Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(18.10 hodin)
(pokračuje Jana Berkovcová)
Bobtnají a rostou rozpočty všech rezortů. Roste neustále celkový státní rozpočet jako celek. Každým rokem je celkový státní rozpočet vyšší a vyšší a všechny kapitoly jsou každým rokem vyšší a vyšší a já jsem si nechala spočítat, jaký podíl činí rozpočet pro školství v rámci celkového státního rozpočtu a posledních osm let se pohybuje zhruba na nějakých 12 procentech, takže podíl rozpočtu školství v celkovém státním rozpočtu činí za posledních osm let zhruba nějakých 12 procent - 12,2 (%), 12,3 (%), 12,5 (%) - v tomto roce... nebo plánujete na příští rok 2025 by měl činit 12,5 procenta rozpočet pro školství z celkového podílu státního rozpočtu, ale to je třeba nižší, než to bylo v roce 2021, kde byl celkový podíl 12,7 procenta. Dokonce i v předchozích letech za předchozí vlády činil rozpočet školství v rámci celého státního rozpočtu v roce 2018 12,91 procenta, v roce 2019 13,67 procenta, takže rozpočet školství pokud bobtná, tak bobtná v rámci celého státního rozpočtu pořád stejně.
A ještě k té vaší mantře, pane ministře - jak stále opakujete, že systém financování škol byl špatně nastavený za minulé vlády a je to špatně a počty učitelů nekontrolovaně rostou - ten systém byl nastavený správně, schválila ho Poslanecká sněmovna, schválilo ho i vaše hnutí STAN... bylo pro - tehdy myslím možná ODS byla proti - ale všechny parlamentní strany jej schválily (Předsedající: Čas.) zde v Poslanecké sněmovně (Předsedající: Čas.) a pak přijdete vy a řeknete, že bylo všechno špatně. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Poprosím o dodržování času.
Nyní je prostor pro paní poslankyni Ivanu Mádlovou, zase ve faktické poznámce, a poté se hlásí... (Ukazuje na Karla Raise.)
Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já bych se teď ráda zeptala pana ministra Válka, jak to s tím zdravotnickým školstvím je? Jak daleko je průzkum na vysokých školách a ve zdravotnických zařízeních, co se týče možnosti navýšení kapacit? Bohužel tady pan ministr Válek není a to jsou právě ty důvody, pro které jsme chtěli, aby tady členové vlády seděli, protože některé rozpočty jsou propojené, je tam společná agenda, a to určitě v případě Ministerstva školství a Ministerstva zdravotnictví je, protože se to týká zdravotnického školství. Mě to velice mrzí, že není možné tady otevřít seriózní, odbornou diskusi nad kapacitami zdravotnických oborů - konkrétně všeobecné sestry a zdravotnického záchranáře, v ohrožení je ještě nutriční terapeut - takže já budu muset teď zbytečně čekat na ministra Válka, přestože jsme mohli využít toho, že je tady pan ministr školství, mohl tady být ministr zdravotnictví a mohli jsme otevřít diskusi nad tím, jakým způsobem zařídíme, aby za 15 let nedošlo k velkému ohrožení českého zdravotnictví tím, že odejde 30 000 úvazků sester.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní opět faktická - pan poslanec Rais a následně pan ministr.
Poslanec Karel Rais: Tak mě pan ministr nějakým způsobem naorientoval na novelu školského zákona - to bych nechal na zítřek na interpelace, abychom to... protože to je trochu mimo - ale co je podstatné, ten problém, na který jsem poukazoval - v podstatě nehotová legislativa a v rozpočtu se počítá už jednoznačně, že platy nepedagogických pracovníků budou hrazeny od zřizovatele - k tomu bych docela rád slyšel vyjádření. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a pan ministr školství, prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, nejprve mi dovolte upřesnit tu tezi o nárůstu jednotlivých rezortů. Ony nerostou všechny rezorty stejným tempem jako celý státní rozpočet. Rozpočet školství má index 2,03 - to znamená, zdvojnásobil se od roku 2016 - zatímco řada rezortů má třeba index 1,5 nebo 1,8. Podívejme se na to detailněji. Myslím, že to stojí za to, že je to poučné se na to podívat a je to východisko pro nějakou další rozpočtovou debatu.
Omlouvám se, že jsem zapomněl zareagovat na tu část, která se týká převodu nepedagogů. Je potřeba říct, že prostředky ve státním rozpočtu jsou. Nejsou v té kapitole, jsou ve vládní rozpočtové rezervě. Pokud dojde k převodu financování, samozřejmě se to musí ošetřit legislativně, ale není to tak, že by ty prostředky ve státním rozpočtu nebyly. Tady samozřejmě musí být to řešení pro případ, že se legislativní proces z nejrůznějších důvodů politických neodehraje včas. Je důležité, aby samozřejmě všechny školy a zřizovatelé měli včas představu o tom, co to znamená. Jenom pro vaši hrubou informaci, přibližně dnes dává stát na jedno dítě zhruba 18 000 korun na financování nepedagogické práce ve školách. Znamená to, že by plus minus - a teď mě neberte jako doslova - teď k 20 000 ve školském RUDu, které mají dnes obce, přibylo zhruba 18 000 korun - samozřejmě metodika je teď předmětem intenzivní debaty mezi Ministerstvem financí a Ministerstvem školství - ale chci říci, prostředky ve státním rozpočtu jsou, zatím nejsou v kapitole, a pokud dojde k převodu, tak do ní nemusí přejít z vládní rozpočtové rezervy. Ta změna je dlouhodobě předvídaná - to je změna, která je předvídaná vzdělávací Strategií 2030 plus - myslím, že je to správný krok z hlediska systémového, protože tady je potřeba zdůraznit to, že mezi financováním pedagogické a nepedagogické práce existuje zásadní rozdíl: tu pedagogickou práci normuje stát, tam říká stát přes PHmaxy, přes vzdělávací programy, jak má ta práce vypadat, jak má být náročná, kolik má být kde úvazků. Naproti tomu u nepedagogické práce nákladovost závisí zcela na rozhodnutí zřizovatele, tam stát žádným vzorečkem nedokáže zohlednit to, jestli zřizovatel investoval třeba do moderních technologií v kuchyních, a tím pádem snížil náročnost úvazků, nebo zda sloučil zřizovatel své školy do většího celku, kde se třeba některé obslužné činnosti podpůrné vyřizují společně. Proto myšlenka, která je už v té strategii z roku 2020, je správná, je to důležitý krok pro to, aby se posílila zodpovědnost zřizovatelů - samozřejmě za férových finančních podmínek, bez změny rozpočtového určení to nejde. Je to podle mě jeden z mnoha kroků, které musíme udělat k tomu, aby fragmentovaná struktura našich škol - připomeňme, že máme na počet obyvatel asi nejvíce škol v Evropě - se postupně vyvíjela k nějaké vyšší efektivitě a peníze jsme využívali tak, aby to prospívalo kvalitě škol, ale ne financování upřímně řečeno ne vždy efektivních obslužných činností, na které stát fakticky nemá vliv, ale jsou zcela v rukou zřizovatelů, takže myslím, že tady zase je potřeba říci, že musíme i na školském výboru debatovat nad konkrétními návrhy mechanismu, kterým by peníze do škol mířily.
V téhle věci vznikla pracovní skupina s účastí Ministerstva financí, Sdružení místních samospráv, Svazu měst a obcí a čekáme na novou sestavu v Asociaci krajů a věřím tomu, že v brzké době i na školském výboru představíme modelaci různých variant toho, jak by nápočet na děti pro zřizovatele vypadal. Tam jsou důležité otázky, kterými se teď zabýváme, zda má být stejný nápočet na dítě v mateřské škole, v základní, ve střední, protože samozřejmě náročnost provozu mateřských škol třeba může být odlišná, takže tohle modelování teď probíhá.
Myslím, že to je důležité téma, které může být společné politickému spektru, protože to je věc, která není stranická, je dlouhodobě ve strategii předvídána a samozřejmě je potřeba ji provést dobře. Děkuju za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji a s faktickou zareagují na průběh debaty paní poslankyně Jana Berkovcová a potom pan poslanec David Pražák. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji za slovo. Za mě tady trošku debatu i předbíháme, jsem potom přihlášená ještě do řádné rozpravy, kde se rozpočtu věnuji, tady ta situace převádění nepedagogů pod zřizovatele, to je zásadní věc celého rozpočtu, a já se tomu pak ještě chci věnovat, ale teď se o tom rozproudila debata, takže musím zareagovat.
Pane ministře, vy říkáte, že pokud se převedou nepedagogové na zřizovatele, že bude potřeba jim do daní přidat zhruba - do rozpočtového určení daní - nějakých 10 miliard na nepedagogy, ale v té vládní rozpočtové rezervě je pouze 8 miliard, takže to je asi nedostatek finančních prostředků. To je jedna věc. ***