Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(17.40 hodin)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji velmi i za dodržení času a zareaguje pan ministr.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já teda podle jednacího řádu budu reagovat na to, co se dělo v debatě. Dostupné bydlení tady zatím nebylo, nebudou tam ty peníze chybět. Výhodou zákona, který jsme přijali, že všechny, když to zjednoduším (Ministr ukazuje uvozovky.), státní organizace mají mít své účty ve státní pokladně je to, že konečně máme přehled o volných prostředcích všech. Někde jsme povolili výjimku, někdo ne, to se posuzovalo individuálně. Takže je to částka, která neovlivní hospodaření českých lesů negativně.
Samozřejmě povodně změnily situaci, ale to jiná věc, na to máme tu povodňovou rezervu v roce 2024 , (nesrozumitelné) 25 a jsou výrazné škody na majetku Lesů České republiky. Tak to bych oddělil, to bude pokryté z tohohle. Část toho už je v rozpočtu, jo. Nemůžeme říct, že nejsou mašličky, že jeden příjem je směřován do výdajů Ministerstva zemědělství a není směřován jinam. Ale podle informací, které jsou mně dostupné, tak tam nehrozí žádný negativní výsledek hospodaření.
K tomu dostupnému bydlení - jedná se především o finanční nástroje. Nejsme schopni a ani nebudeme schopni to zafinancovat dotacemi. A jsou puštěné výzvy. A co je důležité, bude záležet, jak kdo v těch výzvách uspěje a jaký bude časový harmonogram výstavby. Přece není reálné, kdybychom ty peníze dali, aby se desítky tisíc bytů postavily a kolaudovaly v roce 2025. My jsme prosadili poprvé do legislativy definici dostupného bydlení, předtím se o tom mluvilo. A k tomuhle, abychom doposoudili (?) komplexně, musíme taky posoudit rozpočet SFPI jako takový, nejenom příspěvek státního rozpočtu, ale taky bychom museli do debaty vnést programy, které chystá Národní rozvojová banka. Na to dneska není prostor, ale určitě na tu debatu jsem připravený, protože na celém tom projektu dostupného bydlení se výrazným způsobem podílelo i Ministerstvo financí ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj a s Ministerstvem průmyslu a obchodu.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Opět děkuji za dodržení času a vnímám další faktickou, se kterou se hlásí pan poslanec David Pražák. Poté opět paní poslankyně Eva Fialová. Prosím.
Poslanec David Pražák: Tak děkuji, pane ministře, za odpověď. Já jenom tedy, co jsem sondoval, tak to vypadá, že v současné chvíli na lesní infrastruktuře, tam je povodňové škody ą1 miliarda korun, takže by mě zajímalo, jestli tam fakt z těch 30 miliard tu miliardu najdete na tyhle ty věci. Protože jsem slyšel, že nějak už to je rozpuštěný těch 30 miliard, že už tam toho moc nemáte. Ale dobrý, tak když to tam bude...
Já jsem chtěl jenom upozornit na to, že dneska odbor lesního hospodářství věci, které měl proplácet v letošním roce, tak neproplácí a přesouvá je na příští rok. Že už tam dneska nemá peníze. Přesouvá je na příští rok, aby ty peníze mohl čerpat z rozpočtu na příští rok. A když to začne příští rok dělat, tak mu budou zase chybět peníze v další půlce roku toho příštího, protože tam ty peníze prostě nebude mít na ty další věci. A jenom to valíme před sebou a podle mě tam potom bude rána do zdi, až tam nebude nic jako. Tak jenom fakt ten 1,5 miliardy si myslím, že teďka tam bylo pro letošní rok, tuším, 2 300 000 korun, teďka návrh rozpočtu je miliarda a půl, a co jsem zjišťoval, nebo že mám pod sebou kapitolu Podvýbor lesního hospodářství, tak by potřebovali minimálně 3 miliardy, aby zasanovali letošní rok, co jim teďka chybí, plus měli peníze na ten příští. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Paní poslankyně Eva Fialová, opět vaše dvě minuty.
Poslankyně Eva Fialová: Já moc děkuji za slovo. Já s panem ministrem budu souhlasit v jedné věci, že určitě se o tom je potřeba bavit někde hlouběji, do hloubky, asi na jiné platformě. Nicméně já jsem chtěla upozornit na to, že já jsem brala těch 900 bytů s odkazem pouze jenom z toho dostupného bydlení, já o reformě dostupného bydlení, kde je určených nějakých 5 miliard, to je další jiná diskuze, nemluvila. Já jsem mluvila o 900 bytech, které ještě jsou jako podpořeny, když budu počítat jenom s 30 procenty. Pokud to přepočítám, tu 1 miliardu jenom na čisté byty ze státu, které podpoří stát ze státních peněz, a nebudu počítat další procenta, které si dodá stát nebo ty obce samotné nebo soukromý investor, tak se jedná o 300 bytů ze státního rozpočtu. Čistě. Což mi přijde strašně malé procento vůči tomu, když známe informace z mediálního prostředí, ze summitu o dostupném bydlení, že těch bytů, kterých je potřeba stavět pro dostupné bydlení, a to se nebavíme o těch luxusních bytech, které někde vznikají, je 25 000. Tak jako ta debata někde opravdu musí vzniknout, protože někde ten trh musíme rozhýbat.
Já i chápu ty argumenty k tomu, že nejsme schopni postavit všechno hned v roce 2025 nebo dostavět 26 a celé to zafinancovat, ale někde to rozhýbat musíme, protože ta poptávka těch obcí o tom, jak se o to víc jako postarat, je, pokud vidí sami nějakou alokovanou částku ve státním rozpočtu, že má mnohem větší šanci na úspěch a o to, aby začala projektově připravovat ta daná období, a potřebujeme tu garanci na delší období. Nejenom vyhlášení programu v roce, na konci roku 2024 mít garanci 25, 26, ale mít nějaký dlouhodobý program, který bude dávat ty garance a připravenost těm daným obcím, aby do těch projektů a podpory chtěly vstupovat a začít opravdu stavět společně i s těmi soukromými investory. (Upozornění na čas.) Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. A nyní se vracíme do obecné rozpravy, kde je přihlášen pan poslanec Karel Rais.
Já ještě načtu omluvy. V mezičase se jich nakupila celá řádka: od 14.30 hodin se dnes omlouvá paní předsedkyně Markéta Pekarová Adamová z důvodu zahraniční cesty, poté se omlouvá paní poslankyně Věra Adámková od 17.30 hodin ze zdravotních důvodů, Andrej Babiš od 15.10 hodin z pracovních důvodů, Jiří Kobza od 19 hodin z rodinných důvodů, Josef Kott od 15 do 16 hodin z pracovních důvodů, Jan Síla od 14.30 do 18 hodin a sice z pracovních důvodů, Karel Tureček od 20 hodin z rodinných důvodů, Barbora Urbanová od 15 hodin z osobních důvodů. A z členů vlády Martin Dvořák od 12 hodin z pracovních důvodů.
Tak to by byly omluvy a nyní má slovo pan poslanec Karel Rais.
Poslanec Karel Rais: Přeji dobrý den. Já bych docela uvítal, kdyby tady pan ministr Bek byl, jestli tady může být. (Ministryně Černochová říká, že je na cestě.) Děkuju moc, protože mám pár takových obyčejných dotazů. (Ministryně Černochová opět zdůrazňuje, že ministr je na cestě.) Dobře, tak já mezitím budu před tou vlastní diskuzí o tom státním rozpočtu, konkrétně o té kapitole 333 a o začlenění kapitoly do celého státního rozpočtu, bych se chtěl vyjádřit k politické kultuře Sněmovny, která se teď během, podle mě tak posledních dvou měsíců výrazně zhoršila. Dnes máme schvalovat v prvním čtení základní obrysy státního rozpočtu a ještě včera odpoledne, to je 22. října, jsme neměli rozpočet kapitoly 333 k dispozici. Dali nám jej v podstatě večer v 17 hodin, přestože výbor i jako sekretariát výboru i poslanci jsme o to žádali.
Tahle ta situace se dřív podle mě nikdy nevyskytovala a teď jsem to zažil několikrát. Já bych vzpomněl třeba druhé čtení novely vysokoškolského zákona, kdy v podstatě těsně před vlastním projednáváním poslanci koalice vložili zásadní změny zákona v oblasti existence VOŠek, vyšších odborných škol. Potom další pozměňováky se týkaly zásadních změn v existenci u NAÚ, Národního akreditačního úřadu. A jenom bych se zmínil o tom, že dřív třeba na NAÚ byl vypsán projekt, který bývalá paní ministryně Kopicová ho vypsala, a trvalo to několik let, to řešení, a v podstatě to řešily desítky odborníků vysokých škol. Bylo to, byli jsme vtaženi do tohoto problému a dnes tenhleten problém je řešený pozměňovacím návrhem, který je dán do informačního systému několik hodin před vlastním projednáním. To si myslím, že není moc.
A podobně by se dalo dívat na diskuzi pozice těch veřejných vyšších odborných škol, těch VOŠek. V systému vysokých škol se to také řeší desítky let a podle koalice by dnes mělo stačit několik hodin na vyřešení pozice a postavení vyšších odborných škol v rámci rezortu. To si myslím, že není v pořádku dávat to prostě všecko na pozdní... později, tady ty materiály. A je otázka, jestli pozdní dodávání materiálu opozice je úmysl, v případě pozměňovacích návrhů k novele vysokoškolského zákona, jsem samozřejmě o tom přesvědčený, anebo je to výsledek dlouhodobého nepořádku a amatérismu vlády. Také se tomu dá věřit.
Takže to si myslím, že by bylo, že toho času je prostě tady na tenhle... a seznámení se, byť se základními rysy toho státního rozpočtu v oblasti rezortu Ministerstva školství, že je málo. ***