Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(15.00 hodin)
(pokračuje Petr Fiala)
Druhá věc. Naší zahraniční politiku, a to, myslím, potvrzují i různé ankety a otázky na občany, oceňují i lidé, kteří jsou jinak k vládě kritičtí, a mají pro to řadu dobrých důvodů. A samozřejmě na tom, že naše zahraniční politika je dobrá, se Jan Lipavský nepochybně podílí. A mohl bych tady uvést řadu úspěchů, které třeba souvisejí s reakcemi na ruskou agresi na Ukrajině. Ale mohu tady také připomenout třeba naše úspěchy v Organizaci spojených národů, kde jsme se stali v roce 2002 členem Rady pro lidská práva, nahradili jsme Rusko. Předsedali jsme v roce 2023 Radě OSN pro lidská práva. Dostali jsme se do vedení Mezinárodní agentury pro atomovou energii. Rada guvernérů Mezinárodní agentury pro atomovou energii zvolila předsedou Rady guvernérů Ivo Šrámka. Nahlásili jsme svoji kandidaturu v Radě bezpečnosti Organizace spojených národů. Ministerstvo zahraničních věcí vypracovalo novou bezpečnostní strategii. A tak bych mohl pokračovat.
Je tu celá řada prokazatelných úspěchů, které potvrzují kompetenci pana ministra Lipavského, a je tu i důležitý prvek kontinuity ve vládě na této pozici zahraniční politiky. Nicméně - znovu se vracím k začátku - mít nestraníka ve vládě prostě není nic neobvyklého, nic mimořádného, nic, co by se vymykalo tradici českého politického systému.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu předsedovi vlády. A nyní se táži pana poslance? (Poslanec Lang: Ano.) Položí. Prosím.
Poslanec Hubert Lang: Děkuju, pane premiére. Je mi jasné, že z vaší odpovědi, proč jste si ponechal ve funkci ministra zahraničních věcí pana bakaláře Lipavského - já to budu pořád opakovat, protože on nesplňuje kvalifikační předpoklad pro funkci na MZV, kdyby pracoval někde na konzulování úřadu, tak by ho tam ani nevzali - vaší prioritou totiž, hlavní, je ruská agrese na Ukrajině a hlavně maximum dělání všechno (všeho) pro občany Ukrajiny, bohužel i na úkor našich občanů. Tak to prostě je.
Potom je tam další priorita - vytáhl jsem to z materiálu - situace na Blízkém východě. A potom zejména to, co splňuje bakalář Lipavský úplně stoprocentně, je vaše adorace jako velkého světového lídra. Tuto aureolu kolem vás bakalář Lipavský vytváří úplně dokonale. Pane premiére, toto je opravdu trochu málo - ale chápu, že bakalář Lipavský pro vás udělá absolutně všechno, proto, aby ještě rok si zachoval pozici na Ministerstvu zahraničních věcí. Je to smutné, hodně lidí nám píše, proč máme tohoto člověka v čele diplomacie. Byla promarněna příležitost něco napravit, postavit do čela diplomata, za kterého bychom se nemuseli stydět. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Opět děkuji za dodržení času. A reakce předsedy vlády.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: Pane poslanče, (s úsměvem) když jste to nejprve pořád dokola opakoval - bakalář - tak po té mé replice to už tak jako vtipné není, to už je spíš trapné, ale chápu, že to máte napsané, tak ten text čtete celý, tak jako to je... to je v pohodě.
Já si myslím, že i to, že by byl někdo hypoteticky loajální k předsedovi vlády a sdílel jeho vizi zahraniční politiky, že to je výhoda, že to tak být, že to tak prostě chceme - vláda je odpovědná za zahraniční politiku. My máme ještě jeden komfort, který jsme dřív neměli a který chápu, že se nám třeba nemusí líbit, ale máme tady shodu nejvyšších ústavních činitelů, všech, na tom, jak má vypadat zahraniční politika, ať už je to předseda Senátu, předsedkyně Poslanecké sněmovny a samozřejmě pan prezident a vláda. A my se na věci naší zahraniční politiky díváme obdobně, a to nás činí silnějšími v zahraničí, v prosazování věcí, důvěryhodnějšími, to má vliv i na to, čeho dosahujeme v Organizaci spojených národů, to má především vliv na to, čeho dosahujeme v Evropské unii, a to má hlavně vliv na to, že máme zpátky prestiž, důvěryhodnost a naše slovo má v zahraniční politice váhu. Takže já v tomto nevidím žádnou nevýhodu, já v tom vidím jenom výhodu.
A dokonce, přestože to není jednoduché, a přestože vím, čeho se zase dočkám, tak bych vyzval i opozici - a zvláště hnutí ANO, aby sdílelo klíčové hodnoty naší zahraniční politiky, aby se s námi snažilo nalézt společnou řeč, abychom všichni dokázali naší zahraniční politiku jako jednotnou, srozumitelnou, kontinuální, obhajovat a prosazovat v zahraničí v zájmu našich občanů. To by bylo pěkné. Já vás k tomu znovu vyzývám a nabízím vám v tomto smyslu (Předsedající: Čas.) jakýkoliv dialog.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. A pokročíme k interpelaci následující, kterou přednese paní poslankyně Lucie Šafránková, poté se připraví paní poslankyně Oulehlová. A já nyní tedy předávám slovo paní poslankyni Šafránkové.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, pane premiére, mám na vás otázku: jak se stavíte k opakované veřejné kritice vašeho poradního orgánu - Národní rozpočtové rady vlády a jejího předsedy, že vámi předložený návrh státního rozpočtu na rok 2024 je nereálný, že výrazně nadhodnocuje rozpočtové příjmy a naopak nepočítá s některými rozpočtovými výdaji, které jsou ze zákona povinné? Jedná se mimo jiné o výdaje na důchody, na dotace producentům obnovitelných zdrojů energie, o příjmy z emisních povolenek a tak dále. Národní rozpočtová rada hovoří o rozdílu 45 miliard korun mezi vámi deklarovaným schodkem rozpočtu a tím skutečným.
Další věcí je to, že podle posledních statistik zveřejněných statistickým úřadem Evropské unie Eurostat je i výše loňského rozpočtového schodku o mnoho desítek miliard korun vyšší, než je uváděno vaší vládou. Jde mimo jiné o dluhy skryté v (mimorozpočtových?) fondech, o započtení mimořádné části dividendy od společnosti ČEZ, kterou vláda zahrnula do rozpočtu v rozporu s mezinárodní metodikou, a o další zásadní věci a rozpory. Ve skutečnosti máte deficit daleko vyšší, než tvrdíte. Pane premiéra, jak je možné, že jsou v informování občanů o státním rozpočtu mezi nejvyššími orgány státu a veřejné správy tak zásadní rozpory? Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně i za dodržení času. A nyní se ujme slova předseda vlády České republiky. Prosím.
Předseda vlády ČR Petr Fiala: Vážená paní poslankyně, děkuju za otázku. Tyto věci je určitě dobré vysvětlovat, protože stanovisko Národní rozpočtové rady není možné brát na lehkou váhu, ale je ho potřeba zasadit do správného kontextu.
První věc, kterou bych si dovolil - ne snad opravit, ale upřesnit, Národní rozpočtová rada není poradním orgánem vlády, ale je to nezávislý orgán, jako takový ho musíme brát. Kritika Národní rozpočtové rady se týká maximálně jednotek procent, ona se v podstatě týká půl procenta až jednoho procenta z objemu rozpočtu - to je potřeba také vidět, (nesrozumitelné) se můžete podívat na čísla, tam je to prostě zjevné. A ono to ukazuje jednu věc, že mi rozpočty na rozdíl od předcházejících vlád, respektive předcházejících ministrů financí, pan ministr Stanjura je trefuje velmi přesně.
Proč Národní rozpočtová rada některé položky kritizuje? Národní rozpočtová rada je z povahy věci konzervativnější v odhadech. Ministerstvo financí vychází z reality, ze zkušeností, z reálnějších odhadů. K tomu bych ještě přidal informaci, která taky už ve veřejném prostoru je, že výbor pro rozpočtové prognózy je označil za realistické. Takže máme tu stanovisko výboru pro rozpočtové prognózy, který na konci srpna řekl, že odhad příjmů, celkový, je realistický.
No, ten spor - spor... - rozdílné stanovisko Národní rozpočtové rady se týká příjmů z emisních povolenek. Tam se řídíme stanoviskem gesčně příslušného ministerstva, což je Ministerstvo životního prostředí, které si stojí za odhadem, se kterým potom pracovalo Ministerstvo financí. Toto se těžko verifikuje, kdo má pravdu, protože se to řídí tržními cenami, a to je jako obtížné predikovat, nicméně jsme se přiklonili k stanovisku gesčně příslušného ministerstva, tedy Ministerstva životního prostředí.
To, co tam zůstává otevřené - a to já netajím - jsou platby za POZE, které tam vlastně v rozpočtu předpokládají, předpokládají určitou legislativní úpravu, kterou chceme v nejbližší době provést, už byla představena Ministerstvem financí, Ministerstvem průmyslu a obchodu. ***