběžně plánovat výběrová řízení, nákupy a také průběžně modernizovat.

Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu chybějí například garáže pro novou techniku a ministerstvo postupuje nehospodárně v opravách automobilní a ženijní techniky. Jenom bych zdůraznil, že i my chceme moderní armádu, ale na to, co bychom opravdu potřebovali pro zvýšení obranyschopnosti naší země.

Nákup stíhacích letounů F-35, které po nás nikdo nechce a nepotřebujeme je a bude zásadním způsobem i do budoucna zatěžovat rozpočet Ministerstva obrany. Kupujeme techniku, kterou stěží využijeme, a platíme za ni miliardy. Zakázka proběhla bez výběrového řízení a vznikají závažné pochybnosti o termínech dodání, řešení odstraňování poruch těchto letounů a tak dále. Je zde například i pochybnost o tankování za letu a mohl bych dlouze pokračovat. Navíc další náklady na tento projekt do roku 2069 Ministerstvo obrany předpokládá v celkové výši 322 miliard korun, ale v odborných kruzích se objevují spíš odhady nákladů mnohem vyšší. Proto jsem podal v rozpočtové kapitole Ministerstva obrany pozměňovací návrh jako sněmovní dokument 5296, jehož cílem je posílení obranných schopností naší republiky, a to na úkor splátky na stíhací letouny F-35 ve výši 15 814 419 000 korun.

Je to převod z jednoho výdajového okruhu do druhého výdajového okruhu v rámci stejného kapitolního sešitu a já se tímto k tomu sněmovnímu dokumentu a pozměňovacímu návrhu hlásím a děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Jako další vystoupí pan poslanec Lubomír Brož, připraví se pan poslanec Jiří Strýček. Prosím.

 

Poslanec Lubomír Brož: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který následně odůvodním. Jedná se o pozměňovací návrh k rozpočtu České republiky, který je uveden pod sněmovním dokumentem 5604. Je to pozměňovací návrh Lubomíra Brože a Ondřeje Babky. Pozměňovací návrh v kapitole 334, to znamená Ministerstva kultury, zvyšuje výdaj souhrnného ukazatele výdaje celkem a specifického ukazatele výdaje, záchranná obnova kulturních památek, veřejné služby, muzeí, v tom programy ochrany a péče o kulturní statky o částku 10 milionů korun. Potom za druhé v kapitole 398 - Všeobecná pokladní správa - se snižují výdaje souhrnného ukazatele výdaje celkem a specifického ukazatele výdaje vládní rozpočtová rezerva o částku 10 milionů. Současně dochází k úpravě odpovídajících částí návrhu zákona včetně příloh. Jedná se o to, že se navrhuje navýšení rozpočtu dotačního programu akviziční fond o 10 milionů korun.

Tento fond je klíčovým nástrojem pro systematickou podporu současného umění v České republice a jeho prostřednictvím mohou státní muzea a galerii získávat významná místa, tedy významná díla současných umělců včetně děl z oblasti designu, architektů, fotografie. Program zajišťuje to, že do veřejných sbírek jsou zařazována pouze kvalitní díla s odborným uznáním, která prošla veřejnou prezentací. Navýšení rozpočtu umožní institucím pružněji reagovat na aktuální vývoj na umělecké scéně a efektivněji budovat sbírky současného umění pro budoucí generace. Zároveň tím podpoří i současné umělce. Ta částka není nijak závratně vysoká v obsahu rozpočtu, ale já jsem přesvědčen, že dlouhodobě je tento fond podfinancovaný. Je důležité si uvědomit, že to, co je naším takovým zlatým pokladem v oblasti kultury, umění, naše sbírky se budovaly dlouhá léta a to, co nyní tento akviziční fond ze současného umění koupí, tak jeho hodnota se projeví za deset, dvacet, třicet, možná i více let. Je to tedy fond, který pracuje pro naši budoucnost. Děkuji za jeho podporu.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ještě faktická poznámka, pan ministr Martin Baxa. Prosím.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuju za slovo, pane místopředsedo. Já si velice vážím zájmu pana poslance Brože o návrh rozpočtu mého rezortu, ale vzhledem k tomu, že ten návrh tady zazněl veřejně, tak já si ho taky dovolím veřejně okomentovat.

Pane poslanče, prostřednictvím pana místopředsedy, akviziční fond byl v letošním roce navržen nebo schválen v rozpočtu v celkové částce 20 milionů korun a v návrhu rozpočtu na příští rok je to 60 milionů korun. V tom návrhu je to trojnásobná částka, než byla v letošním roce. Vláda dnes schválila úpravu pravidel akvizičního fondu, takže z něj budou moci čerpat peníze i příspěvkové organizace mého ministerstva. Vytvoří se dvě větve pro instituce, které jsou obecní, krajské, soukromé a potom které se týkají organizací sbírkotvorných mého ministerstva. Tak já si toho fakt cením, ale zrovna tady v tomto případě opravdu navrhujete o 10 milionů korun navýšit objem, který už se zvýšil třikrát. Tak aby jenom tady zazněla ta částka, že v tomto případě opravdu Ministerstvo kultury, co se týká akvizičního fondu, na příští rok navrhuje velmi dramatické zvýšení. Jinak samozřejmě v tom účelu se shodujeme, je to užitečná věc na podporu současného umění, ale zvyšujeme třikrát. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ještě faktická poznámka pana poslance Tomáše Kohoutka. Prosím.

 

Poslanec Tomáš Kohoutek: Děkuji. Vážený pane předsedající, pane ministře kultury, nebojte se, nebudu reagovat fakticky ke kultuře. Jenom aby to nebylo o samé kritice, tak bych vás chtěl pochválit a poděkovat. Tak by to mělo být, že kolega, když se vyjadřuje, navrhuje pozměňovací návrh ke kapitole Ministerstva kultury, tak je tady příslušný ministr a můžete o tom diskutovat a můžete se konečně pobavit. I když jak se tak dívám, tak nevím, jestli náhodou nejste tady teď spíš v pozici toho jednoho ministra, aby vůbec ta Sněmovna mohla probíhat. Toť otázka. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní řádně přihlášený pan poslanec Jiří Strýček, připraví se pan poslanec Patrik Nacher. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP