Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(17.00 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)

(Jednání pokračovalo v 17.00 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Dobrý den, dámy a pánové, vystřídali jsme se při řízení schůze.

Můžeme pokračovat po krátké pauze v jednání Sněmovny. Je tady pan ministr, nicméně vnímám, že... (Přihlášen je poslanec Okleštěk, ale o slovo se hlásí poslankyně Schillerová.) Vystoupí pan Okleštěk nebo paní předsedkyně Schillerová? Ještě krátce paní předsedkyně Schillerová. Děkuji za tu domluvu. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Už přišel pan ministr financí. Nevím, jestli se teď podařilo tedy sehnat gesčního pana ministra Kulhánka? (Z pléna zní, že ministr Kulhánek je na cestě.) Prosím? Je na cestě pan ministr? To znamená... aha, pana ministra už máme tady. Výborně, takže můžeme pokračovat. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Skvělé řešení. Nyní může tedy zahájit svou řeč pan poslanec.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji, vážená vážená paní předsedající. Vážená paní ministryně, páni ministři, já bych se chtěl vyjádřit ke kapitole 317 Ministerstva pro místní rozvoj. Jedná se o program 117D23 - Podpora bydlení 2022+. Tento materiál má alokaci, která je navrhovaná pro rok 2025 150 milionů. Ovšem rámcový program výzev, který má Ministerstvo pro místní rozvoj zveřejněný a byl naposledy aktualizovaný v lednu roku 2024, uvádí 500 milionů a 150 milionů pro výzvy na rok 2025. V tomto okamžiku se tedy nabízí otázka, kde je ten rozdíl? Protože v alokaci uvedené v rámcovém harmonogramu versus alokaci uvedené v předkládaném materiálu je rozdíl 500 milionů korun. To považujeme za velice atraktivní číslo. (Někomu v sále zvoní telefon.) Mrázek, ústředna.

Pak tedy se ptám, jak a na základě čeho - jestli byla nějaká analýza, průzkum nebo prostě nějaké šetření - byla navrhnuta alokace na rok 2025 ve výši 150 milionů pro oblast podpory, a dále bytové domy bez bariér a technická infrastruktura, když poslední výzvy pro tyto oblasti podpory byly bytové domy bez bariér a alokace výzvy pro rok 2023 byla 80 milionů. Tím to skončilo. Následně technická infrastruktura, alokace pro rok 2022 180 milionů. Jak bude rozdělena plánovaná alokace 150 milionů mezi ty jednotlivé oblasti podpory bydlení, mezi bytové domy bez bariér a mezi technickou infrastrukturu?

Dále mě zajímá, kde jsou nespotřebované finanční prostředky programu, které byly ve výši 500 milionů korun? Výzva tohoto programu byla avizovaná od začátku roku 2023 a dosud nebyla vyhlášena. Takže to je také zajímavé číslo anebo zajímavý údaj.

K programu 117D68 - Podpora stabilizace a rozvoje ohrožených území - bych se chtěl zeptat, protože alokace navrhovaná pro rok 2025 je 740 milionů. Jedná se o nový program - jak uvádíte v materiálu na straně 24 - který obsahově navazuje na předchozí program Podpora rozvoje regionu 2019+ a klade důraz na podporu investiční aktivity v hospodářsky a sociálně ohrožených územích a strukturálně postižených krajích.

Současně rámcový harmonogram výzev uvádí program Podpora hospodářsky a sociálně ohrožených území s alokací pro rok 2024 ve výši 140 milionů. Stejnou alokaci pak pro rok 2025, a to je celkem 280 milionů. Zase si musíme položit otázku, jestli to tedy znamená, že program Podpora hospodářsky a sociálně ohroženého území nebude realizován, nebo je tento program transformován do nějakého nového programu, například Podpora stabilizace a rozvoje ohrožených území. To bych rád věděl.

Dále Ministerstvo pro místní rozvoj mělo ve svém rozpočtu alokaci dvakrát 140 milionů korun, jestli jsem to dobře pochopil. Pokud tedy ano, kde bylo těch 280 milionů čerpáno? Na základě čeho byla navrhnuta alokace nového programu pro rok 2025 ve výši 740 milionů korun? Ministerstvo pro místní rozvoj uvádí, že se jedná o program navazující na program Podpory rozvoje regionu 2019+. (Poslanci na levé straně sálu hlasitě diskutují.) Nerad bych některé kolegy rušil, tak pokud vás ruším, tak řekněte, já si dám pauzičku a budeme pokračovat.

Tento program byl určen primárně pro obce do 3 000 obyvatel bez ohledu na zařazení obce do toho rámce hospodářsky a sociálně ohrožená území či strukturálně postižený kraj, přičemž v rámci hodnocení zde bylo bodové zvýhodnění zařazení žadatele do uvedeného území. Zaměření programu bylo a bude totožné, předpokládáme tedy, nebo alespoň obdobné. To znamená obnova místních komunikací, rekonstrukce veřejných budov a tak dál. Poptávka vždy výrazně převyšovala alokační nabídku, takže uvidíme, co to udělá. Alokace na veřejné budovy byla například 400 milionů, ale poptávka 4 miliardy. To jenom pro obrázek, abychom si udělali takový náhled.

Nový program sice vymezuje žadatele, co se týká umístění v rámci území - myslím tím hospodářsky a sociálně ohrožená území či strukturálně postižený kraj - současně však rozšiřuje okruh oprávněných žadatelů. To znamená obce, dále pak svazky a společenství obcí, příspěvkové organizace obcí. Podpora těchto hospodářsky a sociálně ohrožených území vychází ze Strategie regionálního rozvoje České republiky 2021+. Podpora má zmírňovat regionální disparity, podporovat vyvážený rozvoj území, a tím i celkově podporovat obnovu a rozvoj obcí a zlepšovat kvalitu života.

Regionální disparita - obecně můžeme konstatovat, že v odborné literatuře neexistuje ustálené terminologické vymezení regionálních disparit. Každá regionální disparita může mít jinou příčinu. Mohou to být rozdílnosti v přírodních podmínkách jednotlivých regionů nebo rozlišné ekonomické struktury, rozdílná demografická situace, různá mobilita pracovních sil, kapitálu, institucionální podmínky či politická rozhodnutí nebo také psychologické faktory. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP