Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(21.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Další s přednostním právem před otevřením rozpravy je písemně přihlášen pan poslanec Radim Fiala - ten tady není. A ještě se hlásil s přednostním právem před otevřením rozpravy pan předseda klubu Pirátů Michálek. (Poslankyně Schillerová se hlásí o slovo.) A pak paní předsedkyně Schillerová. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já začnu tématem, které jsme tady už načali, a to je problematika takzvaných německých platů. Já, protože mám rád data, matematiku, grafy a tak dále, tak jsem si vytiskl graf (Ukazuje materiál.) a krásně jsem si nalajnoval, jak by to pokračovalo, kdybychom zvyšovali platy současným tempem. A myslím si, že ten graf je všeříkající a že pokud budeme dohánět Německo současným tempem, tak ho doženeme někdy v roce 2048. To znamená - a není to věc, která by byla specifická pro předchozí vládu nebo vládu, která byla předtím, ale zkrátka to tempo vypadá víceméně stejně, velmi podobně a vychází to tak, že pokud bychom pokračovali, udrželi tempo současné, tak se dostaneme na úroveň Německa za nějakých dvacet čtyři let. To jenom tak, abychom viděli v kontextu, když se tady bavíme o platech politiků, které rostou na poměrně významné částky, jak to vypadá s průměrnými platy v ekonomice. Ostatně princip, že platy politiků se mají odvíjet od platů v ekonomice, už jsme schválili na návrh Pirátů v minulém období, že to je v celé ekonomice, že to už nejsou jenom státní představitelé, aby nebylo možné to pokřivovat pomocí toho, že se přidá učitelům nebo státním zaměstnancům, a tudíž vzrostou platy politiků, a to považuji za správný princip.

Teď tady stojíme nad tím, že budeme rozhodovat v prvním čtení o návrhu, který připravila vláda, které poněkud pozdě navazuje na rozhodnutí Ústavního soudu, který vyškrtl ve vztahu k soudcům číslovku 2,82, kterou považoval za protiústavní. Možná je to věc, které se trošku podivujeme, ale musíme ji respektovat. A ta situace není úplně jasná, co by se stalo, když bychom neschválili žádné usnesení. Nicméně na druhou stranu se domnívám, že bychom měli ten návrh projednat v řádném legislativním procesu tak, aby bylo možné uplatnit pozměňovací návrhy, a tak, aby Poslanecká sněmovna skutečně mohla z řešení vybrat to, které považuje za správné, a aby byly konfrontovány výhody a nevýhody nabízených řešení.

Samozřejmě problematika platů je velmi citlivé téma, a to zejména pokud v naší ekonomice teď se potýkáme s tím, že se nám úplně světoborně nedaří a že zvlášť některé skupiny obyvatelstva mají hluboko do kapsy - říká se, asi třetina občanů České republiky teď je v situaci, že si nemůže dovolit nenadálý větší výdaj. Během toho, co Piráti byli ve vládě, se podařilo například zvýšit rodičovský příspěvek o 50 000 korun, ale stále za tu dobu tempo, jak se navyšovaly tyto příjmy u rodin s dětmi, zdaleka, zdaleka neodpovídá tomu, jakým způsobem se třeba navyšovaly důchody, a bylo by dobré všem skupinám, které si nemohou zajišťovat v daný okamžik výdělek prací a spoléhají na stát, tak aby valorizace byla adekvátní. Takže doufám, že v tom budeme pokračovat. A samozřejmě v tomto kontextu je velmi, velmi paradoxní, že tady musíme řešit naše platy. A systém by měl být nastaven skutečně tak, že se odvíjí od situace v ekonomice, a ne, že v podstatě každý rok do něho musíme znovu a znovu sahat. To, že vláda předložila návrh zvýšení nebo respektive tak nějak se vykrucovala, že řešení situace odkládala, odkládala, že to vzrostlo až na nějakých 14 procent, to skutečně považuji za velmi nešťastné. A aspoň tedy pojali zpátky nějakou zpětnou vazbu v tom, že to snížili na 6,9 procenta, ale stále je to řešení, které potom, co rok uplyne, tak povede k dalšímu skokovému nárůstu. Takže to takové polovičaté řešení, řešení neřešení.

Druhý návrh, který tady máme, tak je návrh ANO na zmrazení, což samozřejmě zase by vedlo ve výsledku k dalšímu skokovému nárůstu, není tam žádný návrh toho, jakým způsobem to koncepčně řešit. Já se naopak domnívám, že tady v Poslanecké sněmovně jsme proto, abychom převzali zodpovědnost, neházeli to jako horký brambor na následující vládu a že bychom měli nastavit takový systém, který bude spravedlivý, transparentní a férový. A to je to, co se v Pirátské straně snažíme, aby z odměňování politiků byly odstraněny i ty největší absurdity. Takže proto my navrhujeme čtyři základní změny - za prvé - ale současně respektujeme to, co už se podařilo dohodnout v minulém volebním období, že se držíme průměru platů a mezd v ekonomice.

Za prvé, navrhujeme, aby byl zastropován meziroční nárůst platů ústavních činitelů na 6 procent. To zastropování by znamenalo, že by se vyřešil problém toho, že řešíme neustále, zmrazujeme, rozmrazujeme, vznikne nějaký skok, deset, patnáct procent, který lidi štve. Kdyby bylo nastaveno jasně, že maximální nárůst je 6 procent, cokoliv je nad to se odkládá a bude realizováno v dalším roce - a zase tam bude hranice 6 procent, tak se domnívám, že by to lidi skousli daleko, daleko lépe. Zůstane přitom zachováno i to, že dlouhodobě výše platů roste s ekonomikou a politici do nich nezasahují, nejsou tam radikální skoky, které by lidi naštvaly.

Druhá zásadní změna, kterou chceme předložit, je snížení náhrad poslanců na dopravu. Když jsme si dělali orientační výpočty, tak ty částky dneska už vyskočily na poměrně vysoké cifry, nějakých přes 20 až 50 000 korun měsíčně na dopravu. Jenom pro představu - výše náhrad dneska vychází tak, že pokud bychom si za ně koupili benzín do auta, tak to vychází 21 000 kilometrů měsíčně v případě poslance z Moravskoslezského kraje, přičemž reálné dojíždění, i kdyby k němu docházelo autem, tak je 3 500 kilometrů měsíčně. Takže v této oblasti navrhujeme snížení o 15 až 25 procentních bodů, to dělá nějakých deset, patnáct tisíc korun. Tím reaguji na pana Okamuru, který mně tady říkal, že my navrhujeme zvýšení. Tak pokud si to správně spočítá, tak když navrhujeme u náhrad celkové snížení 15 až 25 procent a vedle toho nárůst platů o 6 procent, tak to vychází celkové snížení příjmu politiků o 9 až 19 procent. Takže zatímco SPD zamrazuje, my navrhujeme snížení, a to s ohledem na to, že rekordně, jak rostly platy v ekonomice, tak rostla i výše náhrad na dopravu, ale nerostly reálné náklady na dopravu, nerostly v reálu ceny benzínu. Když se podíváte na křivku cen benzínu, tak to není nějaký setrvalý nárůst, který by bylo nutné kompenzovat vyšší částkou. Proto se domníváme, že by bylo férovější nastavit náhrady u poslanců realističtěji.

Třetí změna, kterou navrhujeme, je snížení odměn u poslance, který má druhou a další funkci. To jsou lidé, kteří kromě funkce poslance nebo senátora vykonávají ještě funkci třeba krajského hejtmana, člena rady kraje, starosty nebo místostarosty obce. A už byl schválen zákon, že uvolněný člen dostává odměnu, která maximálně činí 40 procent. Ale bohužel na Ministerstvu vnitra vydali prováděcí nařízení, které stanovuje vyšší odměnu u neuvolněných funkcionářů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP