Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(17.00 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
Proto jako Piráti navrhujeme doprovodné usnesení, které z ní následovně: "Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby poskytla Ministerstvu spravedlnosti dostatečné rozpočtové prostředky a dostatečné personální kapacity v rámci systemizace služebních míst na zajištění plné vymahatelnosti zákona o regulaci lobbování."
To znamená, představovali bychom si, že jakmile schválíme tento zákon, bude platit. Bude potřeba někdo, několik lidí, kteří by dohlíželi nad tím, že ti, kteří jsou povinni vykazovat zprávy o tom, jak lobbují, lobbisti a tak dále, tak že to skutečně plní, aby to nezůstalo jenom prázdnou literou. Takže Ministerstvo financí dá prostředky Ministerstvu spravedlnosti na vymáhání této agendy a současně Ministerstvo vnitra předloží systemizaci po dohodě s Ministerstvem spravedlnosti tak, aby tam byl posílen odbor střetu zájmů a boje proti korupci - já to odhaduji, že to budou minimálně tři až čtyři další pracovníci - tak, aby reálně vláda bojovala s korupcí, nejenom na papíře. Protože ty zákony jsme tady všechny schválili, ty zákony už v legislativě máme zapracovány. Ale my to potřebujeme dovést do praxe tak, aby skutečně byl ten zákon vymáhán, aby byl kontrolován, aby to nebyl jenom další případ, jako když jsme schválili zákon o střetu zájmů, ale v reálu neexistují v řadě případů kontrolní mechanismy tak, aby ten zákon byl v praxi vynucován. Nejsou tam pokuty a v některých případech - nebo jsou ty pokuty směšně malé - a ten odbor je totálně zahlcen, takže to nestíhá administrovat. A teď by se ta situace ještě zhoršila.
Takže tyto pozměňovací návrhy a návrh doprovodného usnesení předkládáme a načtu je v podrobné rozpravě. A vyhotovení předám předsedajícímu a zpravodaji. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji pěkné odpoledne, vyměnili jsme se v řízení schůze. A zatím to tedy byla poslední přihláška v obecné rozpravě, ale eviduji jednu faktickou poznámku, pan poslanec Patrik Nacher. Jenom pro pořádek, ocitáme se stále v obecné rozpravě. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. No, já jsem pozorně poslouchal Jakuba Michálka. A to skutečně teď je otázka, jo - my se tady pohybujeme na dvou pólech, jako jestli to schválil úplně bez výjimek, nebo s různými, všemi výjimkami, pak je otázka, jestli - proč to vůbec schvalujeme. Na druhou stranu některé ty výjimky kolega Michálek řekl, že jsou namístě, že už to dohodli oni, když byli ještě ve vládě - to mám pocit, jsou ty státní firmy. Já za sebe prostě, jak jsem řekl předtím. Já jsem k tomuhle tomu principiálně jakoby skeptický, trochu mě mrzí - a proto tady aktivně vystupuji, protože mám čisté svědomí. Tak mně to úplně jedno. Já vím, že třeba někdo k tomu nechce vystupovat, že jde citlivé, regulace lobbingu, kdo je proti tomu, tak jakoby k něčemu se přiznává. Já s ním problém nemám.
Tady by opravdu bylo dobré, kdyby možná kolega Radek Vondráček, minimálně aspoň ve třetím čtení, seznámil ostatní poslance, jak jsme se o tom bavili na té konferenci. Tam jsem šli fakt jako do velké hloubky, jo, v těch věcech. Bohužel to tady nezaznívá. Nakonec tady tedy něco schválíme, aby se jako neřeklo. Ale jak říkám, jo, jako jestli se má naplnit nějaký cíl, já se obávám, že se tím nenaplní, jenom se tím v zásadě trestají ti politici, ti poslanci, kteří jsou aktivní a mají i aktivní asistenty tedy, abych navázal na to, co říkal kolega Michálek, a ti, co jsou pasivní, tak ti se jakoby vezou dál. A když pak budete chtít stejně něco odhalit, tak stejně to neodhalíte. To je ten princip. Tenhle princip jakoby toho negativního pohledu na všechny politiky, kteří jsou zlobbovaní někým - já se prostě s tímhletím pohledem, úhlem pohledu, nemůžu smířit. Nezlobte se na mě.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda ještě někdo další se hlásí do obecné rozpravy. Žádnou takovou žádost nevidím, v tom případě obecnou rozpravu končím. Ptám se pana ministra, pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.
Jestliže tomu tak není, v tom případě zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Jako první vystoupí pan poslanec Milan Brázdil, připraví se paní poslankyně Eliška Olšáková a další. Prosím.
Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. V podrobné rozpravě, jak jsem už řekl, předkládám návrh, který - a prosím, není apolitický, to jste všichni v nějakých komorách, zamyslete se - aby ty komory jednotlivé, těch 14 komor, které jsme zřídili ze zákona, tam nebyly. Ten tisk je 4309, je zdůvodněn podrobně a já se k němu teď jenom čistě hlásím tak, abych udělal všechno, jak se má.
Ale pak mám ještě jeden pozměňovací návrh a ten nemám nikam a nikde a já bych ho teď načetl. (Předsedající: Prosím.) Já nevím, jak to cítíte vy, ale zákon o - a teď to - lobbing, lobby - o předsíni, o předsálí. Často nás předsedající zve: nezajímá vás to, běžte do předsálí, neotravujte. Takhle to tady někdy - a furt. A toto je zákon o předsálí nebo předsíni. A my nemáme český název? Legislativní rada vlády - já nevím, pan Šalomoun nepracoval na tom, aby lobbování s dvěma B, z lobby bylo udělané lobbování? - proto bych navrhl velmi jednoduchý - čili lobbování je de facto prosazování zájmu - a ve všech podobách v tom zákoně lobbování, aby bylo nahrazeno (prosazováním) zájmů. Přečtu-li název zákona, bude o regulaci prosazování zájmu.
A dále, aby slovo lobbista - zase, je to uvedené (se) dvěma B, lobbista - bylo nahrazeno: osoba prosazující - normální moravsko-český název - osoba prosazující, ne lobbista - koneckonců, co to je - ale osoba prosazující.
A za třetí lobbovaný, tedy ten, kterého chce někdo ovlivnit, aby byla osoba ovlivňovaná. Krásně se to odliší. Osoba prosazující a (osoba?) která je ovlivňovaná. A zákon jako celek - nebo vlastně to lobbování nebude nahrazeno - prosazování zájmu.
Snad to tak stačí, to odůvodnění pro pana zpravodaje i pro stenozáznam. A já mu to podám vlastně v takové podobě písemné, tedy nahradit tyto tři slova českými, normální - moravsko-českými názvy. Já vám děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jestli jsem to, pane poslanče, dobře pochopil, jedná se o jeden pozměňovací návrh, který mění toto názvosloví, jo. Já pevně věřím, že si s tím naše legislativa nějak poradí. Já vám děkuji a požádám nyní o vystoupení paní poslankyni Elišku Olšákovou, připraví se pan poslanec Marek Benda. Prosím.
Poslankyně Eliška Olšáková: Děkuji za slovo. Já bych se tady v podrobné rozpravě přihlásila ke dvěma pozměňovacím návrhům. Jeden je k vládnímu návrhu zákona o regulaci lobbování a je nahrán v systému pod sněmovním dokumentem 5178. A druhý pozměňovacím návrh je nahrán k pozměňovacímu návrhu ústavně-právního výboru ze dne 9. 10. 2024 a je nahrán pod sněmovním dokumentem 5179. Oba pozměňovací návrhy jsem odůvodnila v obecné rozpravě a týkají se vynětí ze zákona o lobbování, jak územně samosprávné celky, tak jejich zastřešující organizace. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní požádám o vystoupení pana poslance Marka Bendu a připraví se pan poslanec Jakub Michálek. Prosím.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a vážení pánové, přihlašuji se k pozměňovacímu návrhu pod sněmovní dokumentem 5418. Odůvodnění jsem uvedl v obecné rozpravě.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a nyní pan poslanec Jakub Michálek. Prosím.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, hlásím se k pozměňovacímu návrhu, který je nahrán v systému jako sněmovní dokument 5396. Je to pozměňovací návrh, který zavádí povinnost právnické osoby, která má povinnost vyhotovovat výroční zprávu podle zákona upravujícího účetnictví, aby také uvedla údaj, jaké jsou roční výdaje o nákladech vynaložených účetní jednotkou na lobbování za toto účetní období. Odůvodnění jsem uvedl v obecné rozpravě.
Dále se hlásím k pozměňovacímu návrhu, který je nahrán pod sněmovním dokumentem 5409, to je návrh, který upravuje vládní návrh v tom slova smyslu, že u asistentů se stanoví, že se vztahuje pouze na takové asistenty, kteří mají měsíční odměnu za tyto práce, která opakovaně přesahuje polovinu celkových náhrad výdajů poslance nebo senátora na odborné a administrativní práce prováděné asistentem. ***