Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(19.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pane poslanče, já taktéž děkuji. V tuto chvíli pan poslanec Igor Hendrych je další, který je připraven do krátké rozpravy. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Igor Hendrych: Dobrý večer. Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane ministře, já si dovolím představit dva pozměňovací návrhy již v obecné rozpravě, následně se k nim přihlásím v rozpravě podrobné.

První pozměňovací návrh poslanců Aleše Juchelky, Andrey Babišové, Lenky Dražilové, Jany Hanzlíkové, Igora Hendrycha, Renáty Oulehlové, Jany Pastuchové a Miroslava Samaše. Přečtu tu úpravu, kterou navrhujeme. V § 78b odst. 1 písm. a) se na konci bodu číslo 1 doplňuje text: "maximálně však do výše 1,5násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku k předcházejícímu roku, za který je o příspěvek žádáno, navýšené o pojistné na sociální zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění".

A nyní stručné odůvodnění. Prostřednictvím zaměstnavatelů poskytujících zaměstnání zdravotně postižených osob stát plní své veřejné úkoly a nemůže se, nevyplývá-li to přímo ze zákonné úpravy, zprostit své odpovědnosti. Při zpracovávání novelizace zákonné úpravy zákona o zaměstnanosti je třeba si uvědomit, že zaměstnávání osob se zdravotním postižením je poskytování sociální péče o zdravotně postižené, to znamená veřejný úkol. Stát by měl podporovat zaměstnavatele, kteří poskytují pracovní uplatnění osobám se zdravotním postižením, kdy tato pomoc je definována jako jeden z hlavních pilířů sociální pomoci Evropské unie. Výše mzdového ohodnocení pracovních asistentů, respektive pracovníků v sociálních službách, není příliš dobrá a zajistit kvalitního asistenta za mzdu ve výši návrhu cca 37 000 včetně odvodů je nemyslitelné. Z toho důvodu navrhujeme navýšit minimálně na částku 1,5násobku průměrné mzdy za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku k předcházejícímu roku, za který je o tento příspěvek žádáno, a dále navýšené o pojistné na sociální zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění.

Nyní představím druhý pozměňovací návrh rovněž poslanců Aleše Juchelky, Andrey Babišové, Lenky Dražilové, Jany Hanzlíkové, Igora Hendrycha, Renaty Oulehlové, Jany Pastuchové a Miroslava Samaše. Bude to několik bodů: v § 78a odst. 5 se vypouští první souvětí, v § 78b odst. 1 písm. a) se za slova "přímé" doplňují slova "nebo nahodilé" a v závorce za slovo "asistent" se doplňují slova "a provozní pracovník". Dalším bodem je, že v § 78b odst. 1 písm. a), bod 2 se v první větě za slovo "asistenta" doplňuji slova "nebo provozního pracovníka". V dalším bodě v § 78b odst. 1 písm. a) v bodě 2 se za poslední větu doplňuje ustanovení: "Provozní pracovník se na přímou pomoc osobám se zdravotním postižením primárně nezaměřuje, v průběhu pracovní doby nahodile, opakovaně či nepřímo vykonává činnosti, které svým cílením pomáhají osobám se zdravotním postižením vykonávat práci". Pátým bodem - páté ustanovení, které by se mělo měnit, takže v § 78b odst. 4 se za slova "asistent" doplňují slova "a provozního pracovníka" a v § 78b odst. 5 se v první větě za slovo "asistenta" doplňují slova "nebo provozního pracovníka".

Nyní stručné odůvodnění. Navrhovaná novelizace zákona o zaměstnanosti nově v § 78a odst. 5 obsahuje ustanovení, které zní: "Součet všech zvýšení z příspěvku podle odst. 4 nesmí u zaměstnavatele v kalendářním čtvrtletí přesáhnout 0,8násobku součtu příspěvku podle odst. 2, které za toto kalendářní čtvrtletí náleží." Toto ustanovení nově obsahuje maximální výši zvýšeného příspěvku, které se nám jeví jako nadbytečné a naprosto zbytečné. Navrhované omezení podstatně znevýhodňuje osoby s těžším zdravotním postižením, které vzhledem ke svému postižení mohou být zaměstnány na krátké pracovní úvazky. Tyto osoby vyžadují maximální pomoc, a to přímou i nepřímou, kdy je nutné dbát zvýšené bezpečnosti opatření při výkonu práce a je nutné vždy nastavit speciální pracovní postupy. Přijetí tohoto omezení poskytování příspěvku by z osob s těžším zdravotním postižením učinilo osoby nezaměstnatelné.

Nyní ještě k úpravám § 78b a zařazení provozního pracovníka do novely zákona. Současné znění zákona o zaměstnanosti umožňuje poskytování pomoci osobám se zdravotním postižením, a to prostřednictvím poskytování zvýšeného příspěvku pro osobu pracovního asistenta a provozního zaměstnance. Navrhovaná novelizace zákona vypouští pozice provozního zaměstnance, jehož cílená činnost v podobě poskytnutí pomoci osobám se zdravotním postižením je však zásadní a velmi významná. Pomoc při výkonu práce osobám se zdravotním postižením je nutno chápat nejen jako pomoc fyzickou osobní, ale i pomoc administrativní nebo sociální. K tomuto závěru nás vede neustále se vyvíjející společnost, například progresivní digitalizace státní správy, kdy mnoho osob je tímto způsobem diskriminováno a vyčleňováno na okraj společnosti.

Současně je ve společnosti kladen velký důraz na kvalitu provádění práce. Je nutno dodržovat při výrobě mnoho výrobních postupů a pravidel, kdy je velmi obtížné nastavit výrobní proces osobám zdravotně postiženým tak, aby byly všechny tyto předpisy dodrženy. Provozní pracovník je klíčovou osobou při zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Tato pracovní pozice zajišťuje materiál, prostředky, stroje, nastavuje kvalitu, výrobní postup a tak dál osobám se zdravotním postižením. Jeho činnost nespočívá pouze v poskytnutí činnosti, kterou sám zaměstnanec se zdravotním postižením není schopen vykonat, ale poskytuje mnoho jiných činností, bez nichž se zaměstnanec neobejde, a které jsou nutné proto, aby vůbec měl zajištěnou činnost. Tolik můj příspěvek v obecné rozpravě. Jak už jsem avizoval, přihlásím se k těmto pozměňovacím návrhům vzápětí v rozpravě podrobné. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji taktéž. Vojtěch Munzar je přihlášen další do obecné rozpravy. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Ještě jednou děkuji za slovo. Kolegyně a kolegové, já vás chci upozornit na jeden pozměňovací návrh, který se ale netýká té novely, kterou dává MPSV, respektive těch dotyčných paragrafů, ale týká se něčeho jiného, na co jsme byli upozorněni těmi zaměstnavateli z chráněného trhu práce, naposledy minulý týden na kulatém stole, a týká se to rizika dvojí sankce, vlastně dvojího sankčního přístupu státu v případě porušení BOZP.

Konkrétně pokud takový zaměstnavatel dostane pokutu, která je vyšší než 50 000, tak je na zvážení toho úředníka. Může být takovému zaměstnavateli odebrán ten příspěvek. Což skutečně já tam vidím dvě nebezpečí; jedno je riziko dvojí sankce, dvojího trestu, které může být ve svém důsledku pro ty zaměstnavatele likvidační, a to druhé riziko je samozřejmě úplně nejednoznačné a subjektivní rozhodování toho úředníka, zda k tomu přistoupí nebo ne.

Já to beru tak, že tímto pozměňovacím návrhem chci o tomto problému otevřít diskusi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli je z místa ještě před vámi, pane ministře, paní poslankyně Bačíková, přihlášená po obecné rozpravě. (Ministr Jurečka a poslankyně Bačíková se domlouvají, v jakém pořadí vystoupí. Ministr Jurečka mimo mikrofon: Já do obecné.) Paní Bačíková také do obecné a byla před vámi, jestli vám to nevadí. Ale můžete se domluvit mezi sebou. Paní poslankyně, prosím, máte slovo. (Domlouvají se.) Tak nakonec pan ministr. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: My jsme se nakonec ještě dohodli tady s paní kolegyní. Tak já si dovolím ještě tady v obecné rozpravě využít to, co je nahráno v systému, abych okomentoval dva pozměňovací návrhy. Ten jeden pozměňovací návrh pod číslem 5294, ke kterému se v podrobné rozpravě ještě přihlásím, se týká takzvaných zdravotních a sociálních benefitů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP