Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(17.50 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

Psychologická péče o mladé je věc, která se aktuálně neustále přetřásá i ve veřejném prostoru, a proto se domníváme, že by rozpočet Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy měl být v ukazateli Výdaje navýšen o částku 1,65 miliardy korun, to konkrétně ve specifickém ukazateli Výdaje regionálního školství a přímo řízených organizací.

Poslední, menší části toho většího pozměňovacího návrhu jsou posílení v problematice prevence závislostí. To je opět věc, na kterou si občané stěžují zejména ve velkých metropolích, kde dochází ke koncentraci lidí a jsou tam i závislí. A samozřejmě to má dopady bezpečnostní, má to dopady zdravotní a je potřeba, aby stát v této oblasti poskytoval pomoc tak, aby byla minimalizovaná tato rizika, aby se více investovalo do prevence, aby k tomu ideálně vůbec nedocházelo.

Dále navrhujeme posílit rozpočet Úřadu vlády tak, aby jmenovaný zmocněnec pro oblast dezinformací nebo útvar strategické komunikace měl adekvátní rozpočet dělat svoji práci. Nechceme, aby se tady opakoval scénář předchozího pana Klímy, který sice byl jmenován, ale už neměl peníze, aby mohl dělat reálně svoji práci, a kvůli tomu nakonec to skončilo po nějakém roce jeho působení fiaskem. Toto by se skutečně opakovat nemělo, proto chceme, aby rozpočet Úřadu vlády právě na tuto oblast strategické komunikace byl posílen. Myslím si, že to poměrně paradoxní situace, ve které my jako opoziční strana navrhujeme posílit rozpočet Úřadu vlády na oblast strategické komunikace vlády. Myslím si, že každá, každá vláda by po tomto skočila.

A poslední kapitola, která by měla být posílena podle názoru Pirátské strany, je kapitola Ministerstva spravedlnosti v části Odbor střetu zájmů a boje proti korupci. My tady máme v závěrečném třetím čtení zákon o lobbování. Je to zákon, který funguje v celém západním světě, a domnívám se, že ten zákon by neměl zůstat pouze na papíře, že bychom měli zajistit, aby byl vymáhán na Ministerstvu spravedlnosti. Takže proto - protože dlouhodobě ten útvar je škrcen, tak bychom chtěli, aby byl tento odbor posílen o částku 6 milionů korun tak, aby mohl nabrat lidi, kteří se budou věnovat ochraně oznamovatelů korupce a dalšího protiprávního jednání, které připravuje veřejné rozpočty o peníze, aby se mohli věnovat problematice, o které jsem teď mluvil, na kterou jsem teď upozorňoval.

Druhý, menší pozměňovací návrh, ten se týká toliko 26 milionů korun. A my navrhujeme, aby se 26 milionů korun přesunulo z kapitoly 353, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ve specifickém ukazateli Výdaje na zabezpečení plnění úkolů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to konkrétně částka 26 357 538 korun. (Ministr Stanjura z lavice: 538.) 538 korun. Na korunu je to přesně vyčísleno. My tady máme novelu zákona o Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kde je upraveno postavení tohoto úřadu, a ta novela byla teprve nedávno zaslána vládou. Takže představa, že to bude platit od prvního dne následujícího roku, je iluzorní, nabude to účinnosti nejdříve 1. 7. příštího roku. Čili domníváme se, že náklady tak, jak jsou tam dimenzovány, jsou zbytečně přestřelené a že by bylo lepší, než ty peníze dávat na rekordní navýšení rozpočtu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o více než 25 %. A my nechceme zpochybňovat zákon, který posiluje jeho kompetence - ten si naopak myslíme, že je potřeba, akorát z logiky věci to vypadá, že bude schválen až v polovině roku - tak, aby tyto peníze šly do jiných oblastí, které považujeme za důležité, a to v případě, že nebude schválen náš předchozí návrh, tak právě do kapitoly Ministerstva spravedlnosti, a to na zřízení šesti systemizovaných míst státních zaměstnanců v souvislosti s přijetím vládního návrhu zákona o lobbování a zajištění provozu registru lobbistů a lobbovaných, a dále pro účely navýšení prostředků programu Prevence korupčního jednání v příslušných ukazatelích. Takže to je první část, na kterou by měly jít prostředky na boj proti korupci, které se ušetří na antimonopolním úřadu, který je nespotřebuje.

A druhá část, do které by měly jít, tak je školství, je to vzdělávání ředitelů a dostupnost hygienických pomůcek na školách. To znamená, tady se bavíme o částce 18 milionů korun, kterou navrhujeme přesunout do rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, a to jednak ve prospěch kvalifikačního programu NPI Lídr školy, to je vzdělávání ředitelů škol, protože ředitelé škol mají nejvýraznější dopad na kvalitu škol a je potřeba investovat do toho, aby se naši ředitelé zlepšovali, a je to program, který už Poslanecká sněmovna jednou podpořila.

A dále 13 milionů korun navrhujeme z uspořené částky v rozpočtu antimonopolního úřadu alokovat ve prospěch zřízení celostátního programu dostupnosti hygienických pomůcek ve školách. To je samozřejmě tak, jako jsme zvyklí, že na školách je k dispozici, když to řeknu úplně jednoduše, normálně, toaletní papír, nikdo si tam nenosí toaletní papír z domova, tak, aby tam byly standardní hygienické pomůcky, třeba protože víme, že je tady velký problém, že část dívek, které dochází na školy, tak se potýká s tím, že třeba jejich rodina nemá dostatek prostředků, aby vždycky zajistila hygienické pomůcky pro dívky. A potom to ve výsledku vede, že zameškávají školní docházku. A my si nemůžeme dovolit, aby v naší zemi zameškávaly děti školní docházku kvůli tomu, že si nemůžou dovolit nějaké hygienické pomůcky. Takže v dnešní době už je to normální zcela, když jdete do restaurace, tak leckdy tam taky narazíte právě na toaletách na hygienické pomůcky, a domníváme se, že by stát, tak jako to už dneska dělají některé školy, měl zajistit dostupnost těchto základních potřeb. A to s ohledem i na to, že když jsme schvalovali konsolidační balíček, tak nebyl schválen přesun právě těchto hygienických pomůcek do nižší daňové sazby, takže stále zůstává ve vyšší daňové sazbě, jsou dražší, a domnívám se, že minimum, co bychom mohli v rámci státního rozpočtu pro naše studentky a žačky udělat, je schválit tuto formu přesunu.

Takže to jsou dva pozměňovací návrhy. Abych se ještě přihlásil pro účely zpravodaje, tak jde o sněmovní dokumenty 5639 a sněmovní dokument 5642, ke kterým se tímto hlásím, jsou to pozměňovací návrhy moje a poslanců a poslankyň Kláry Kocmanové, Olgy Richterové a Ivana Bartoše. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Je tady faktická poznámka paní poslanky Mádlové, připraví se pan poslanec Radovan Vích. Prosím.

 

Poslankyně Ivana Mádlová: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Já bych se chtěla obrátit na pana předsedu Michálka, vaším prostřednictvím - no a proč jste tedy nepodpořili, když jste byli ve vládě, snížení sazby DPH na dámské hygienické potřeby? Já mám dokonce dojem, že ani (důrazně) vy jste nehlasoval, že od vás hlasovala jenom vaše poslankyně Kocmanová. A teď tady najednou jste prozřeli, (důrazně) probudili jste se a žádáte vyčlenění finančních prostředků na dámské hygienické potřeby, protože jste zjistili, že je i menstruační chudoba? To je ale pokrytectví! (Potlesk v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pan předseda Michálek s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. My, když jsme byli Piráti v koalici, když jsme byli ve vládě, tak jsme samozřejmě tuto věc prosazovali. Koalice, jak dobře víte, funguje tak, že se musí shodnout všechny subjekty. V dané situaci jsme měli podporu jenom Lidové strany. Nikdo jiný nás na tom jednání vlády nepodpořil. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP