Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(16.20 hodin)
(pokračuje Petr Fiala)

To jsou čísla - ale hlavně je to číslo, které udává procento HDP - to jsou čísla, která sledují investoři, to jsou čísla, která dokazují, že naše opatření fungují, to jsou čísla, která ukazují, že české veřejné finance jsou na cestě k ozdravení, a vnímají to tak i ti, kteří naši zemi z různých důvodů pozorují a musí hodnotit. To je také důvod, proč s námi třeba Evropská komise na rozdíl od několika sousedních zemí nezahájila žádné řízení kvůli nadměrným deficitům.

S tím souvisí druhý bod a druhé uvedení našeho rozpočtu do nějakých širších souvislostí, který bych tu chtěl zmínit. Inspirativním faktem k zamyšlení je to, že Česká republika konsoliduje státní rozpočet velmi úspěšně i v mezinárodním srovnání, nejen ve srovnání ze západní Evropou a s Amerikou, ale jsme v tomto také nejlepší zemí ze skupiny, z Visegrádské skupiny, ze zemí tedy, které procházejí podobným vývojem v mnoha směrech, podobným vývojem jako Česká republika.

Zase pár čísel - a tyto souvislosti jsou důležité, nemáme klapky na očích, díváme se, co se děje kolem nás, a čelíme podobným výzvám, podobným krizím, podobným rizikům a podívejme se na naše výsledky - na Slovensku rozpočtový deficit za rok 2024 dosáhne 5,5 procenta HDP, v roce 2025 se očekávají 4,7 procenta HDP po výrazném - a pokud sledujete slovenskou politickou scénu, tak víte, o čem mluvím - po výrazných opatřeních včetně zvýšení daní. V Maďarsku deficit v letošním roce dosáhne 4,5 procenta HDP, v roce 2025 by to potom mělo být něco přes 4 procenta, 4,2 procenta HDP. V diskusích ale často využívám vedle Slovenska a Maďarska příklad Polska, protože Polsko je jednak velká země, ale o to tady nejde, je země, která nás v minulosti v některých věcech předehnala, protože v klíčovém období měli prostě silnější proinvestiční myšlení, než měly některé naše vlády, ale i Polsko, které udělalo řadu správných rozhodnutí v minulosti, pro rok 2025 navrhuje schodek státního rozpočtu ve výši 5,5 procenta HDP, což bude jen o málo lepší výsledek než letošní, kdy očekávají, že to bude 5,7 procenta. tak si to, prosím pěkně, srovnejte. My příští rok pod maastrichtskými kritérii 2,3 procenta HDP. V tomto směru jsme jednoznačně nejlepší ze skupiny těchto zemí.

My jsme nikdy nerezignovali na to, že deficit budeme postupně zmenšovat, kroky jsme udělali, čísla jsou jasná a žádný mág, který s nimi všelijak kouzlí, je nedokáže zpochybnit, ale abych vzal tu kritiku vážně, samozřejmě že bychom mohli postupovat rychleji, dokonce bychom mohli hned mít vyrovnaný rozpočet, to by pan ministr dokázal takový rozpočet předložit, mohli bychom mít vyrovnaný rozpočet úplně jednoduše. Prostě bychom se rozhodli, že nebudeme investovat a máme vyrovnaný rozpočet. To ale nechceme a nechceme to z důvodů, o kterých jsem tu mluvil na začátku - investice, to je naše budoucí prosperita - a my naopak do investic dáváme rekordní množství peněz a ještě je tu jedna cesta, která by byla taky možná teoreticky, asi i prakticky, konsolidace veřejných financí by taky mohla být rychlejší, kdybychom opravdu výrazně zvýšili daně, a ani touto cestou se naše vláda neodhodlala nebo nechce jít, nehodláme tou cestou jít, nepovažujeme ji za dobrou. Naopak konsolidujeme veřejné finance i při tom, že dokážeme rekordně investovat krok za krokem. Je to doprovázeno sociálně citlivými opatřeními a je to taková konsolidace a takové snižování zadlužování, které neohrožují ekonomický růst země, naopak ho podporuje.

Česká republika na tom dnes není vůbec špatně. HDP v evropském kontextu roste, pro příští rok předpokládáme nárůst hrubého domácího produktu, reálný růst o 2,7 procenta. Mimořádnou inflaci se nám podařilo překonat, vrátila se ke 2 procentům a to se už příští rok pozitivně projeví v naší ekonomice, stejně jako se tam projeví a projevují opatření z konsolidačního balíčku, a k tomu dodávám, že nezaměstnanost je dlouhodobě pod 3 procenty. To všechno jsou dobré předpoklady. Jsou to předpoklady pro to, že pokud budeme správně investovat - a to děláme - pokud budeme dostatečně a správně investovat, tak se náš potenciál ještě mnohonásobně zvýší.

Dámy a pánové, s ohledem na všechna čísla, která jsem tady zmínil, i na mezinárodní srovnání, které jsem tady nabídl, a při zasazení našeho rozpočtu do nějakých mezinárodních souvislostí myslím, že je jasné, že náš rozpočet je mnohem více než nějakým rozumným kompromisem. Není to samozřejmě návrh rozpočtu pro zemi, která si bez čekání může dovolit všechno, co by chtěla - protože k takové zemi máme ještě daleko - a není to návrh pro zemi, která je na dně - to také v žádném případě, a kdo to tvrdí, tak jenom zbytečně straší lidi. V našem rozpočtu nabízíme realistickou, v investičním smyslu vskutku vyváženou strategii pro Českou republiku, pro Českou republiku, jakou bude v roce 2025, a strategii, která je šita na míru našim potřebám, která zohledňuje naše problémy, které si poctivě přiznáváme, ale která také je směřována k tomu, abychom dokázali využít příležitosti, které máme. Děláme všechno pro to, abychom postupně uzdravili české veřejné finance, a návrh rozpočtu na rok 2025 do toho jednoznačně zapadá. Současně děláme všechno pro to, abychom podpořili růst - to je extrémně důležité - abychom podpořili náš růst: růst ekonomiky, růst firem, růst lidského potenciálu. Všechno, co je realistické, zvládnutelné, co je sociálně citlivé, vše, na co máme, to se odráží v tomto návrhu státního rozpočtu.

Já vás, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, žádám, abyste si každý pro sebe zvážil, co naší zemi nejvíce schází a za co si... s jakou perspektivou rozpočet, který tady předkládáme, pracuje a co naší zemi takovýto proinvestiční, odpovědný rozpočet dobrých hospodářů naší zemi nabízí, a pokud to uděláte, tak věřím, že nebudete mít problém náš návrh podpořit. Děkuji vám. (Velký potlesk v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní následují ještě dvě přednostní práva. Jsme stále ještě před otevřením rozpravy. Jako první s přednostním právem vystoupí paní ministryně Jana Černochová, potom pan místopředseda Aleš Juchelka. Prosím, paní ministryně.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Děkuju, pane místopředsedo, vážený pane premiére, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych v rámci svého přednostního práva zareagovala na některé výroky, které tady zaznívaly od paní předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO Schillerové anebo od pana předsedy SPD Okamury.

Paní předsedkyně Schillerová tady hovořila o tom, že investice, a zejména do F-třicetpětek, negenerují žádný výnos. Já bych chtěla paní předsedkyni říct, že to není pravda.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, paní ministryně.

Kolegové, poprosím o ztišení.

Prosím, pokračujte. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP