Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(10.10 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)
Netušil z toho, zda je to člověk, který má naopak nějakou zodpovědnost za konkrétní řízení sekce - je to apolitická úřední funkce, která by se, ano, neměla měnit s každými volbami - anebo je to člověk, kterého tam nominovala politická strana, který nemá zodpovědnost za řízení žádné sekce, a ten člověk je de facto politikem, je nominantem své politické strany. My jsme tenhle systém zpřehlednili. Ti, kterým se říkalo náměstci a jsou v úřední pozici, jsou vrchní ředitelé sekcí. Ti, kteří mají politický mandát od té politické strany, jsou náměstci. V tom přece spočívá zpřehlednění, o kterém já mluvím. A tohle zpřehlednění je neoddiskutovatelné, že skutečně proběhlo.
Ještě na dotaz paní zpravodajky Ožanové - to jsem nestihl - podle čeho se bude postupovat při systemizaci. No, tak pokud schválíme tuto novelu a systemizace bude probíhat po 1. 1. příštího roku, tak logicky podle schválené nové novely. To ani jinak nejde. Samozřejmě záleží na tom, kdy ta systemizace jako taková má probíhat. Pokud se bavíme o té, která má probíhat v příštím roce, schválíme novelu, schválí Senát, podepíše prezident, v té chvíli je to logicky podle novely.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji. V tuto chvíli poslední faktická poznámka paní zpravodajky Zuzany Ožanové. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, pane místopředsedo. Já se vrátím trošku k těm náměstkům. Víte, i ústava operuje s pojmem náměstek. A má se za to, že právě ministr či náměstci předkládají výborům Parlamentu České republiky návrhy zákonů a diskutují na výborech. Problém je - který nastal - že ve své podstatě vaši političtí náměstci nemají tu schopnost přijít na výbor obhajovat vámi předložené návrhy zákonů. K tomu došlo. Vrchní ředitelé sekcí - vy jste jim vzali postavení, vy jste jim řekli, že jsou pouze vrchní ředitelé, dali jste si po politické náměstky, tak neste jste taky tu odpovědnost. To je i o tom, ten jeden náš pozměňovací návrh.
Víte co, já vím, že to je evergreen, kdy o tom tady mluvíme - ale dokážete si představit v minulém volebním období, že by tady neseděli ministři, že by ti ministři nechodili na výbor? Promiňte, na hospodářském výboru, tam s kolegou Adamcem, vaším prostřednictvím, byť tu není - vždycky, jak jsme se vztekali, i on, že tam není zástupce ministerstva, zástupce politický, ministr. Vždyť my jsme to vždycky chtěli. Ale tady se na to, promiňte, my si připadáme jak páté kolo u vozu, když ty věci nám musí vysvětlovat, s nadsázkou řečeno, úředník a nemůže se vyjádřit úplně ke všem aspektům, protože ke všem aspektům se může (vyjádřit?) právě politický náměstek nebo ministr. Bylo by vhodné tam tedy opravdu začít chodit. Protože to je to, co nám vadí. Neste svoji politickou zodpovědnost, choďte na ty výbory a nekašlete na to. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Toto byla poslední faktická poznámka.
My se vracíme zpátky do obecné rozpravy, do které je přihlášen pan poslanec Josef Cogan. Vážený pane předsedo, prosím.
Poslanec Josef Cogan: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, já bych si dovolil načíst legislativně technické úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu, a to je vlastně k zákonu o státní službě. Takže návrh změn je:
1. V čl. 1 bodu 212 se slova "písm. o) až v)" nahrazují slovy "písm. o) až u)". Na konci písm. u) se čárka nahrazuje tečkou a písm. v) se zrušuje.
Ve dvojce, bod 2: V čl. 2 bod 34 se datum 31. října 2024 nahrazuje datem 31. prosince 2024.
Bod 3: V případě přijetí pozměňovacího návrhu B3 podle sněmovního tisku 673/5 se datum 30. listopadu 2024 nahrazuje datem 31. prosince 2024.
Krátce z odůvodnění k bodu 1: Navrhuje se vypuštění obsoletního ustanovení § 159 odst. 2 písm. v). V § 152 odst. 2 jsou upraveny procesní postupy týkající se služebního poměru státních zaměstnanců, ve kterých se nevede správní řízení a nevydává správní rozhodnutí.
V písm. v) mělo být upraveno povolování služebního volna k osobnímu rozvoji a k upevnění zdravotního stavu, avšak hmotněprávní úprava tohoto volna byla v průběhu legislativního procesu z návrhu zákona vypuštěna - a státní zaměstnanci na takové volno nebudou mít nárok, proto by mělo dojít i k vypuštění procesní úpravy, jež je bez hmotněprávní úpravy sama o sobě neaplikovatelná.
K bodu 2 a 3: tam se jedná o změnu přechodných ustanovení. Navrhuje se úprava lhůty, ve které může dosavadní státní zaměstnanec na služebním místě v 5. platové třídě písemně požádat svůj úřad o uzavření pracovní smlouvy, a to do nejzazšího možného data, 31. prosince 2024, neboť datu obsaženému v návrhu - 31. října 2024 - nebude z časových důvodů možno dostát.
Totéž platí i v případě přijetí pozměňovacího návrhu B3, který nad rámec přechodu státních zaměstnanců na služebních místech v 5. platové třídě do pracovního poměru upravuje také přechod státních zaměstnanců v krajských vojenských velitelstvích do pracovního poměru - a který výše uvedenou lhůtu, v níž mohou dosavadní státní zaměstnanci požádat svůj úřad o uzavření pracovní smlouvy, již upravil na 30. listopadu 2024. Ani (tomuto?) datu však nebude právě možno dostát, proto jsem si dovolil předložit tyto legislativně technické úpravy sněmovního tisku 673. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Už se nikdo nehlásí v obecné rozpravě, ani s faktickou poznámkou. Vidím, že ani ze sálu se nehlásí nikdo, tím pádem já rozpravu končím.
Poprosím o závěrečná slova, zdali je zájem o závěrečná slova pana ministra - i paní zpravodajky. Ano, je. Vážený pane ministře, prosím.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, pane místopředsedo. Já bych za prvé chtěl poděkovat. Já bych chtěl poděkovat za férové projednávání tohoto zákona a i opozici. Drželi jsme se vždycky ve věcné argumentaci. Všichni chápeme, že státní služba jako taková si v České republice určitě zaslouží modernizaci, zaslouží si nové prvky, zaslouží si zavedení kariérního řádu a zaslouží si takové momenty, které budou třeba i mladé lidi a odborníky motivovat k tomu, aby do státní služby vstoupili. To je záměr předkladatele, to je to, co vychází z programového prohlášení vlády. A pokud tento zákon, tato novela dnes bude podpořena, já to považuji za jeden z velmi důležitých momentů splněného programového prohlášení. Jsou tam věci, které dlouhodobě rozčilovaly - a celkem oprávněně - i veřejnost jako výše odbytného pro úředníky, kteří si plavali tak pohodlně v tom bazénu a dostávali za to zaplaceno ne v úplně malých částkách. Máme tady zavedeny prvky kariérního řádu. Jasně definujeme, že i lidé, kteří mají dostatečnou praxi, třeba IT specialisté, mnohokrát důležitější než nějaké formální vzdělání staré 20 let, mají možnost se za nějakých podmínek ve státní správě uplatnit.
Zjednodušují a zefektivňují se personální procesy tak, aby státní správa mohla reagovat rychleji, například, abychom si mohli vybrat z výběrového řízení, které už proběhlo, jednoho z kandidátů, kteří uspěli i s nějakým časovým odstupem. Jednoduše řečeno, prosím vás o podporu této novely zákona - už jenom z toho důvodu, že státní správa si impulsy k modernizaci určitě zaslouží, a tahle novelizace modernizaci státní správy tak, jak vláda Petra Fialy slíbila, každopádně a jednoznačně přináší.
Je jisté, že takováto zákonná norma bude v průběhu času procházet nějakými dalšími úpravami, je jisté, že se k tomu tak budou stavět i vlády, které přijdou v budoucnu, nicméně si myslím, že tato novela je velmi dobrým základem pro to, aby státní správa svoji zásadní roli mohla plnit efektivně, rychle a ke spokojenosti občanů. Předem děkuji za podporu tohoto zákona.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Závěrečná slova zpravodajů? Paní poslankyně Ožanová má zájem o závěrečné slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, možná jediná příležitost mluvit ke všem, co tu nebyli. Ano, bylo to věcné, to projednávání, souhlasím s panem ministrem, jen bych chtěla upozornit a připomenout, že tento zákon se nevztahuje jenom na ministerstva, ale i na ostatní orgány ústřední státní správy, například na Úřad pro jadernou bezpečnost, Puncovní úřad, zeměměřičské úřady. ***